a

4. Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej - Thierry Escaich

2015-09-19 ( sobota )
Fara poznańska - Bazylika Farna w Poznaniu, ul. Gołębia 1, Poznań

Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Passacaglia c-moll, BWV 582

Thierry Escaich (*1965) - Improwizacja

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) - Sonata Nr 3 A-dur, op. 65

Thierry Escaich - Improwizacja - Récit

Jehan Alain (1911-1940) - Litanies, JA 119

Thierry Escaich - Improwizacja

Thierry Escaich studiował organy, improwizację i kompozycję w Konserwatorium Paryskim, uzyskując osiem "premier prix". Od 1992 wykłada w macierzystej uczelni improwizację i kompozycję. Jego kariera jako kompozytora jest ściśle związana z karierą organisty, dzięki której uznawany jest za jednego z ambasadorów wielkiej francuskiej szkoły improwizacji, w ślad za Mauricem Duruflé, którego jest następcą jako organista w Saint Etienne du Mont w Paryżu. Koncertuje na całym świecie dołączając do swojego repertuaru własne kompozycje i improwizacje. Jego pasja do kina zainspirowała go do wykonywania "cine-concerts", improwizowanych akompaniamentów zarówno organowych jak i orkiestrowych do niemych filmów.

Thierry Escaich komponuje w wielu gatunkach i formach, zawsze poszukując nowych horyzontów brzmieniowych. Katalog jego utworów liczy ok. 100 dzieł. Czerpiąca z francuskiej tradycji Ravela, Messiaena i Dutilleuxa i nasączona odniesieniami do muzyki współczesnej, ludowej i religijnej charakterystyczna paleta barw muzyki Escaicha jest ugruntowana przez energetyczną rytmikę i wszechogarniające wyczucie formy.

Ten bardzo osobisty styl cechuje zarówno drobne utwory jak i te na dużą obsadę (Chaconne na orkiestrę, oratorium Le Dernier Évangile, Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę Miroir d'ombres). W 2010 roku Escaich skomponował balet "The Lost Dancer", którego premiera odbyła się w New York City Ballet, oraz swoją pierwszą operę "Claude", której premiera w Opéra de Lyon w marcu 2013 spotkała się z dużym uznaniem. Wśród licznych kompozycji organowych znajdują się utwory solowe, dwa koncerty i poemat symfoniczny "La Barque Solaire" na organy i orkiestrę. Koncert organowy nr 1, wykonywany m.in. przez Philhadelphia Orchestra, Orchestre National de Lyon, został wyróżniony przez Gramophone Magazine: "Jego koncert wykorzystuje pełny zakres brzmienia orkiestry i organów w ramach ekscytującego 3-częściowego dzieła. Druga część dąży do zapierającej dech kulminacji, którą przewyższa tylko niesamowita coda w finale." (Gramophone, wrzesień 2014).

Jego dzieła wykonywane są przez wiodące orkiestry w Europie i Ameryce Północnej, przez muzyków takich jak Lisa Batiashvili i François Leleux, Valery Gergiev, Lothar Zagrosek, Renaud i Gautier Capuçon, Paul Meyer, John Mark Ainsley i Quatuor Voce. Artysta został mianowany kompozytorem-rezydentem Orchestre National de Lyon, Orchestre National de Lille i Paris Chamber Orchestra, a jego twórczość została odznaczona trzema nagrodami "Victoires de la Musique" (2003, 2006 i 2011). W 2013 roku został uhonorowany członkostwem w Académie des Beaux-Arts w Paryżu.

Wiele dzieł artysty zostało utrwalonych przez Accord / Universal. Najnowsze nagranie, płyta "Les Nuits hallucinées" (2011), które jest ukoronowaniem współpracy z Orchestre National de Lyon, otrzymało wiele wyróżnień, w tym "Choc de l'année" w Classica magazyn jako wybitne nagranie roku.

WSTĘP WOLNY

DZIEŃ PIERWSZY