Na Strzeszynie i Podolanach powstaną nowe pętle autobusowe. W ślad za nimi opracowana będzie koncepcja węzła przesiadkowego "Druskienicka", w skład którego wejdzie m.in. nowy przystanek kolejowy. Celem powstających projektów jest zintegrowanie różnych form komunikacji publicznej na terenie dwóch bardzo szybko rozwijających się obszarów Poznania oraz zachęcenie ich mieszkańców do zamiany indywidualnego środka transportu na komunikację zbiorową.

Aby usprawnić komunikację miejską i zapewnić płynność przejazdów autobusów od poniedziałku (25 maja) zmienione zostaną zasady funkcjonowania przystanków "na żądanie": Autobusy nie będą się na nich zatrzymywać, jeżeli nie będzie oczekujących pasażerów, a w pojeździe żadna z osób nie będzie sygnalizować zamiaru wyjścia.

Rozpoczynają się zasadnicze prace przy budowie trasy tramwajowej na Naramowice i nowego układu drogowego. Zmieni się organizacja ruchu na ul. Naramowickiej. W ciągu roku dwustronne Moderusy Gamma dojadą do przystanku przy ul. Włodarskiej, a za dwa lata do końcowego przy ul. Błażeja.

Rada Miasta Poznania przyjęła zostały kolejne propozycje zmian w Strefie Płatnego Parkowania. Najważniejsze z nich to poszerzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania o Jeżyce, uruchomienie SPP na Wildzie i Łazarzu oraz więcej możliwości postoju dla dostaw.

Jeszcze w tym roku na zmianach na ul. Gdyńskiej skorzystają nie tylko kierowcy, ale także rowerzyści oraz piesi. Prace są coraz bardziej zaawansowane - samochody przejeżdżają już nową jezdnią, a stara została rozebrana. W poniedziałek (18 maja) plac budowy odwiedzili m.in. zastępca prezydenta Poznania Mariusz Wiśniewski, wójt gminy Czerwonak Marcin Wojtkowiak i prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie Justyna Litka.

Od poniedziałku, 18 maja, zwiększone zostały limity dostępnych miejsc w pojazdach transportu publicznego. W tramwaju lub autobusie będzie mogło być zajętych 30 proc. liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących (jednak połowa miejsc siedzących musi pozostać wolna). Tramwaje wróciły również na trasę przez most Św. Rocha.

Kolejny odcinek ważnej trasy rowerowej (po której poruszają się także piesi) w północnej części Poznania zostanie wyremontowany. Już 18 maja zaczynają się prace. Droga pieszo-rowerowa biegnąca wzdłuż Pestki jest użytkowana przez wielu pieszych, rowerzystów i biegaczy. Jest to trasa główna Programu Rowerowego tzw. Radial R3 łączący kampus na Morasku i Piątkowo z centrum miasta.

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 na długo, a być może już zawsze zmieni życie miejskie. Rząd ograniczył możliwość podróżowania komunikacją publiczną, rowerami miejskimi, a nawet przemieszczania się pieszych. Chociaż część tych obostrzeń jest znoszona, to w Poznaniu podejmowane są działania mające zmniejszyć negatywne skutki pandemii koronawirusa związane z przemieszczaniem się.

Już wkrótce pokonanie przejść dla pieszych w siedmiu miejscach północnej części Poznania stanie się bezpieczniejsze i wygodniejsze. Wysokie krawężniki to jedne z najczęściej spotykanych w przestrzeni miejskiej barier architektonicznych. Stanowią one trudną do pokonania przeszkodę szczególnie dla osób starszych, z niepełnosprawnościami i rodziców z dziećmi w wózkach. Dlatego też jednym z najważniejszych działań Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu, realizowanym w ramach likwidacji tego rodzaju utrudnień, jest obniżanie krawężników przy przejściach dla pieszych. Do końca maja niskie krawężniki pojawią się w rejonie siedmiu przejść na terenie osiedla Piątkowo. Związane z tym prace budowlane już trwają.

Od poniedziałku, 18 maja, w związku z zakończeniem remontu torowiska na ul. Dowbora-Muśnickiego i w rejonie mostu Św. Rocha na swoje stałe trasy wrócą tramwaje linii nr 5, 13 i 16. Od 18 maja rozpoczną się z kolei zapowiadane prace remontowe na ulicy Przybyszewskiego - zmienioną trasą będzie kursował tramwaj linii nr 7. Także w poniedziałek przywrócone zostanie kursowanie linii nr 3 i 4, co jest związane z przygotowaniami do rozpoczęcia zasadniczych prac przy budowie trasy tramwajowej na Naramowice.

Kierowcy zyskają kolejne kilometry wygodnej do poruszania się nawierzchni. W poniedziałek (11 maja) rozpocznie się remont na sporym odcinku ul. Dąbrowskiego. Prace będą prowadzone na części wylotowej z miasta. Zaplanowane są na odcinkach, gdzie wcześniej nie została wymieniona nawierzchnia pomiędzy ul. Polską, a ul. Czarnkowską (okolice ul. Lutyckiej). W pierwszym etapie prac, w dniach 11-13 maja br., wygrodzony zostanie lewy pas ruchu wylotowej jezdni ul. Dąbrowskiego bezpośrednio za skrzyżowaniem z ul. Polską. W związku z tym tymczasowo wygrodzony zostanie także lewy pas do lewoskrętu z ul. Polskiej w ul. Dąbrowskiego (nie będzie możliwości zawracania w ul. Polską). Ponadto lewy pas ul. Dąbrowskiego przed skrzyżowaniem z ul. Polską będzie wyłącznie pasem do lewoskrętu; jazda na wprost będzie możliwa tylko prawym pasem ul. Dąbrowskiego.

W rejonie skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej trwają przygotowania do wdrożenia zasadniczej zmiany organizacji ruchu planowanej na czas budowy w tym miejscu węzła komunikacyjnego. Powstanie tam wiadukt, którym tramwaj na Naramowice pojedzie bezkolizyjnie nad ul. Lechicką. W związku z postępem prac, od 12 maja nie będzie możliwości skrętu w prawo z ul. Naramowickiej - od strony centrum - w ul. Lechicką.

Niższe temperatury i opady deszczu spowodowały, że można wykorzystać obecne warunki i skosić trawę oraz roślinność, która rozrosła się w pasach drogowym. W tym roku areał ten jest zdecydowanie mniejszy niż w 2019 roku - ok. 30% mniej trawników jest przeznaczonych do koszenia. Dodatkowo duży procent będzie koszony tylko dwukrotnie w sezonie.

Kierowcy mogą już korzystać z trzeciego pasa jezdni na ul. Jana Pawła II. By jeszcze bardziej usprawnić przejazdy w tej części miasta, na ul. Wyszyńskiego można również z dwóch pasów przez rondo Śródka skręcać w prawo.

Ulica Jarochowskiego na poznańskim Grunwaldzie, na odcinku od ul. Wyspiańskiego do ul. Chociszewskiego, już niedługo zyska zupełnie nowy wygląd. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg, który wyłoni wykonawcę jej przebudowy.

Po długim weekendzie majowym zmieni się organizacja ruchu w rejonie przebudowywanej ul. Gdyńskiej w Koziegłowach. Na skrzyżowaniu z ul. Piaskową powstaje jedno z dwóch planowanych rond. Ze względu na postęp prac, ruch na tej ulicy tymczasowo będzie możliwy tylko w jednym kierunku, a na ul. Gdyńskiej zostanie poprowadzony nową, zachodnią jezdnią.

To już ostatni etap remontu nawierzchni na ul. Garbary rozpocznie się w poniedziałek, 4 maja. Tym razem Zakład Robót Drogowych będzie prowadził prace na prawym pasie na odcinku od skrzyżowania z ul. Wszystkich Świętych do ul. Długiej.