Parkuj i Jedź na Piątkowie

13 czerwca rozpoczną się prace przy budowie pierwszego parkingu typu Park&Ride w Poznaniu. Kierowcy będą mogli skorzystać z parkingu przy ul. Szymanowskiego pod koniec 2017 roku.

Projekt P&R Szymanowskiego - grafika artykułu
Projekt P&R Szymanowskiego

- Celem inwestycji jest zwiększenie udziału transportu publicznego w przewozach. Parking Park&Ride Szymanowskiego zaprojektowany został z myślą o kierowcach podróżujących na co dzień samochodami osobowymi oraz rowerami, którzy po zostawieniu pojazdu na parkingu, zamierzają korzystać z komunikacji miejskiej. Budowa parkingu powinna zachęcić ich do wybrania tramwaju, żeby dojechać do centrum.- wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania.

Parkingu typu Park&Ride, po polsku "Parkuj i Jedź", powstają na obrzeżach aglomeracji i przy węzłach komunikacyjnych. Kierowcy mają zostawić tam swoje pojazdy i przesiąść do komunikacji zbiorowej, by dojechać do centrum. Przy podobnych inwestycjach w innych miastach i zagranicą na podstawie karty parkingowej można podróżować bezpłatnie transportem publicznym przez określony czas.

Parking zlokalizowany będzie przy skrzyżowaniu ulic Szymanowskiego i Smoleńskiej.  Inwestycja stanowi uzupełnienie węzła komunikacyjnego "Os. Sobieskiego", w ramach którego funkcjonuje pętla poznańskiego szybkiego tramwaju i autobusów miejskich.

Na placu parkingowym będzie 130 miejsc postojowych, w tym 6 dla osób niepełnosprawnych. W obrębie parkingu znajdą się zadaszone miejsca dla rowerów wraz z zestawem naprawczym oraz teren pod montaż stacji rowerów miejskich w przyszłości. Parking będzie posiadał nawierzchnię z kostki betonowej, kanalizację deszczową, automatyczną toaletę, oświetlenie i monitoring, a jego obsługa będzie w pełni zautomatyzowana i nadzorowana przez Centrum Zdalnego Zarządzania Parkingami. W najbliższej okolicy i na drogach dojazdowych na terenie Poznania zostaną ustawione odpowiednie tablice informacyjne o lokalizacji parkingu oraz liczbie wolnych miejsc.

Inwestycja na Piątkowie nie jest jedyną tego typu, którą przeprowadzą władze Poznania. W dalszej kolejności mają powstać parkingi P&R PKP Karolin,  P&R PKP Strzeszyn, P&R PKP Podolany, P&R Św. Michała i P&R rondo Starołęka. Parkuj & Jedź planowane są też na pętli autobusowo-tramwajowej na Górczynie oraz na pętli Miłostowo. Łącznie, dzięki wszystkim zaplanowanym inwestycjom, powstanie blisko 1100 nowych miejsc parkingowych, bardzo dobrze skomunikowanych z centrum, które przyczynią się do obniżenia natężenia ruchu w mieście.

Miasto Poznań prowadzi system Park&Ride w formule "Projektuj i Buduj", co oznacza, że roboty budowlane będą wykonywane na podstawie dokumentacji projektowej opracowanej przez wykonawcę, którym jest firma Skanska S.A. Środki przeznaczone na budowę inwestycji pochodzą z budżetu miasta, a także z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wartość przyznanej miastu dotacji opiewa na kwotę 3 mln zł.

Ryszard Bączkowski/biuro prasowe