Początek prac na pl. Wolności

5 grudnia, w poniedziałek, rozpoczną się pierwsze prace na południowej nitce placu Wolności. Po przebudowie będą tu rosły dwa szpalery drzew, przesunięte zostanie torowisko tramwajowe, a przestrzeń dla pieszych i rowerzystów pokryje kamienna nawierzchnia.

Schemat organizacji ruchu - grafika artykułu
Schemat organizacji ruchu

Przebudowany zostanie cały odcinek, którym biegnie torowisko tramwajowe, tzn. od Al. Marcinkowskiego do ul. 27 Grudnia. W poniedziałek, 5 grudnia, wykonawca inwestycji przejmie plac budowy i będzie montował ogrodzenie budowlane. W pierwszej kolejności wygrodzi torowisko tramwajowe. W kolejnych etapach wygradzane będą także chodniki - podczas prac dostępne będą ciągi piesze, trasy będą się jednak zmieniać w zależności od postępów budowy. Zachowany zostanie także dojazd do posesji przy pl. Wolności. Prosimy o zachowanie ostrożności i kierowanie się wyznaczonymi trasami.

Najpierw realizowane będą prace rozbiórkowe, w ramach, których zdemontowane zostanie stare torowisko tramwajowe, a następnie zacznie się przebudowa sieci uzbrojenia podziemnego. Docelowo powstanie nowe torowisko, przesunięte na północ w stosunku do obecnego - podobnie jak w ul. 27 Grudnia. W miejscu, gdzie obecnie przebiega torowisko, powstanie droga rowerowa o szerokości 2,5 m oraz jeden z dwóch szpalerów drzew. Zmieni się również położenie przystanku, który obecnie jest na wysokości Arkadii. Zostanie on przesunięty na ul. 27 Grudnia, mniej więcej na wysokość Teatru Polskiego. Na przystanku w nowej lokalizacji będzie mógł w przyszłości zatrzymywać się tramwaj jadący nową trasą w ul. Ratajczaka. Skrzyżowanie ulic 27 Grudnia, Ratajczaka, 3 Maja i pl. Wolności zostanie tak przebudowane, by tramwaj mógł skręcić w lewo z ul. Ratajczaka w stronę Okrąglaka.

Dzięki rozpoczynającej się przebudowie południowa strona pl. Wolności znacząco się zmieni. Prace obejmują kompleksową przebudowę nie tylko torowiska, a całej ulicy. Na południe od torowiska, wzdłuż kamienic, planowana jest przestrzeń dla pieszych i rowerzystów. Nawierzchnię torowiska, chodników i drogi rowerowej pokryje kostka kamienna. Wyjątkiem będą miejsca połączeń z istniejącą nawierzchnią, gdzie zachowana zostanie spójność. Chodnik przylegający bezpośrednio do pl. Wolności nie zmieni się, jedynie przy skrzyżowaniu z Al. Marcinkowskiego i przy budynku Arkadii nawiąże do sąsiedniej nawierzchni.

Bardzo ważnym aspektem inwestycji jest wprowadzenie zieleni, której brakuje na tym odcinku pl. Wolności. Wzdłuż południowej strony torowiska, od Al. Marcinkowskiego do ul. Ratajczaka, posadzone zostaną dwa szpalery drzew - 30 sztuk. Ponadto na narożniku pl. Wolności i Al. Marcinkowskiego przewidziane jest kolejne drzewo, które nawiązywać będzie do rosnącego po drugiej stronie placu.

Przebudowa infrastruktury podziemnej obejmuje sieci: gazowe, ciepłownicze, elektroenergetyczne, wodociągowe, kanalizacji deszczowej i ogólnospławnej oraz teletechnicznej. W planach jest także modernizacja oświetlenia ulicznego i montaż monitoringu miejskiego. Całość zwieńczy mała architektura.

Poza przebudową południowej strony pl. Wolności, częścią tego zakresu Programu Centrum jest także cała ul. 27 Grudnia, ul. Ratajczaka do ul. Św. Marcin, ul. Kantaka i ul. Gwarna. Ponadto w ramach zadania realizowana jest przebudowa trasy tramwajowej w ul. Fredry i ul. Mielżyńskiego oraz wymiana infrastruktury wodno-kanalizacyjnej w ul. Mielżyńskiego.

PIM