plakat

Czerwony Kapturek w wielkim mieście

2014-03-01 ( sobota )
Poznań

W sobotę, 1 marca, w godzinach 11.00-14.00 w Poznaniu kursował będzie Bajkowy Tramwaj wydawnictwa Media Rodzina, dowożący na Targi Książki dla Dzieci i Młodzieży. Tramwaj tym razem zamieniony będzie w... miejskiego wilka!

Tym razem tramwaj zamieni się w mechanicznego wilka, inspirowanego książką "Czerwony Kapturek w wielkim mieście", uwspółcześnioną wersją znanej baśni braci Grimm. We wnętrzu tramwaju pasażerowie będą mogli, w sposób bezpieczny, doświadczyć różnych utrudnień i potencjalnych zagrożeń, które wiążą się z życiem w mieście. W Poznaniu, podobnie jak w wielu innych dużych miastach, do takich problemów należą: zanieczyszczenia, smród spalin, dźwięk karetek i pisk opon, piraci drogowi, kieszonkowcy, nachalne reklamy, psie kupy czy hałas samolotów F16.

Celem akcji jest uświadomienie najmłodszym zagrożeń i problemów związanych z życiem w mieście, kształtowanie w nich postaw obywatelskich, "zaszczepienie" szacunku do wspólnego dobra, jakim jest miasto. To, czy w przyszłości będzie nam się lepiej mieszkało w Poznaniu, zależy od tego czy uda nam się oswoić wszystkie nękające nas "miejskie wilki" - a to zadanie właśnie dla młodego pokolenia.

Partnerem akcji jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, które prowadzi kampanię przeciwko nielegalnym reklamom, rozwieszanym na słupach trakcyjnych i skrzynkach elektrycznych. Pojawiające się jeden na drugim plakaty reklamowe zabrudzają miejską przestrzeń, a "plakaciarze" wynajdują coraz to nowe sposoby omijania zabezpieczeń, które mają chronić miejską infrastrukturę przed zaśmiecaniem.

Mieszkańcy za każdym razem protestują przeciwko zaśmiecaniu miejskiej przestrzeni i przyłączają się do próśb o usunięcie bezprawnie powieszonych plakatów, co pozwala przypuszczać, że skończyła się tolerancja dla przebywania w nieestetycznej przestrzeni. Dość zaklejania Poznania!

Ważne w akcji z Bajkowym Tramwajem jest również to, by dostrzec ponadczasowy charakter i uniwersalne walory edukacyjne baśni braci Grimm. Opowieść o dziewczynce, która przemierza las pełen niebezpieczeństw stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych baśni świata, a jej pierwotnym celem - podobnie jak innych baśni - było przedstawienie za pomocą starych metafor i symboli zagrożeń, jakie mogą czyhać na wkraczających w samodzielne życie młodych ludzi, opuszczających bezpieczne progi rodzinnego domu. Przesłanie baśni jest jednak na tyle uniwersalne, że historia przeniesiona w realia współczesne nadal jest atrakcyjna i jednocześnie pouczająca.

Autorzy książki "Czerwony Kapturek w wielkim mieście", Aaron Frisch i Roberto Innocenti, przedstawiają miasto z jego oszałamiającą wielobarwnością i obietnicą przeżycia wyjątkowej przygody, które okazuje się fasadową iluzją, posiadającą swoje ponure i brudne kulisy. Metropolia to miejsce pełne nie tylko możliwości, ale również pokus i niebezpieczeństw, na które narażeni są zwłaszcza najmłodsi.

W tej historii puste ścieżki nigdy nie są naprawdę puste, za każdym zakrętem może czaić się niebezpieczeństwo, a finał opowieści niekoniecznie musi się zgadzać z tym, który znamy z klasycznej wersji baśni... Na szczęście obok zła zawsze istnieje dobro, a małe błędy, dzięki pomocy życzliwych ludzi można naprawić - to ważna lekcja i główny morał tej historii.

Włoski ilustrator, Roberto Innocenti, z właściwą sobie pieczołowitością przedstawia swoją wizję miasta, pełną szczegółów oraz ukrytych symboli, których odkrywanie będzie świetną rozrywką dla uważnego odbiorcy. Choć główna bohaterka i wilk są znakami ponadczasowymi, to np. las i łąkę, dawniej metaforycznie obrazujące szeroki świat i jego nieprzeniknioną a często i niebezpieczną różnorodność, zastąpiła "dżungla miejska", z jednej strony rozjarzona blaskiem reklam, neonów i pędzących samochodów, z drugiej - pełna śmieci, graffiti i budynków w stanie rozpadu.