Początkowo prace te nie będą wpływały na ruch pojazdów. Później mieszkańcy muszą się liczyć z czasowymi utrudnieniami podczas wdrażania stref.
W ramach prac wykonawca:
- usunie nieaktualne oznakowanie poziome i zdemontuje znaki pionowe,
- zamontuje prawie 6 tys. sztuk nowych znaków drogowych,
- wykona ponad 20 tys. metrów kwadratowych nowego oznakowania poziomego,
- przebuduje 7 sygnalizacji świetlnych,
- zamontuje i uruchomi 369 sztuk parkomatów,
- zamontuje ponad 570 sztuk stojaków rowerowych,
- wyznaczy ponad 250 kopert dla osób z niepełnosprawnościami,
- zamontuje prawie 6 tys. sztuk różnych elementów bezpieczeństwa ruchu (m.in. słupków, azyli, separatorów),
- zamontuje ponad 380 osłon chroniących drzewa przed uszkodzeniem.
Prace na Wildzie zostały podzielone na trzy etapy:
- Etap I (wrzesień - listopad 2020): wschodnia część Wildy ograniczona ulicami: Królowej Jadwigi, Piastowską, 28 Czerwca 1956 r. (bez tej ulicy), Czajczą (bez tej ulicy), Dolna Wilda (na odcinku od Czajczej do Górnej Wildy) wraz z ulicą Głęboką i Spychalskiego (odcinek przy ul. Dolna Wilda).
- Etap II (listopad 2020 - styczeń 2021): południowo-zachodnia część Wildy ograniczona ulicami: Roboczą (do ul. Czarnieckiego), Sikorskiego, 28 Czerwca 1956 r., Hetmańską.
- Etap III (grudzień 2020 - luty 2021): północno-zachodnia część Wildy ograniczona ulicami: Roboczą (od ul. Czarnieckiego), Przemysłową, Matyi, Królowej Jadwigi, Górna Wilda, Dolina i Czajcza.
Prace na Łazarzu zostały podzielone również na trzy etapy:
- Etap I (październik - grudzień 2020): południowo-zachodnia część Łazarza pomiędzy ulicami: Hetmańską, Reymonta, Wyspiańskiego (bez tej ulicy i ul. Matejki), Głogowską, a także ulice Biała i Niecała i Małeckiego na odcinku od rynku Łazarskiego do Strusia.
- Etap II (listopad 2020 - styczeń 2021): północna część Łazarza pomiędzy ulicami: Wyspiańskiego, Reymonta, Przybyszewskiego, Marcelińską, Śniadeckich, wraz z całą ul. Matejki.
- Etap III (styczeń - luty 2021): południowo-wschodnia część Łazarza (tzw. Dolny Łazarz) ograniczona ulicami: Hetmańską Głogowską, Gąsiorowskich, Kolejową.
Parkomaty
Choć większość parkomatów stanie na ulicach jeszcze w tym roku, to opłaty za parkowanie będą pobierane dopiero od 1 lutego 2021 r. Nowoczesne parkomaty postawione na Wildzie i Łazarzu będą posiadały funkcje, które ułatwią kierowcom korzystanie ze strefy. Nowością będzie przede wszystkim konieczność podania numeru rejestracyjnego pojazdu przy dokonywaniu płatności w parkomacie. Dzięki temu nie będzie wątpliwości, czy opłata za parkowanie została uiszczona i za jaki samochód.
Dodatkowe funkcjonalności to:
- płatność kartami płatniczymi lub płatność elektroniczna - Blik,
- możliwość uregulowania w parkomacie opłaty dodatkowej za nieopłacony postój w strefie,
- możliwość przedłużania ważności wykupionego biletu postojowego w każdym parkomacie, poprzez wpisanie w parkomacie numeru rejestracyjnego pojazdu lub poprzez zeskanowanie kodu QR z biletu, którego ważność ma zostać przedłużona,
- kodowanie w kodach QR, drukowanych na biletach, numeru rejestracyjnego pojazdu. Dzięki temu stali użytkownicy strefy na Wildzie i Łazarzu nie będą musieli każdorazowo wpisywać ręcznie numeru rejestracyjnego pojazdu, lecz wystarczy, że zeskanują w parkomacie kod QR widoczny na bilecie, a parkomat automatycznie zidentyfikuje numer rejestracyjny pojazdu.
Kierowcy będą mogli dokonywać płatności również poprzez aplikacje mobilne.
Uruchomienie strefy
Strefa Płatnego Parkowania na Wildzie i Łazarzu zacznie działać 1 lutego 2021 roku. Za parkowanie trzeba będzie zapłacić 3,5 zł za pierwszą godzinę, 4,20 zł za druga i 4,9 zł za trzecią. Płatne parkowanie będzie obowiązywać od poniedziałku do piątku w godz. 8-18. Mieszkańcy Wildy i Łazarza (płacący podatki na rzecz miasta) będą mogli skorzystać ze specjalnej promocji na zakup identyfikatora mieszkańca SPP. Możliwy będzie jednorazowy zakup identyfikatora na okres 12 miesięcy w cenie 10 zł za miesiąc, a więc za kwotę 120 zł. Promocyjna stawka obowiązywać będzie do 31 sierpnia 2021 r. Identyfikator upoważniać będzie do parkowania na całym terenie Łazarza lub Wildy objętym SPP.
- Więcej miejsca na chodnikach dla pieszych, więcej zieleni, dzięki której będzie ładniej i zdrowiej, miejsca parkingowe będą łatwiej dostępne dla mieszkańców. Będzie bezpieczniej dzięki ograniczeniu prędkości do 30 km/h i zakazie parkowania przy skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych - wylicza zalety strefy Dorota Bonk-Hammermeister, radna miejska i przewodnicząca Rady Osiedla Wilda.
oprac. red.