Rusza budowa węzła Grunwaldzka

Na granicy Poznania i Plewisk rozpoczyna się budowa węzła przesiadkowego z bezkolizyjnym przejazdem pod torami kolejowymi. Pasażerowie zyskają wygodną możliwość przesiadek dzięki połączeniu różnych środków transportu: pociągu, autobusu, samochodu, roweru. Realizacja tej wyczekiwanej inwestycji wiąże się ze zmianami organizacji ruchu na ul. Grunwaldzkiej, które wprowadzone zostaną w nocy z 11 na 12 marca (z piątku na sobotę).

Wizualizacja - grafika artykułu
Rusza budowa węzła Grunwaldzka - poglądowa wizualizacja

- Węzeł Grunwaldzka połączy różne środki transportu, w szczególności wzrośnie rola przystanku kolejowego Poznań Junikowo. Zależy nam, by mieszkańcy powiatu i Poznania mieli wygodną alternatywę dla samochodów. Podróżni np. z gminy Komorniki będą mogli dojechać autem lub autobusem do węzła i przesiąść się do pociągu. To inwestycja bardzo ważna nie tylko z perspektywy naszego miasta, ale też całej aglomeracji poznańskiej - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Przy stacji kolejowej Poznań Junikowo (po stronie Plewisk) powstanie pętla autobusowa. Dużym ułatwieniem będzie wiadukt, dzięki któremu kierowcy, piesi, rowerzyści i pasażerowie autobusów nie będą już czekać przed często zamykanym przejazdem kolejowym w miejscu przecięcia ul. Grunwaldzkiej przez mocno obciążoną linię kolejową E20, łączącą Warszawę z Berlinem.

- Inwestycja to efekt wspólnych starań Miasta Poznań, Gminy Komorniki i Powiatu Poznańskiego. Od lat jako inicjator tego zadania zabiegaliśmy o jej rozpoczęcie. Do realizacji przyczyniła się sprawna współpraca między tymi trzema partnerami oraz wzajemne wsparcie poszczególnych jednostek samorządowych. Wszystko z myślą o mieszkańcach gminy, powiatu i miasta, by zyskali wygodną możliwość przesiadek, a zamknięty przejazd kolejowy przeszedł do historii - podkreśla Jan Grabkowski, starosta poznański. 

Przy stacji Poznań Junikowo powstanie przystanek autobusowo-kolejowy, w ramach którego mieszkańcy będą przesiadać się w formule "drzwi w drzwi" (peron w kierunku Poznania Głównego). Przewidziany jest również parking typu park&ride oraz parking dla rowerów. Wokół węzła powstanie nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, w tym kładka nad ul. Grunwaldzką. Całość uzupełnią: mała architektura, informacja pasażerska, ładowarki dla samochodów elektrycznych oraz zieleń.

- Po wielu latach oczekiwania przed zamkniętym przejazdem kolejowym, nasi mieszkańcy zyskają węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia i możliwość sprawnego dojazdu do Poznania. Widok maszyn budowlanych z pewnością wynagrodzi wszelkie niedogodności wynikające ze zmian organizacji ruchu - tłumaczy Jan Broda, wójt gminy Komorniki.

Przekazanie placu budowy planowane jest na 8 marca, następnie wykonawca w nocy z 8 na 9 marca przystąpi do pierwszych prac przygotowawczych, m.in. w zakresie sieci trakcyjnej na linii kolejowej oraz budowy tymczasowej pętli autobusowej po stronie Plewisk. W nocy z 11 na 12 marca, o godz. 2:00, wprowadzona zostanie zmiana organizacji ruchu polegająca na zamknięciu przejazdu kolejowego.

- Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ul. Grunwaldzka jest ważna w codziennych podróżach mieszkańców, dlatego chcemy ograniczyć utrudnienia wynikające z prac budowlanych. W pierwszej kolejności powstanie tymczasowy przejazd kolejowy, którym będzie można poprowadzić ruch. W kolejnych tygodniach planowane są m.in. prace rozbiórkowe oraz ziemne, bo inwestycja to także przebudowa sieci infrastruktury. Powstanie również nowy zbiornik retencyjny - wskazuje Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. 

FILM

Przejazd przez tory w ciągu ul. Grunwaldzkiej zostanie całkowicie zamknięty na ok. trzy tygodnie, wtedy wykonawca m.in. przeniesie urządzenia kolejowe zarządzające system zamykania rogatek. Dotychczasowy przejazd będzie w tym czasie służył wyłącznie pieszym i rowerzystom. Możliwa będzie przesiadka między autobusami kursującymi po obu stronach linii kolejowej dzięki tymczasowym pętlom, a także w dalszym ciągu, choć w ograniczonym zakresie, dostępna będzie kolej.

W czasie budowy przejazdu tymczasowego zachowany zostanie dojazd do posesji na ul. Grunwaldzkiej po stronie Poznania, między ul. Piwoniową i przejazdem kolejowym, a także po stronie Plewisk - między ul. Wołczyńską i przejazdem. Zmiana organizacji ruchu dotyczy również ulic Szarotkowej oraz Piwoniowej, gdzie częściowo zostanie wyłączony z ruchu ogólnego łącznik między ul. Grunwaldzką a Szarotkową, wprowadzony będzie również nakaz skrętu z ul. Grunwaldzkiej w Piwoniową.

Na czas zamknięcia przejazdu kolejowego w ciągu ul. Grunwaldzkiej obowiązywać będą objazdy. Dla samochodów do 5 ton ulicami: Grunwaldzką, Kolejową (Plewiska/Skórzewo), Poznańską (Skórzewo) oraz Malwową. Alternatywnym objazdem dla tej grupy pojazdów będzie m.in. ul. Fabianowo i Kowalewicka, a dalej przez ul. Głogowską w kierunku miasta. Dla pojazdów powyżej 5 ton ulicami: Wołczyńską (Plewiska/Poznań), Sycowską, Fabianowską (Komorniki), Daimlera (Komorniki), Poznańską (Komorniki), Głogowską, Ściegiennego, Taczanowskiego, Jugosłowiańską oraz Grunwaldzką.

Informacje na temat zmian funkcjonowania autobusów dostępne będą na stronie Zarządu Transportu Miejskiego.

Realizacja wszystkich prac budowlanych przewidziana jest na lata 2022-2023. Projekt dofinansowywany ze środków UE w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, pozostałe koszty podzielone są na miasto, powiat i gminę.

RB, PIM