foto

Wystawa - Mani Mehrvarz - Painscape

2015-04-20 ( poniedziałek ) – 2015-04-30 ( czwartek )
Galeria AT, ul. Solna 4, Poznań
  • Otwarcie wystawy 20.04.2015, godz. 18.00
  • Wystawa czynna do 30.04.2015 w g. 15-18

Mani Mehrvarz (ur. 1982 w Teheranie, Iran); artysta irański, studiował grafikę w Bachelor of Graphic Design, Sooreh University of Tehran, Iran oraz na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie obronił dyplom na Wydziale Intermediów w 2014 roku. Swoje prace prezentował na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w Iranie, Polsce, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Grecji, Irlandii, Argentynie, Brazylii i Indiach. W sztuce zajmuje się przede wszystkim grafiką, oraz multimedialną instalacją wideo. Mieszka i pracuje w Teheranie, Iran. W swojej działalności artystycznej Mani Mehrvarz, wykorzystuje wiele różnych mediów, od grafiki artystycznej (kaligrafii), komputerowej animacji literniczej związanej z szeroko rozumianą poezją wizualną, realizacji filmów wideo, po działania typu performance. Znany jest ze specyficznych koncertów/performance, w których gra na tradycyjnym irańskim instrumencie setarze (z języka perskiego, seh-trzy, tar-struna), wykorzystując jego szerokie możliwości, wydobywając dźwięki z całej powierzchni instrumentu. Jednym z głównych obszarów podejmowanych w sztuce przez Mehrvarza jest budowanie korelacji związanych z problemem personalnej pamięci i historycznych faktów. Jego filmy wideo odwołują się, z jednej strony do wybranych losowo wydarzeń z historii, z drugiej, do personalnej refleksji filozoficznej. Wyraźnie artykułował to w realizacji wideo p.t. "Private Nostalgia", w której zestawiał za pomocą algorytmu, losowo dobierane fragmenty materiałów z kronik filmowych, wiadomości i filmów doku­mentalnych, pokazujących np. epizody z historii Iranu sprzed rewolucji, w jej trakcie i po niej, a także sceny z prywatnej, rodzinnej filmoteki artysty. Akcentował w niej charaktery­styczną cechę remiksu, jaką jest zanegowanie linearności czasu na rzecz kategorii repetycji, a jednocześnie łączył wątki osobistej pamięci z "wielkimi narracjami" historii. W polu zainteresowań artysty jest także proces kształtowania i dekonstrukcji tekstu, słowa. Umiejętnie i intrygująco dobiera typografię poszczególnych liter, które poddaje procesowi animacji komputerowej. Możemy to zobaczyć w pracach artysty (filmach) np. "Wistful affection for the past", czy "Syntax terror". Jak powiada Mani Mehrvarz: Pisanie jest ważnym osiągnięciem ludzkości, ponieważ produkuje i wyraża "historyczny świat". Posługując się współczesnymi możliwościami techniki komputerowej, artysta łączy obraz filmowy z animacją literniczą i z dźwiękiem. Jednocześnie próbuje w tych pracach podważyć, w formie symbolicznej narracji, liniowy sposób myślenia. Tekst w tych pracach w jakiś sposób wyjaśnia dźwięk i występuje w kontekście obrazu filmowego. Wszystkie elementy tu zastosowane - obraz filmowy, tekst, dźwięk - są jednak traktowane przez artystę autonomicznie i na pierwszy rzut oka nie łączą się w całość. O tych realizacjach Mehrvarz mówi: [...] poprzez badania na naszej percepcji historycznej, interesowało mnie pytanie, jak definiujemy nasze wspomnienia z obrazem i dźwiękiem. W instalacji wideo pt. "Painscape", prezentowanej obecnie w Galerii AT, artysta, kontynuuje swoje doświadczenia twórcze i zgłębia problemy budowania nowej rzeczywistości w odniesieniu do historii i naszej prywatnej pamięci. Jest to pierwszy indywidualny pokaz twórczości Maniego Mehrvarza w Galerii AT.