Dyskusja Liderów Biznesu | Poznań | Jak było?

Przygotowaliśmy relację z webinaru "Dyskusja Liderów Biznesu" organizowanego przez CBRE przy udziale Miasta Poznania, AHK Polsko-Niemieckiej Izby Handlowo-Przemysłowej, Sonalake, GFT Poland, TPA Poland oraz Grafton Recruitment. Dziękujemy za uczestnictwo i ożywioną rozmowę na czacie.

Dyskusja Liderów Biznesu | Poznań
Dyskusja Liderów Biznesu | Poznań

Osiem ciekawych wystąpień, których skrót prezentujemy poniżej. Różne punkty widzenia na ten sam problem, czyli kryzys związany z COVID-19. Wystąpienia prelegentów przekonują, że dobrze poradziliśmy sobie z wyzwaniami, które przyniósł wirus.

Miasto Poznań- Biuro Obsługi Inwestorów - Katja Lożina

Także Urząd Miasta Poznania w pierwszych tygodniach epidemii przeszedł na tryb pracy zdalnej, co dla naszej instytucji było nowością. Nastąpiła jednak szybka adaptacja. Biuro Obsługi Inwestorów, jak i cały Urząd, były i są do dyspozycji firm i nowych inwestorów. Pierwszym i najważniejszym działaniem była szeroko zakrojona akcja informacyjna dla mieszkańców Poznania, którym pomagaliśmy w zaadaptowaniu się w tej nowej sytuacji. Uruchomiono dedykowany serwis na miejskiej stronie internetowej. Prezydent Miasta prowadził też codzienne konferencje prasowe.

Biuro Obsługi Inwestorów we współpracy z Wydziałem Oświaty przeprowadziło zbiórkę sprzętu komputerowego dla uczniów do nauki zdalnej. Do akcji "Każdy komputer się przyda" przyłączyło się spore grono firm i osób indywidualnych. Dziękujemy im, tak samo jak dziękujemy wszystkim firmom, które wspierają poznański szpital jednoimienny. Zebrano na ten cel już ponad 10 mln zł.

W ślad za ogólnokrajową tarczą antykryzysową również Miasto Poznań przygotowało pakiet świadczeń, skierowanych głównie do sektora MŚP. Są to ulgi w czynszu czy niektórych podatkach, a także ułatwienia dla branży gastronomicznej, która przez 2 miesiące była zamrożona.

Kryzys wywołany przez COVID-19 jest wyzwaniem dla nas wszystkich, ale też szansą, z której mamy nadzieję skorzystają poznańskie firmy. Już teraz widzimy szeroko zakrojony postęp technologiczny, częstsze korzystanie z rozwiązań cyfrowych, które z pewnością zostaną z nami na dłużej.

AHK - Ewelina Gnatkowska

Polsko-Niemiecko Izba Przemysłowo-Handlowa AHK reprezentuje zarówno firmy polskie działające na terenie Niemiec, jak i firmy niemieckie działające na naszym lokalnym rynku. Nie zaobserwowaliśmy znaczącego wpływu wirusa na ich funkcjonowanie. Firmy te mają podobne wyzwania i podobnie z nimi walczą. Głównym efektem COVID-19 jest spadek zamówień i co za tym idzie spadek przychodów. Są oczywiście firmy, które mają odwrotną sytuacje; branża spożywcza, farmaceutyczna, IT i niektóre logistyczne. Kryzys wymusił szybsze przejście na rozwiązania cyfrowe, stąd lepiej prosperują firmy IT.

Zwolnień nie było dużo, większość firm starała się zatrzymać pracowników. Powszechnym rozwiązaniem jest częściowa redukcja czasu pracy. Pozytywnym sygnałem jest to, że większość firm uważa sytuację za tymczasową, do której trzeba się przystosować i ją przetrwać, zanim wszystko wróci do normy.

TPA - Wojciech Sztuba

Firma działa w trzech miastach w Polsce: w Poznaniu, w Warszawie i w Katowicach. Nasze wyniki w ostatnich dwóch miesiącach, kiedy przeszliśmy na pracę zdalną, są bardzo dobre. Przyspieszyliśmy pewne procesy, w większym stopniu korzystamy z programów do komunikowania się z systemem audio i video jak Skype, MS Teams czy Zoom. Od strony popytowej obserwujemy duże zapotrzebowanie na doradztwo w zakresie korzystania z kolejnych tarcz antykryzysowych.

GTF - Maciej Paszta

Bardzo szybko, w liczbie 6 000 pracowników globalnie, przeszliśmy na pracę zdalną. Po tygodniu uderzyło nas, że nie jest to całkiem standardowa praca i są przed nami inne, niespotykane dotąd wyzwania. Dlatego poinformowaliśmy pracowników, że mogą zabrać do domu potrzebny im sprzęt czy akcesoria: komputery, fotele, monitory, myszki i korzystać z tego bez ograniczeń.

Bardzo duży odsetek naszych pracowników ma dzieci w bardzo "zajmującym wieku". Zaproponowaliśmy tym dzieciom zajęcia online - od artystycznych zajęć dla najmłodszych do warsztatów z neuroprogramowania i matematyki. Chcieliśmy, żeby przez to nasi pracownicy nie czuli się tak zmęczeni. Dużym problemem dla niektórych jest to, że znacząco zostały ograniczone kontakty międzyludzkie. Zaproponowaliśmy różne rozwiązania: pomoc terapeutów, wspólną poranną kawę, cotygodniowe happy hours w nieformalnej atmosferze. Raz na dwa tygodnie zarząd firmy ma spotkania z każdym pracownikiem.

Zastanawiamy się jaka czeka nas przyszłość - czy biura będą służyły nam tak jak kiedyś, czy ich główną funkcją będzie spotykanie się? Nasza troska o pracowników sprawiła, że chcemy przedłużać system pracy zdalnej, aby ludzi nie narażać na większą ekspozycję na wirusa. Chcemy zapewnić im jak największe bezpieczeństwo.

CBRE - Bartosz Frąckowiak

W ostatnich tygodniach widzieliśmy, z jakimi wyzwaniami mierzą się nasi najemcy. Część biur została całkowicie zamknięta, inni wykorzystywali ten czas na rearanżację biura, zmianę mebli czy zmianę układu biurek. Tak jak rozmawialiśmy wcześniej, wiele firm udostępniło pracownikom sprzęt. Jak to się odbywało? Meble zostały odebrane przez pracowników samodzielnie, czasami taksówką. Niektórzy pracodawcy zwracali koszty zakupu nowych mebli na podstawie faktury. Widzimy, że firmy często angażują pracowników w różnorodne zajęcia, m.in. zajęcia ruchowe. Pojawia się wiele nowych rozwiązań dla tych, którzy powoli wracają do pracy z biura, np. aplikacje wskazujące, które stanowiska zostały właśnie zdezynfekowane. Inni korzystają z prostych rozwiązań jak żółte karteczki, które wskazują miejsca, jakie można bezpiecznie zająć. Coraz częściej pojawiają się zapytania o kwestie wynajmu elastycznego i elastycznych zmian warunków umowy.

Sonalake - Bartosz Jerzy

Posiadamy dwa biura, w Poznaniu i Dublinie. Mimo tego, że zalecenia w obu państwach są inne, udało się nam ujednolicić zasady dla naszych pracowników w tych lokalizacjach. W ciągu jednego dnia nasi pracownicy zaczęli pracować zdalnie. Wiedzieliśmy, że jest grupa osób, która nie ma możliwości pracy z domu, dlatego dla pozostałych rekomendacja była taka, aby pracowali na home officie. Wszyscy podeszli do tego naprawdę bardzo odpowiedzialnie.

Zauważyliśmy u naszych pracowników już wcześniej, przed pojawieniem się COVID-19 w Polsce, duży strach i niepewność, także o zatrudnienie. Wobec tego postawiliśmy mocno na komunikację: dokładne i częste omówienie sytuacji firmy, także tej finansowej. Zapewniamy pracowników, że będziemy chronić miejsca pracy, bo oni są dla nas najważniejsi. Oszczędności szukamy gdzie indziej: w przestrzeni biurowej czy eventach. Wprowadziliśmy w naszej firmie sesję "ask me anything", gdzie zarząd odpowiada na wszelkie pytania pracowników. Polecamy to rozwiązanie wszystkim, pytania są zwykle bardzo merytoryczne i wartościowe. Wprowadziliśmy także spotkania "one to one" pracowników z zarządem.

Gratfon - Sylwia Błaszczyk

Grafton Recruitment wraz z GiGroup przygotował badanie na temat pracy w czasie COVID-19. Ponad połowa badanych (56,13%) wykonywała pracę zdalną. Prawie połowa badanych stwierdziła, że procesy realizowane są jak dotychczas, pomimo wprowadzonego home office. Jednak wielu naszych klientów (ok. 18,09 % badanych), tzn. firmy produkcyjne, pracowały w zakładach produkcyjnych, nie mając tak naprawdę innej możliwości.

W badaniu zapytaliśmy ankietowanych o ocenę sytuacji na lokalnym rynku pracy. Dowiedzieliśmy się, że niezależnie od branży, na ten moment firmy starają się unikać zwolnień. Mogą się one pojawić w sektorze produkcyjnym (8%) i back office (10%) W ogóle nie planują redukcji zapytane firmy z sektora IT i BSS. Branże te wciąż rekrutują.

----------

Dziękujemy firmie CBRE za współorganizację spotkania. Zachęcamy do śledzenia naszej strony internetowej oraz mediów społecznościowych, gdzie będziemy zamieszczać informację o kolejnych otwartych wydarzeniach!