a

Spektakl w ramach cyklu Z perspektywy Żaby - Wieloryb

2015-05-08 ( piątek )
Sala Wielka, CK Zamek, ul. Święty Marcin 80/82, Poznań

Spektakl narodził się z inspiracji osobą jurodiwego, rosyjskiej wersji świętego głupca, uosabiającego ekscentryka, szaleńca z bez statusu, rodziny, pieniędzy, pozycji i bez... wstydu. Solo Kamienieckiej to swoisty akt dekonstrukcji granicznych doświadczeń cielesnych i próba zbliżenia do tego, co ukryte, nieznane i niedotykalne w ludzkim zachowaniu i ciele. Żywot świętego rozpięty między fizjologią a metafizyką doświadczania uosabiał pragnienie ucieczki od wszelkiej jednorodności i oczywistości istnienia. Podążając tropem jurodiwego, który poprzez praktykę ascezy doprowadził swoje ciało do stanu "bezcielesności", tancerka w swoim działaniu podejmuje próbę stworzenia eksperymentu ruchowego, który prowadzi do wyzwalania różnych rodzajów energii i odmiennych stanów obecności. Artystka stworzyła postać dziwną, szaloną, której ciało nie porusza się i nie reaguje "po ludzku". Tytułowy wieloryb jest pretekstem czy też raczej punktem odniesienia, konsekwentnie prowadzoną linią interpretacyjną - jako przykład nieznanego, niedotykalnego w ludzkim zachowaniu i ciele.

choreografia i wykonanie: Tatiana Kamieniecka
współpraca artystyczna: Arkadi Zaides
muzyka: Joanna Duda i Paweł Osicki
zrealizowano we współpracy z Klubem Żak w ramach rezydencja/premiera 2011

cena biletu: bilety: 10 zł (ulgowe) i 15 zł (normalne)

Po spektaklu zapraszamy na wykład:
"FRANCUSKIE IMAGINARIUM - O MOTYWACH ZWIERZĘCYCH W TAŃCU WSPÓŁCZESNYM" - dr Joanna Szymajda
8.05. ok. g. 19.45, Sala Wielka, wstęp wolny
Motywy zwierzęce mogą istnieć w tańcu na dwa główne sposoby - jako ewokowany element spektaklu bądź jako wektor filozofii myślenia ciała. Przykładami obu tych perspektyw zajmiemy się podczas wykładu, pozostając w kręgu twórców francuskich a także belgijskich. Od wyobrażonych sylfid i fauna po fantastyczne imaginarium Decoulfé, polityczne łabędzie u Robin Orlin czy kanarki i motyle u Jana Fabre'a. Na przykładach konkretnych dzieł zastanowimy się nad funkcją w spektaklu tego, co pochodzi ze świata zwierząt, analizując zarazem szeroką paletę możliwości, jakie ten świat przed
choreografami otwiera.
Joanna Szymajda - z-ca dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca. Doktor nauk humanistycznych, pracę doktorską "Estetyka współczesnego tańca europejskiego po 1990" obroniła na Université Paris III Sorbonne Nouvelle i Uniwersytecie Łódzkim. Absolwentka studiów magisterskich z zakresu teatrologii i psychologii na Uniwersytecie Łódzkim oraz Université Lyon II. Autorka tekstów naukowych i krytycznych o tańcu współczesnym, pacowała również jako kuratorka projektów tanecznych,
np. w ramach Festiwalu Dialogu Czterech Kultur, oraz koordynatorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł.

Bilety dostępne w: