grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Polepszyć naukę dla dzieci głuchych

Podczas posiedzenia Komisji Oświaty i Wychowania radna Dorota Bonk-Hammermeister przedstawiła wraz z Towarzystwem Tłumaczy i Wykładowców Języka Migowego GEST skomplikowaną sytuację głuchych dzieci uczących się w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących w Poznaniu.

Źródło: Towarzystwo Tłumaczy i Wykładowców Języka Migowego GEST - grafika artykułu
Źródło: Towarzystwo Tłumaczy i Wykładowców Języka Migowego GEST

- Wiemy, że pandemia odsłoniła pewne fakty o nauczaniu tych dzieci, które są bardzo niepokojące. Obawiam się, że nie realizujemy prawa tych dzieci do nauki. - mówiła we wstępie radna Dorota Bonk-Hammermeister. Olgierd Kosiba, prezes zarządu GEST-u przedstawił uwarunkowania formalno-prawne związane z osobami głuchymi. Zaznaczył, że już w konstytucji państwo zobowiązało się do zapewnienie powszechnego i równego dostępu do nauki. Zgodnie z ustawą o języki migowym z 2012 r. osoba głucha ma prawo do wybrania formy, którą się komunikuje. Najważniejszą i najbardziej naturalną metodą jest PJM - polski język migowy. Kontrola Najwyższej Izby Kontroli w 2015 r. wykazała, że dla osób, które urodziły się głuche lub straciły słuch w dzieciństwie, język polski jest obcy. Brak umiejętności mówienia, pisania oraz czytania często wyklucza je z życia społecznego, a osoby te mówią wręcz o dyskryminacji w dostępie do podstawowych praw obywatelskich. W konwencji ONZ Polska zobowiązała się z kolei do prowadzenia edukacji głuchych dzieci w najodpowiedniejszych dla nich językach.

Zdaniem GEST-u uczniowie Ośrodka Szkolno-Wychowawczego posługujący się wyłącznie PJM większość lekcji mają prowadzoną w języku polskim. Angielski, plastyka, geografia, technika, matematyka, chemia, informatyka, wychowanie do życia w rodzinie, biologia, wychowanie fizyczne. Krytycznie oceniono funkcjonowanie szkoły w zakresie liczby osób zatrudnionych w szkole posługujących się PJM. Nikt z obsługi sekretariatu, stołówki czy gabinetu pielęgniarskiego nie potrafi migać. Na 105 nauczycielu 7 potrafi biegle posługiwać się PJM. GEST poskreślał także, że oferował swoje bezpłatne usługi tłumaczenia dla dzieci, z których szkoła nie skorzystała.

Pokazano treść jednego z zadań domowych, które otrzymały m.in. głuche dzieci z oddziału przedszkolnego. Miały wysłuchać utworów Mozarta i Vivaldiego, a następnie narysować do muzyki obraz i opisać go słownie. Zaznaczono także, że wywiadówki również nie są tłumaczone, przez co głusi rodzice nie mogą zapoznać się z podawanymi na nich informacjach. Pierwsi rodzice, którzy postanowili zwiększyć szanse na edukację swojego syna korespondują w tej sprawie z placówką, urzędem, kuratorium, ministerstwem, rzecznikiem praw dziecka i rzecznikiem praw obywatelskich od września 2018 r. Dyrektorka szkoły zapewniła, że po skardze 27 nauczycieli rozpoczęło naukę PJM. Od września w szkole ma zostać zatrudniona tłumaczka. Ze względu na ograniczony czas trwania komisji temat ma być kontynuowany na specjalnym spotkaniu na żywo, z zachowaniem reżimu sanitarnego.

bs