grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Orkiestra bez ulgi

Radny Krzysztof Rosenkiewicz postuluje zwolnienie z opłat za przejazdy lokalnym transportem zbiorowym artystów Orkiestry Miasta Poznania przy MPK.

Orkiestra Miasta Poznania przy MPK - grafika artykułu
Orkiestra Miasta Poznania przy MPK

Radny przekazuje i wspiera prośbę otrzymaną ze strony Orkiestry, która towarzyszy najważniejszym wydarzeniom w naszym Poznaniu, podkreślając znaczenie rocznic i wydarzeń historycznych. Orkiestra przy MPK stała się rozpoznawalnym elementem lokalnej tradycji - twierdzi radny Rosenkiewicz.

Orkiestra liczy około 50 osób. Są to profesjonaliści, którzy otrzymują za swoje stałe przygotowanie do występów i regularne próby, wynagrodzenie w wysokości 500 zł miesięcznie. Krzysztof Rosenkiewicz wskazuje, że wielu członków orkiestry mogłoby znaleźć bardziej lukratywne zajęcie, jednak są lokalnymi patriotami i wykazują ponadstandardowe przywiązanie do tradycji, którą współtworzą.

Dlatego radny prosi o opinię na temat możliwości wprowadzenia dla członków Orkiestry Miasta Poznania przy MPK biletów specjalnych "wolnej jazdy" na wzór przysługujących kierowcom autobusów i motorniczym tramwajów, operatorom publicznego transportu zbiorowego realizujących usługi przewozowe na podstawie umów z Zarządem Transportu Miejskiego.

"Mam przekonanie, że przyznanie tego świadczenia tej niewielkiej w skali miasta grupie będzie swoistym ekwiwalentem za skromne wynagrodzenia jakie otrzymują za pracę dla dobra Miasta. Uważam, że jesteśmy im to winni..." - argumentuje radny.

W odpowiedzi na interpelację Miasto wyjaśnia, że uprawnienia dotyczące bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską dla kierowców i motorniczych MPK przysługują, co do zasady, osobom, których zadania służbowe bezpośrednio związane są z obsługą tych przejazdów. Osoby te w ramach wykonywanych obowiązków muszą przemieszczać się po terenie aglomeracji w taki sposób, by zapewnić elastyczne podejmowanie pracy na zajezdniach tramwajowych i autobusowych oraz pętlach i przystankach komunikacyjnych, w różnych lokalizacjach. Z kolei przejazdy pozostałych pracowników Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i ich rodzin wynikają z porozumień zawartych wiele lat temu z władzami Miasta i również w dużym stopniu związane są z obowiązkami dotyczącymi zapewnienia sprawnego funkcjonowania transportu publicznego. W opinii Urzędu Miasta rola Orkiestry jest inna - pełni ona funkcję reprezentacyjną i w przeciwieństwie do pracowników MPK nie realizuje zadań mających realny wpływ na świadczenie usług transportowych w mieście.

Katalog tych uprawnień od wielu lat nie był rozszerzany, mimo m.in. wniosków od operatorów gminnych - w celu objęcia nimi również pracowników tych operatorów i ich rodzin, na podobnych zasadach jak to ma miejsce w przypadku MPK Poznań. Miasto obawia się, że w sytuacji wprowadzenia ulgi dla Orkiestry, z dużym prawdopodobieństwem spotkałoby się to z niezadowoleniem innych grup, których codzienna praca związana jest z komunikacją miejską w stopniu dużo większym niż działania Orkiestry.

Kolejnym argumentem jaki przytaczają władze Poznania, jest sytuacja związana z pandemią, w wyniku czego drastycznie spadły przychody ze sprzedaży biletów, podczas gdy koszty pracy przewozowej stale rosną. Sektor transportu publicznego nie uzyskał ze strony władz centralnych żadnego wsparcia finansowego, o co występowały samorządy lokalne poprzez Związek Miast Polskich, a także organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego.

Ze względu skutki finansowe związane z wprowadzaniem tego typu uprawnień dla orkiestry, zdaniem Urzędu Miasta nie ma obecnie podstaw dla ich rozszerzania, a wszelkie działania przyczyniające się do powiększania luki między dochodami a wydatkami w zakresie publicznego transportu zbiorowego byłyby nieuzasadnione.

oprac. red.