Promocja III tomów "Pism Teatralnych" Lecha Raczaka oraz jego 67. urodziny

2013-01-26 ( sobota )
Scena Robocza, ul. Grunwaldzka 55, barak nr 1

Nakładem Wydawnictwa Miejskiego Posnania ukazały się właśnie teksty wybitnego reżysera, współzałożyciela Teatru Ósmego Dnia, od dwóch dekad podążającego własną artystyczną drogą. Są one zapisem jego twórczych dokonań oraz rzadkim świadectwem kontrkulturowego przełomu, który dokonał się w polskiej sztuce w latach 70. ubiegłego wieku, a także jego późniejszych skutków: zarówno artystycznych, jak społecznych.

"Pisma teatralne" Lecha Raczaka

"Więcej niż jedno życie. Kreacje zbiorowe Teatru Ósmego Dnia (1977-1985). Postazapisy"

Na książkę składają się postzapisy legendarnych przedstawień Teatru Ósmego Dnia, z którym Raczak pracował przez 30 lat: "Więcej niż jedno życie", "Ach, jakże godnie żyliśmy", "Przecena dla wszystkich" i "Piołun".

Przedstawienia powstały w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. Nie były efektem wystawienia konkretnego dramatu czy adaptacji jakiegoś utworu literackiego. Rodziły się za sprawą "kreacji zbiorowej", oryginalnej metody wypracowanej właśnie w Teatrze Ósmego Dnia. Wybitny krytyk teatralny Konstanty Puzyna nazywał ja metaforycznie "pisaniem na scenie".

Aktorzy Ósemek zajmowali się teatrem, ale bardzo aktywnie angażowali się też w życie społeczne, działali w opozycji. Ich przedstawienia to akty artystyczne, ale także akty buntu wobec świata, z którym nie chcieli się godzić. Przypłacili to represjami, szykanami, zakazami grania, a w końcu emigracją.

"Plac Wolności i inne scenariusze teatralne 1982-2010"

Publikacja wydana przy współpracy z Malta Poznań Festival zawiera autorskie scenariusze spektakli Lecha Raczaka. We "Wzlocie" inspirowanym poezją Ospia Mandelsztama grali aktorzy poznańskiego Teatru Ósmego Dnia. W "Truciznach Cagliostra" - aktorzy Teatro Arca z Catanii. "Łatwe umieranie" zrealizowane zostało z pospolitym ruszeniem aktorów poznańskich z różnych zespołów teatralnych. "Plac Wolności" i "Czas Terroru" powstały zaś w legnickim Teatrze im. H. Modrzejewskiej, szczególnie przez Raczaka lubianym. Większość z tych przedstawień oglądaliśmy w Poznaniu podczas festiwalu Malta.

"Szaleństwo i metoda. 48 tekstów o teatrze"

Twórczości Raczaka od zawsze towarzyszyła refleksja zapisywana najpierw na maszynie, a potem na klawiaturze komputera. Część tekstów zamieszczonych w tomie III była publikowana w programach do kolejnych przedstawień, w biuletynach teatru studenckiego lat 70., w prasie codziennej i teatralnej, w rozmaitych opracowaniach. Niektóre ukazują się jednak po raz pierwszy.

Raczak pisze przede wszystkim o teatrze, o tym jak ewoluowały jego poglądy na tę dziedzinę sztuki. Nigdy nie odrywa jej jednak od życia: najpierw to życie ma przede wszystkim charakter społeczny, z czasem staje się coraz bardziej indywidualnym aktem. To opowieść nie tylko dla miłośników Melpomeny.

Więcej informacji na: www.scenarobocza.pl i w załączniku.

Opis imprezy.

Zobacz www.scenarobocza.pl