grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Koncepcje tramwajowe

Komisja Transportu zapoznała się z przedstawionymi przez dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego koncepcjami projektowymi rozwoju tras tramwajowych. Koncepcje mają różny stopień ukonkretnienia i priorytetów, a uzależnione są w największym stopniu od możliwości finansowych.

Poglądowa wizualizacja trasy tramwajowej do stacji Poznań Wschód - grafika artykułu
Poglądowa wizualizacja trasy tramwajowej do stacji Poznań Wschód

Dla trasy tramwajowej na Naramowice, oprócz drugiego etapu w ulicę Szelągowską do ul. Garbary, przewidziano trzeci etap od ul. Błażeja do ul. Umultowo oraz czwarty od wysokości ul. Łużyckiej przez ul. Sielawy do ul. Bielicowej (w dalszym horyzoncie czasowym być może docelowo do ul. Rubież).

Koncepcja tramwaju na os. Kopernika zakłada poprowadzenie trasy od tego osiedla do ul. Arciszewskeigo. Być może realizowana będzie etapami - do ul. Ściegiennego, następnie od tej ulicy.

Kolejna koncepcja zakłada poprowadzenie trasy tramwajowej od stacji Dębiec PKM do klinu dębieckiego. Problemem może okazać się przejście przez węzeł kolejowy i związane z tym koszty. Obecna na posiedzeniu radna Osiedla Zielony Dębiec mówiła o protestach mieszkańców w związku z tą propozycją. Chodzi o potencjalne wycięcie około stu drzew, a także o ochronę gatunków ptaków. Przewodniczący Komisji Tomasz Wierzbicki podziękował za tę uwagę. Podkreślił, że tramwaj w tym obszarze jest dobrym rozwiązaniem, ale trzeba brać pod uwagę głosy społeczne.

Inną ważną koncepcją rozwoju sieci tramwajowej jest trasa Poznań Wschód z pętli Zawady, przez ulice Zawady i Główna do stacji kolejowej Poznań-Wschód. Następne z rozważanych koncepcji to trasa na Marcelin oraz przedłużenie trasy od Junikowa do Plewisk (tu koszt może wiązać się także z koniecznością wykupu gruntów).

W materiałach ZTM znajduje się również koncepcja przedłużenia tramwaju od pętli na Ogrodach w kierunku za ulice Polską, a nawet do ul. Skalskiego. Analizowana jest również trasa na Podolany w kierunku ul. Lutyckiej, co jest o tyle ważne, że stanowiła by dojazd do dużych szpitali wojewódzkich.

Wspomnieć należy jeszcze o kontynuacji budowy linii tramwajowej w ulicy Ratajczak. Jest to obok drugiego etapu trasy Naramowickiej, najbardziej zaawansowana obecnie koncepcja.

oprac. red.