Nowy łuk dla tramwajów na pl. Wiosny Ludów

Od soboty, 20 marca, w związku z koniecznością instalacji tymczasowego łuku torowego na pl. Wiosny Ludów trasy zmienią tramwaje nr 3, 5, 6, 9, 16, 18 i 201. Uruchomione zostaną dodatkowe linie 36 i 96. Łuk umożliwi przejazd tramwajów przez część centrum Poznania w czasie przebudowy ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego. 

Zdjęcie skrzyżowania placu Wiosny Ludów, Lewandowskiej i Podgórnej - grafika artykułu
Nowy łuk dla tramwajów na pl. Wiosny Ludów powstanie na wysokości ul. Szkolnej

Najbliższe lata będą w Poznaniu stały pod znakiem kontynuacji dużych infrastrukturalnych projektów znacznie podnoszących jakość transportu i przestrzeni publicznej. Realizacja wielu inwestycji wspartych środkami z Unii Europejskiej jest prowadzona w różnych częściach miasta i w 2021 roku wkracza w kolejne etapy. Zwłaszcza w śródmieściu wpłynie to czasowo nie tylko na poważne ograniczenie możliwości funkcjonowania komunikacji tramwajowej, ale także na organizację transportu zastępczego.

Uruchomienie łuku tymczasowego na pl. Wiosny Ludów związane jest z planowanym rozpoczęciem realizacji kolejnego etapu Programu Centrum, który obejmie modernizację ulicy Św. Marcin od ul. Ratajczaka oraz Al. Marcinkowskiego do Placu Wolności, co uniemożliwi ruch tramwajowy ulicami Św. Marcin, 27 Grudnia oraz Al. Marcinkowskiego. Jednocześnie w obrębie ronda Rataje kontynuowane są prace uniemożliwiające tranzytowy przejazd przez to skrzyżowanie.

W celu zapewnienia dojazdu tramwajami do centrum miasta oraz umożliwienia przejazdu przez część śródmieścia, przygotowywane jest dość niecodzienne rozwiązanie - uruchomienie tymczasowego łuku tramwajowego łączącego tory na ul. Lewandowskiej i pl. Wiosny Ludów.

- To usprawnienie umożliwi przejazd pomiędzy trasą przez most Świętego Rocha i ulicą Strzelecką, a tym samym poprowadzenie ruchu tramwajowego pomiędzy węzłami "Kórnicka" i "AWF". Układ tramwajowy zyska dzięki temu większą elastyczność podczas prowadzenia prac w centrum - tłumaczy Jan Gosiewski, dyrektor ZTM w Poznaniu.

Nowe tory w centrum

Torowisko, które zamontują służby MPK Poznań, będzie tymczasowe. 

- Na jezdni zostanie ułożony pojedynczy tor wraz z rozjazdami umożliwiający utrzymanie naprzemiennego ruchu tramwajów w obu kierunkach - mówi Artur Majer, dyrektor ds. infrastruktury MPK Poznań. - Dodatkowo zmodyfikowana zostanie istniejąca w tym rejonie sieć trakcyjna tak, aby umożliwić poruszanie się tramwajów po nowym torze.

Łuk połączy dzisiejszy tor na ul. Lewandowskiej w kierunku ul. Podgórnej (na wysokości przystanku Wrocławska) z torem na pl. Wiosny Ludów w kierunku ul. Strzeleckiej (na wysokości wejścia do CH Kupiec Poznański). 

- Instalacja takiego tymczasowego toru oraz sieci trakcyjnej będzie wymagała czasu. W związku z tym ruch tramwajowy na trasie przez most Świętego Rocha oraz przez ulicę Strzelecką będzie musiał zostać wstrzymany na około trzy tygodnie przed rozpoczęciem prac budowlanych na Alejach Marcinkowskiego - dodaje Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora ZTM ds. inwestycji.

Łuki torowe istotnie poprawią sytuację komunikacyjną w centrum dając więcej możliwości wytyczenia tras objazdowych. Miasto zyska większą elastyczność sieci połączeń, co będzie miało fundamentalne znaczenie także w kontekście kolejnych planowanych etapów prac w ramach Projektu Centrum, a także budowy brakujących łuków pomiędzy ul. Towarową i Św. Marcin oraz modernizacji węzła Okrąglak (z ul. Gwarnej w ul. Fredry i z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego).

W związku z tym, że łuk będzie jednotorowy zarówno na ul. Lewandowskiej, jak i na Strzeleckiej, zamontowane zostaną zwrotnice. Po uruchomieniu kursowania tramwajów zmieni się lokalizacja przystanków. Pasażerowie będą mogli korzystać z tylko jednej pary przystanków. Te na ul. Strzeleckiej będą czasowo nieczynne, natomiast przystanki "Wrocławska" zostaną przesunięte bliżej parku Chopina. 

W przyszłości rozważana jest realizacja stałego układu torowego zapewniającego funkcjonowanie łuków w relacji łączącej ul. Strzelecką i ul. Lewandowskiej w obu kierunkach.

Zmiany organizacji ruchu

Ograniczenia ruchu kołowego dotyczyć będą placu Wiosny Ludów przed budynkiem/ Kupca Poznańskiego w kierunku od ul. Strzeleckiej do ul. Podgórnej. 

Wyznaczony zostanie objazd w kierunku Al. Marcinkowskiego ulicami: Krysiewicza, Piekary i Św. Marcin. Ponadto ul. Szymańskiego i ul. Wysoka będą ulicami jednokierunkowymi w kierunku od ul. Krysiewicza do ul. Św. Marcin.

Dojazd do pl. Wiosny Ludów od strony ul. Św. Marcin pozostanie bez zmian, możliwy też będzie skręt w lewo z ul. Św. Marcin w ul. Podgórną. Utrzymany zostanie wyjazd z ul. Szkolnej w ul. Podgórną, ponadto możliwy będzie przejazd pojazdów (w tym rowerów) jezdnią z ul. Szkolnej w kierunku ul. Krysiewicza. Ruch rowerowy od strony ul. Półwiejskiej w kierunku ul. Szkolnej poprowadzony zostanie tymczasowym ciągiem pieszo-rowerowym przez plac.

Wjazd i wyjazd dla klientów Kupca Poznańskiego możliwy będzie tylko od strony ul. Strzeleckiej. Przejście dla pieszych przez ul. Podgórną przy skrzyżowaniu z ul. Szkolną zostanie przesunięte w stronę ul. Wrocławskiej, powstanie też tymczasowe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy przez ul. Krysiewicza.

Trzy tygodnie zmian

Montaż łuku torowego na pl. Wiosny Ludów rozpocznie się w sobotę, 20 marca i potrwa około 3 tygodni. Prace wymuszą zmiany w kursowaniu tramwajów w centrum - zamknięte zostaną trasy z Al. Marcinkowskiego przez Podgórną, Lewandowskiej, Kórnicką, most św. Rocha do węzła Kórnicka (skrzyżowanie ul. Jana Pawła II i Kórnickiej), a także trasa z Al. Marcinkowskiego przez Podgórną i Strzelecką do węzła AWF (skrzyżowanie ulic Królowej Jadwigi, Droga Dębińska i Garbary).

Tramwaje linii numer 5 i 6 jadąc ul. Św. Marcin od strony Kaponiery będą nawracały na Al. Marcinkowskiego. W celu zapewnienia jak najbardziej dogodnej komunikacji zostaną wprowadzone dodatkowe tymczasowe linie tramwajowe:

  • nr 36 (Os. Sobieskiego - Al. Marcinkowskiego)
  • nr 96 (Miłostowo - Franowo)

Tramwaj nr 36 będzie kursował tylko w dni robocze w godzinach szczytu oraz w soboty, w godzinach 11-20, jako uzupełnienie linii nr 16.

Przebieg tras poszczególnych linii od soboty (20 marca):

Linia 1 - bez zmian

Linia 2 - bez zmian

Linia 3 - Wilczak - Winogrady - Pułaskiego - Most Teatralny - Fredry - pl. Wielkopolski - rondo Śródka - Jana Pawła II - Polanka - Os. Lecha - Chartowo - Żegrze - Unii Lubelskiej

Linia 4 - bez zmian

Linia 5 - Górczyn - Głogowska - Roosevelta - Św. Marcin - Marcinkowskiego, powrót: Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Gwarna - Św. Marcin - Roosevelta - Głogowska - Górczyn

Linia 6 - Junikowo - Grunwaldzka - Św. Marcin - Marcinkowskiego, powrót: Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Gwarna - Św. Marcin - Grunwaldzka - Junikowo

Linia 7 - bez zmian

Linia 8 - bez zmian

Linia 9 - Dębiec - 28 Czerwca 1956 roku - Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Matyi - Towarowa - Św. Marcin - Roosevelta - Pułaskiego - Wielkopolska - Wołyńska - Winiary - Piątkowska

Linia 10 - bez zmian

Linia 11 - bez zmian

Linia 12 - bez zmian

Linia 13 - bez zmian

Linia 14 - bez zmian

Linia 15 - bez zmian

Linia 16 - Os. Sobieskiego - PST - Fredry - pl. Wielkopolski - rondo Śródka - Jana Pawła II - Polanka - Os. Lecha - Piaśnicka - Szwedzka - Franowo

Linia 17 - bez zmian

Linia 18 - Ogrody - Dąbrowskiego - Roosevelta - Most Dworcowy - Matyi - Królowej Jadwigi - Krzywoustego - Rondo Rataje

Linia 36 - linia uzupełniająca - Os. Sobieskiego - PST - Fredry - Gwarna - Św. Marcin - Marcinkowskiego, powrót: Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Fredry - PST - Os. Sobieskiego. Linia kursuje tylko w dni robocze w godzinach szczytu oraz w soboty w godzinach 11-20

Linia 96 - linia tymczasowa - Miłostowo - Warszawska - Jana Pawła II - Polanka - Os. Lecha - Piaśnicka - Szwedzka - Franowo

Linia 201 - linia nocna - Os. Sobieskiego - PST - Dworzec Zachodni - Roosevelta - Św. Marcin - Gwarna - pl. Wielkopolski - rondo Śródka - Jana Pawła II - Polanka - Os. Lecha - Chartowo - Żegrze - Unii Lubelskiej

Linia nocna nr 201 w obu kierunkach pojedzie przez ul. Gwarną i rondo Śródka. Natomiast linia nocna nr 231 zastępująca linię nr 201 pojedzie przez Al. Marcinkowskiego, Wolnicę i rondo Śródka.

O kolejnym etapie Programu Centrum można przeczytać w artykule na stronie poznan.pl

RB, ZTM, MPK

Załączniki