"Chciałem pójść na przekór temu wszystkiemu w czym dzisiaj się znajdujemy. Jestem tego częścią i też podlegam indoktrynacji, ale kiedy bywam zestresowany albo zagoniony i czuję, że idę w bezsensowną stronę, staram się patrzeć wstecz. Kiedyś - poprzez rolę, jaką w życiu pełniłem - wbrew pozorom funkcjonowałem pełniej i to pomimo tego, że teraz otacza mnie tysiąc atrakcji więcej. Ta płyta jest właśnie o rzeczach, które - mimo swojej zwykłości - były prawdziwsze niż to, co nam się oferuje obecnie. Schodzę z wielkich tematów do zwykłości (...), którą pamiętam"- tak o koncepcji swojej najnowszej, solowej płyty opowiadał dla redakcji Onetu Artur Rojek w rozmowie z Markiem Fallem.
Najnowsza płyta Rojka zaskoczyła publiczność. Próżno szukać na niej tej twarzy artysty, do której się przyzwyczailiśmy - emocjonalnego i melancholijnego portretu z Beksy, czy Czasu, który pozostał. Kundel jest zdecydowanie bardziej nowatorski, a może wręcz awangardowy. Płyta utrzymana jest w duchu elektro-popowym, a dominantą odbioru całości stają się brzmienia współczesne, jak również znaczne wykorzystanie syntezatorów. Album wydaje się także mniej intymny niż chociażby Składam się z ciągłych powtórzeń z 2014 roku. Zaletą Kundla jest właśnie duża powściągliwość, skromność, minimalizm a także niebanalne melodie.
Płyta ta to również ciągłe metamorfozy - od kameralnych brzmień w kompozycji Fur meine liebe Gertrude, po energetyzujące Bez końca i powroty Rojka do sentymentalizmu, do którego tak jesteśmy przyzwyczajeni w kompozycji W nikogo nie wierzę tak jak w Ciebie. Świeżość w wydaniu Rojka związana jest także z producentem płyty Bartoszem Dziedzicem, odpowiedzialnym m.in. za Małomiasteczkowego Dawida Podsiadły. Może to również kwestia tekstów nad którymi Rojek pracował wspólnie z Radkiem Łukasiewiczem (Pustki, Bisz & Radex).
Tym razem artysta wyrusza w trasę Bez końca w odsłonie klubowej. Podczas koncertów będzie można usłyszeć zarówno utwory z solowych płyt Artura, jak i przeboje z repertuaru Myslovitz. W repertuarze pojawią się również premierowe utwory - część nowego projektu artysty, który już w wkrótce ujrzy światło dzienne. A jak zabrzmi Kundel w Poznaniu? Przekonamy się już w najbliższą niedzielę.
Katarzyna Nowicka-Rynkiewicz
- Artur Rojek, trasa Bez końca
- 29.05, g. 19
- Tama
- bilety: 119 zł
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2022