Jak pracuje i rekrutuje w czasach pandemii sektor usług nowoczesnych? Cz. 1

Poznańskie firmy z sektora usług nowoczesnych świetnie radzą sobie z przeprowadzaniem zdalnych rekrutacji i wdrożeniem nowych pracowników. Pracownicy Allegro, Capgemini Software Solutions Center, Carlsberg Shared Services, GSK, GFT, Franklin Templeton, John Deere, MAN Shared Services Center, Miele, O-I Global Business Services (GBS), Nordcloud, Sii opowiedzieli nam, jak te procesy przebiegają w ich firmach.

Sektor usług nowoczesnych pracuje z domu - grafika artykułu
Sektor usług nowoczesnych pracuje z domu

Allegro

Praca zdalna od lat funkcjonuje w Allegro i wiemy, że nie zakłóca wykonywania naszych zadań. Jednak, w tym trudnym dla wszystkich czasie jeszcze bardziej doceniamy taki system pracy.

Jak będą wyglądać najbliższe dni w #allegroteam?
~ Przenosimy się niemal w całości do świata online - wszystkie spotkania rekrutacyjne, biznesowe, eventy, szkolenia oraz zajęcia językowe odbywają się u nas zdalnie.
~ Jesteśmy w trakcie pierwszego w historii Allegro 100% zdalnego onboardingu - nowi pracownicy nie będą musieli wychodzić z domu, żeby rozpocząć pracę z nami.
~ Wszystkie zespoły zostały przygotowane do pracy zdalnej - nieustannie dbamy o naszych obecnych jak i przyszłych pracowników.
~ Zapewniamy ciągłe wsparcie naszym klientom i partnerom.  

Obecnie prowadzimy wszystkie rekrutacje tak jak wcześniej - tylko zdalnie, wszystkie ogłoszenia są tutaj: https://allegro.pl/praca. Dla Poznania to ponad 70 ofert!

Capgemini Software Solutions Center

Obecnie wszyscy pracownicy Capgemini pracują zdalnie. Również wszystkie procesy rekrutacyjne prowadzone są online w 3 etapach:

  • Kontakt z rekruterem i weryfikacja języka obcego
  • Opcjonalna krótka rozmowa telefoniczna z menedżerem zespołu lub technikiem
  • Spotkanie online na Skype lub Microsoft Teams

Wszystkie otwarte stanowiska znajdują się na: https://www.capgeminisoftware.pl/kariera/poznan

Największy focus w tej chwili mamy na stanowiska: Inżynier Oprogramowania Java i Tester automatyczny, a także Konsultant SAP, Analityk PMO, Inżynier DevOps.

Onboarding został dostosowany do warunków homeoffice i w Capgemini Software Solutions Center wygląda następująco:

  • Umowy i wszystkie dokumenty pracownik dostaje od swojego przełożonego w formie elektronicznej
  • Sprzęt odbierany jest w dniu onboardingu w budynkach Capgemini bezkontaktowo z innymi osobami
  • Wszystkie szkolenia onboardingowe odbywają się w formie online
  • Z pracownikiem w dniu onboardingu kontaktuje się Pate-opiekun oraz osoba koordynujaca onboarding

Zapraszamy do kontaktu z naszymi rekruterami przez adres mailowy: rekrutacja.ssc.pl@capgemini.com lub do rozmowy podczas Dyżurów Rekrutacyjnych na Facebooku: https://www.facebook.com/CapgeminiPl.

Carlsberg Shared Services

Nasza reakcja na sytuację kryzysową była natychmiastowa. Zarząd Carlsberg Shared Services powołał Zespół Zarządzania Kryzysowego, który na bieżąco monitorował sytuację i przygotowywał odpowiedź na różne scenariusze. W naszym przypadku zmiana pracy z biurowej na pracę zdalną była ułatwiona ze względu na fakt, iż każdy pracownik jest wyposażony w laptopa. W trosce o zdrowie naszych pracowników i ich bliskich, już z początkiem marca daliśmy pracownikom opcję pracy zdalnej, a z dniem 16-go marca podjęliśmy decyzję o zamknięciu biura. Kluczowym dla sukcesu pracy zdalnej było przygotowanie nie tylko sprzętu, ale również wyposażenie pracowników w informacje dotyczące bezpiecznego połączenia wewnętrznego do firmowych aplikacji, wytycznych dotyczących środków ostrożności co do bezpieczeństwa teleinformatycznego (cyber security), a także organizacji zadań i pracy.

Dzięki wdrożonym już wcześniej praktykom lean, zespoły przeniosły codzienne spotkania na temat alokacji zadań, priorytetyzacji, czy rozwiązywania aktualnych problemów w strefę wirtualną za pomocą aplikacji MS Teams. Praktyką jest również organizowanie wirtualnych pogadanek przy kawie lub wspólnego e-lunchu. Dzięki temu, pomimo trudności, jesteśmy w tej sytuacji razem i wspieramy się wzajemnie w tranzycji do nowej rzeczywistości.

GSK

Jako GSK Tech Hub w Poznaniu prowadzimy teraz kilkadziesiąt rekrutacji w obszarze IT, na stanowiska związane z takim obszarami jak m.in. DevOps, product management, cyber security, software developmnet, testing, analityka danych.  Pracując w branży farmaceutycznej zdajemy sobie sprawę, jak ważne jest zdrowie i bezpieczeństwo ludzi. Dlatego właśnie obecnie prowadzimy procesy rekrutacyjne w pełni w sposób zdalny.

Obecna sytuacja wymusiła na nas zmianę wielu procesów, ale nowoczesne, cyfrowe rozwiązania pomagają nam dbać o to, by nasi nowi pracownicy zostali wprowadzeni do GSK w sposób jak najbardziej płynny i efektywny. To w trosce o ich zdrowie zdecydowaliśmy się zorganizować wdrożenia do pracy w formie zdalnej. Pierwsze jest już za nami - odbyło się 1 kwietnia i wzięło w nim udział 37 osób w całym GSK, w tym 12 w obszarze IT. Warto zaznaczyć, że w chwili przyjęcia przez nowego pracownika oferty, wszystkie czynności związane z zatrudnieniem odbywają się online. Umowę o pracę podpisujemy przy pomocy Adobe Sign, a niezbędne dokumenty pracownik może pobrać z platformy pre-onboardingowej Witaj w GSK, która jest ogromnym wsparciem nie tylko dla zespołu HR, ale także dla nowozatrudnionej osoby. Kolejnym etapem przygotowania do wdrożenia to dostarczenie sprzętu do pracy (m.in. komputerów) wraz instrukcją pierwszego logowania poprzez firmy kurierskie. Następnie Pracownik, już na swój służbowy adres e-mail, otrzymuje zaproszenie na obowiązkowe i niezbędne szkolenia online, jak np. BHP, do których wykorzystujemy Skype i MS Teams. Po szkoleniach wstępnych pracownicy łączą się z menedżerami, aby omówić to jak wyglądać będą następne etapy wdrożenia do nowej roli.

Jesteśmy świadomi, że pierwsze dni nowej pracy w czasach pandemii to ogromne wyzwanie dla nas wszystkich. Pozostajemy w stałym kontakcie telefonicznym i mailowym z nowymi pracownikami i staramy się rozwiać ich wszystkie wątpliwości, ale też pomagać w przypadku trudności jakie mogą się pojawić podczas pierwszych dni pracy.

Aktualne oferty pracy w GSK znajdziecie na LinkediInie: https://www.linkedin.com/jobs/search/?f_C=1399%2C612511%2C1028281&f_F=it&f_L=pl%3A8342&locationId=OTHERS.worldwide

GFT

Do tej pory rekrutacja była złożona z dwóch głównych etapów. Pierwszy, tzw. Screening odbywał się zdalnie, w formie rozmowy via Skype, w czasie której rekruterka sprawdzała miękkie kompetencje kandydatów, dopasowanie do stanowiska, dostępność, oczekiwania finansowe czy też poziom znajomości języka angielskiego. Drugi etap odbywał się już bezpośrednio w biurze GFT. W tym czasie kandydaci spotykali się z rekruterami technicznymi, odpowiedzialnymi za zweryfikowanie wiedzy i praktycznych umiejętności.

W związku z zaistniałą sytuacją, 100% zespołu GFT pracuje zdalnie, łącznie z zespołem rekrutacyjnym. Ta zmiana nie wpłynęła istotnie na płynność procesu rekrutacji, ponieważ już wcześniej większość kontaktów z kandydatami, poza etapem technicznym odbywała się zdalnie poprzez rozmowę telefoniczną czy Skype. Najistotniejsza zmiana dotyczy właśnie etapu weryfikowania wiedzy i umiejętności kandydatów - tutaj również udało się z powodzeniem wdrożyć rozmowy zdalne, z zachowaniem dotychczasowej jakości rekrutacji.

Kandydat, po zaakceptowaniu oferty, otrzymuje od nas umowę w formie elektronicznej, zabezpieczoną hasłem i podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Z kolei sprzęt IT oraz dokumenty do wypełnienia są dostarczane do nowych pracowników za pośrednictwem firm kurierskich z odpowiednym wyprzedzeniem.

Na kilka dni przed rozpoczęciem pracy, kandydaci dostają wiadomość z mailową z informacją, jak będzie wyglądał proces Induction (wdrożenia do firmy) oraz telefon kontaktowy do osoby z HR, w razie gdyby mieli jakiekolwiek pytania czy wątpliwości. Cały proces szkoleń wdrożeniowych odbywa się w 100% zdalnie, za pośrednictwem Skype. Jedyny etap, który wymaga wyjścia z domu czy też mieszkania, to badania medycyny pracy, których - po prostu - nie można zrobić bez fizycznej obecności w placówce medycznej. By zminimalizować wszelkie ryzyka, umawiamy przyszłych pracowników na konkretne godziny w jednej z prywatnych placówek medycznych, a także zapewniamy dojazd taksówką.

Franklin Templeton

Rekrutacje odbywają się aktualnie w całości zdalnie. Rozmowy kwalifikacyjne prowadzone są telefonicznie oraz przez połączenie video przy użyciu komunikatorów internetowych, Skype lub MS Teams. Firma ma w tym spore doświadczenie i jest technologicznie przygotowana z uwagi na swój globalny zasięg. Wielu managerów z odległych zakątków świata od lat rekrutuje w ten sposób pracowników i zarządza swoimi zespołami. W związku z tym, że w obecnej sytuacji nie ma możliwości, by potencjalni kandydaci odwiedzili nowoczesne biuro na Nowym Rynku osobiście, staramy się przybliżyć swoją kulturę organizacyjną w mediach społecznościowych czy dostarczając kandydatom dodatkowych informacji o firmie.

To, co jest dla nas nowością to zdalny proces wdrażania pracowników do pracy w organizacji. Obecnie wszyscy pracownicy biura w Poznaniu pracują zdalnie i w taki sposób też nowi pracownicy wdrażają się w pracę w organizacji i poznają swoje zespoły. Wiemy jak ważny jest to moment dla nowego pracownika, dlatego ten proces wymaga od nas większego zaangażowania i przeprojektowania jego niektórych elementów. Nasze wcześniejsze doświadczenia w pracy online z pewnością bardzo pomagają odnaleźć się z aktualnej rzeczywistości.