Praktyczne zastosowanie Excela w pracy zawodowej
Terminy szkolenia:
12, 19, 26 kwiecień 2021 r.
10, 17, 24 maj 2021 r.
Godziny do 18:00 do 20:00
Szkolenie online z Excela z wybranych zagadnień z poziomu podstawowe, średniego oraz zaawansowanego. Wszystko co usprawni twoją codzienna pracę. 6 dni szkoleniowych od 18:00 do 20:00. Można wziąć udział w całości spotkań lub zapisać się tylko na wybrany dzień. Możliwość otrzymania certyfikatu tylko dla uczestników, którzy będą obecni na wszystkich spotkaniach.
Przed każdym spotykaniem będzie wysłany link oraz materiały szkoleniowe. Uwaga liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Zapisy: https://forms.office.com/r/05jUHtFeZd
Trener
Michał Nykiel
trener MS Office oraz Office 365
wdrożeniowiec Office 365
Szkoleniowiec oraz wdrożeniowiec Office 365 oraz Windows Serwer. Specjalista MS Excel, MS Word, MS PowerPoint. Przeszkolił ponad 7000 osób, zrealizowanych ponad 15 tysięcy godzin szkoleniowych
Program szkolenia:
DZIEŃ 1 - 12 kwiecień od 18:00 do 20:00 Wprowadzanie, kasowanie danych
Dowiadujemy się jak prawidłowo wprowadzać dane w komórki, jakich błędów unikać, na co zwracać uwagę. Po wpisaniu danych w Excela, czasami trzeba je też usunąć. Ćwiczymy się jak to zrobić szybko i skutecznie na różne sposoby w zależności co i jak chcemy skasować - formaty, wartości a może wszystko. Sprawdzimy, dlaczego BACKSPACE nie służy do kasowania danych ?. Po opanowaniu tych umiejętności, zaczniemy używać formuł, czyli zaczniemy przeliczanie danych z komórek. Poznajemy jak prawidłowo wpisywać formuły, na co zwracać uwagę, jakich błędów unikać. Poznajemy najpopularniejsze formuły.
Poruszana tematyka: sposoby wprowadzania danych w komórki, sposoby na kasowanie danych w komórkach, prawidłowe sposoby na wprowadzanie i używanie formuł, suma - poznawanie podstawowej funkcji, sposoby wprowadzania sumy, potencjalne problemy przy wprowadzaniu sumy, dzielenie, mnożenie, średnia, minimum, maksimum, zliczanie, zapisywanie liczb jako tekst.
Tabele w Excelu ręczne oraz automatyczne
Excel bez tabeli to jaj szafa bez półek. Ci którzy lubią się bawić kolorami i obramowaniami zainteresują się zapewne różnymi sposobami ręcznego tworzenia tabel - jak je obramować na sto różnych sposobów, pokolorować niczym Picasso aby na koniec je podliczyć. Dla tych dla których każda minuta jest cenna ciekawym tematem będzie automatyczne tworzenie tabel. Profesjonała tabelę pełną fantastycznych niespodzianek zrobisz w jedną sekundę!
Poruszana tematyka: obramowanie komórek, kolorowanie komórek, użycie malarza formatów, kopiowanie formuł w tabelach bez utraty wyglądu tabeli, formatowanie automatyczne tabel, użycie dodatkowych ustawień formatowania automatycznego.
Formatowanie warunkowe
Formatowanie warunkowe - czyli zmiana wyglądu komórki ze względu na to co się w tej komórce znajdzie. Dowiadujemy się jak oznaczyć komórki zawierające odpowiednie wartości, posiadające określony tekst, lub jak ukryć komórki zawierające błędy. Sprawdzamy, jak za pomocą tego ciekawego narzędzia porównywać wartości w komórkach, lub jak w ciekawy graficzny sposób przypominający wykres zaprezentować wyniki.
Poruszana tematyka: Omówienie funkcji. Poznawanie sposobów użycia formatowania warunkowego przy liczbach i tekstach. Ukrywanie komórek z błędami za pomocą formatowania warunkowego. Formatowanie warunkowe do porównywania wyników. Użycie formatowania warunkowego do graficznego zobrazowania wyniku.
Operacje na wielu arkuszach
Operacje na wielu arkuszach - wykorzystanie mechanizmów pozwalających przeliczać, przeglądać i wyświetlać dane z wielu arkuszy w jednym miejscu, stosowanie linkowania w Excelu, zmiana wyglądu i opisu arkuszy. Sprawdzamy też narzędzia niezbędne przy pracy na wielu arkuszach, np. grupowanie arkuszy, czyli ja robić w jednym arkuszu tak aby robiło się to samo w innych.
Poruszana tematyka: Tworzenie nowych arkuszy. Grupowanie arkuszy. Kopiowanie danych pomiędzy nimi "zbieranie" danych z kilku arkuszy w jednym miejscu. Kopiowanie i przenoszenie arkuszy.
Usuwanie duplikatów
prosty sposób pozbycie się powtarzających się wartości w arkuszach. Dzięki niej stworzysz listę miast z których masz klientów, lub dowiesz się jakie wartości znajdują się w kolumnie.
Poruszana tematyka: Usuń duplikaty w kolumnie. Usuń duplikaty na podstawie kilku kolumn. Usuń duplikaty w tabeli. Dodatkowe uzupełniające ćwiczenia.
DZIEŃ 2 - 19 kwiecień od 18:00 do 20:00 Poprawność danych
świetny sposób, aby kontrolować co jest wprowadzane w komórki, np. nie wpiszemy nazwy produktu której nie ma na przygotowanej rozwijanej liście. Możemy też określić zakres liczb jakie mogą być wpisywane w komórki, daty lub kreślić ilość znaków którą można wpisać w komórki. Poprawność danych to doskonały sposób, aby uniknąć popełniania błędów podczas wpisywania danych w tabele. Poruszana tematyka:
- Lista
- Długość tekstu
- Liczby
- Liczby całkowite
- Daty
Używanie tabel automatycznych w formułach
nauczysz się jak używać tabel automatycznych, dzięki nim zapomnisz o konieczności blokowania adresów komórek podczas kopiowania i przeciągania formuł, będziesz mógł błyskawicznie odwoływać się do danych zawartych w tych tabelach bez konieczności ich szukania.
Tworzenie i zarządzanie tabelami automatycznymi
Użycie ich w formułach:
- wyszukaj pionowo
- licz.jeżeli
- licz.warunki
Drukowanie w Excelu
Drukowanie - jeżeli drukujesz z Excela i tabela nie zawsze wyjdzie tak jak tego sobie życzysz - na stronach nie ma opisów tabel, brak numeracji, nie wiesz jak wstawić logo na wydruku lub jak wydrukować to co chcesz ten rozdział sprawi, że drukowanie będzie już tylko czystą formalnością. - widok podgląd podziału stron
- ustawianie obszaru drukowania
- ustawienie podziału strony
- ustawienia strony: skalowanie, orientacja strony
- ustawienia nagłówka i stopki
- wstawianie grafiki w nagłówek i stopkę
- użycie funkcji "tytuły wydruku"
- drukowanie zaznaczonego obszaru
- drukowanie (tworzenie) do PDF
DZIEŃ 3 - 26 kwiecień od 18:00 do 20:00 Wykresy - graficzna prezentacja danych
Wykresy - graficzna prezentacja danych, często łatwiej w ten sposób zrozumieć liczby. Uczymy się wstawiać wykresy, sprawdzimy co zrobić jeżeli dane nie chcą się "pokazać" na wykresie, ćwiczymy różne sposoby formatowania wyglądu wykresów. Poruszana tematyka: Omówieni funkcji. Wstawianie wykresu z szablonu. Modyfikowanie wykresów. Zapisywanie jako szablon. Kopiowanie wykresu do innego źródła danych. Wstawianie wykresy kombi. Wykres kołowy. Kolorowe wykresy. Modyfikacja wyglądu wykresu - interpretacja pustych komórek w źródle danych do wykresu.
Wykresy
Dane w tabeli nie wiele nam mówią. Człowiek jest wzrokowcem a więc graficzne przedstawienie danych jest o wiele bardziej interesujące - z pomocą mogą przyjść wykresy. W tej części sprawdzamy jak właściwie wstawiać wykresy, jak je dostosować do naszych potrzeb, uczymy się odpowiednio przygotowywać dane tak aby wykres pokazał nam wartości z tabel bardziej interesująco. Dowiadujemy się czym są wykresy przebiegu w czasie:
- wstawianie wykresów
- zaawansowana modyfikacja wyglądu wykresów
- wstawianie grafik w wykresy
- automatyczne kolorowanie wykresów, np. ze względu na zakres wartości
- różne sposoby liczbowego opisu osi i wartości
- interpretacja pustych komórek na wykresach
- wykresy przebiegu w czasie
Tworzenie dashboard
Zbieramy wszystko w jednym miejscu, wszystkie wyniki przedstawiamy na tablicy, używając wykresów i formatowań warunkowych tak, aby wszystkie najważniejsze informacje były dostępne w jednym miejscu. omówienie funkcji
- projektowanie dashboard - wybór informacji jakie chcemy umieścić
- wybór narzędzi - dobór odpowiednich narzędzi - wykresów, formatowań warunkowych
- dostosowywanie elementów dashboard do raportu
- elementy graficzne wspomagające prezentację, zmian widoku do potrzeb prezentacji
DZIEŃ 4 - 10 maj od 18:00 do 20:00 Wyszukaj pionowo, wyszukaj poziomo
narzędzia bez których nie można się obyć przy wyszukiwaniu danych, aktualizacji cenników, porównywania danych w arkuszach. Sprawdzimy, jak działają te funkcje, jak za ich pomocą wyszukać w tabelach interesujące nas dane, jak unikać błędów w używaniu tych formuł i jak wykorzystać praktycznie błąd #N/D który często generują te funkcje.
- Wyszukaj pionowo
- Wyszukaj poziomo
- Użycie funkcji jeżeli.błąd
Zaawansowane użycie funkcji tekstowych w połączeniu z innymi funkcjami tekstowymi i nie tylko
w tej części poznamy ciekawe możliwości funkcji tekstowych, dzięki czemu będziemy mogli wyciągać fragment tekstu, dzielić tekst automatycznie na fragmenty wg. określonego schematu, na podstawie danych tworzyć schematy tekstowe, np. kody towarów. Będziemy też "wyciągać" z listy imiona i nazwiska nawet jeżeli jedna osoba ma kilka imion. Sprawdzimy, jak utworzyć unikatową listę z dostarczonych danych, a jeżeli pozycja się powtórzy jak automatycznie zmienić nazwę na unikatową, np. dodając do jej nazwy kolejny numer
- Prawy, lewy
- Fragment tekstu
- Znajdź
- Podstaw
- Dł
- &
Zaawansowane i niestandardowe użycie funkcji obliczeniowych
dowiesz się, co można "wycisnąć" z tych formuł, jak użyć ich możliwości w finansach, logistyce, jak dzięki nim kontrolować i porównywać złożone zbiory między sobą.
- suma.jeżeli
- licz.jeżeli
- suma.warunków
- licz.warunki
Funkcje wyszukujące w połączeniu z funkcjami logicznymi
tutaj pobawimy się formułami w zaawansowanym sposób, tak aby wydobyć z nich jak najwięcej korzyści, np. będziemy automatyzować funkcję wyszukaj pionowo i poziomo tak aby móc jednym kliknięciem uzyskać wynik wyszukiwania z różnych kolumn w całej tabeli, będziemy też przeszukiwać kilka tabel w oparciu o dodatkowe warunki. Usprawnimy też funkcję poprawność danych, np. rozwijana lista będzie automatycznie się aktualizować.
- Wyszukaj pionowi, wyszukaj poziomo z kilku tabel
- Pozycja
- Podaj pozycję
- Indeks
- Adres pośredni
- Występująca najczęściej wartość
- Wybierz
Użycie narzędzi przejdź do i przejdź do - specjalnie...
niezbędne narzędzia pomocnicze do szybkiego poruszania się wewnątrz struktur i elementów Excela. Narzędzia pozwalają też wyszukiwać i wypełniać puste komórki, zaznaczać komórki z określoną zawartością. Poruszana tematyka:
- Przechodzenie do obiektów w skoroszycie
- Przechodzenie do wybranych miejsc w skoroszycie
- Zaznaczanie obiektów i elementów za pomocą przejdź do - specjalnie...
- Zaznaczanie pustych komórek
- Wypełnianie pustych komórek wybranymi wartościami
- Wyszukiwanie różnic w kolumnach i wierszach
- Wyszukiwanie i zaznaczanie formatowań warunkowych
- Wyszukiwanie i zaznaczanie poprawności danych
DZIEŃ 5 - 17 maj od 18:00 do 20:00 Import danych
jak doskonale wiesz dane do Excela można pobierać z wielu źródeł, np. innych plików Excel, tekstowych lub z Internetu. Sprawdzimy, jak to działa i czym się różni linkowanie od połączenia, jak naprawić utracone linki np. wskutek zmiany nazwy pliku. Pobierzemy też informacje ze stron internetowych (kursy walut), i zautomatyzujemy ich pobieranie. Dane będziemy pobierać z:
- Plików tekstowych, CSV
- Z tabel
- Z plików Excela (linkowanie i połączenie - dwa różne sposoby pobierania danych
- Sprawdzanie i zmiana ustawień istniejących połączeń
- Naprawa uszkodzonych linków i połączeń
- Sprawdzanie właściwości danych zewnętrznych
Filtrowanie zaawansowane
jeżeli tradycyjne filtrowanie jest dla ciebie niewystarczające, np. zbyt mało możliwości, to filtrowanie zaawansowane powinno spełnić Twoje wymagania. Możesz w nim używać wielu parametrów filtracji wykorzystując do tego celu nawet formuły.
- Przykłady działania filtrowania zaawansowanego
- Użycie wielu warunków filtrowania
- Automatyczne przenoszenie wyniku filtrowania do nowej tabeli
Analiza warunkowa
analizując dane przetwarzamy ich wyniki historyczne. A co, jeśli chcesz sprawdzić jakie będą wyniki w przyszłości? Z pomocą mogą przyjść narzędzia analizy warunkowej dzięki którym możesz prognozować wyniki na podstawie istniejących informacji, możesz też przygotować kilka scenariuszy, np. uwzględniając zmiany cen kosztów, usług, energii, dzięki którym stworzysz własne scenariusze kalkulacji. Poruszana tematyka:
- Arkusz prognozy
- Scenariusze
- Szukaj wyniku
Formatowanie warunkowe zaawansowane, wstawianie, zarządzanie, modyfikowanie
sprawdzamy, jak użyć w formatowaniu warunkowym formuł, jak automatycznie zmieniać format liczb, dowiadujemy się jak użyć formatowania warunkowego odnosząc się do wartości w innych komórkach. Ukrywanie błędów w komórkach
- Zmiana formatu liczb
- Tworzenie cennika, który będzie zmieniał symbol walut i format liczb i dokonywał przeliczenia wg. Wskazanego kursu walut
- Wykorzystanie formatowania warunkowego do oznaczania przedziałów wartości
- formatowanie warunkowe z użyciem formuł
Tworzenie katalogu z automatycznym wstawieniem zdjęcia
Wybierając i czytając opis produktu lub jakiejś części, warto wiedzieć, jak on wygląda. Oczywiści możemy to zrobić to w Excelu - nauczymy się jak pobrać opis produktu, jak wstawić automatycznie zdjęcie wybranego przedmiotu:
- Tworzenie tabel automatycznych
- Tworzenie list wyboru
- Tworzenie zależnych od siebie list wyboru
- Zaawansowane użycie funkcji indeks, podaj pozycję
- Wybór grafiki na podstawie wyboru z listy
DZIEŃ 6 - 24 maj od 18:00 do 20:00 Grupowanie danych jedną z ciekawszych funkcjonalności tabel przestawnych jest grupowanie danych.
Dzięki temu, szybko sprawdzimy w jakich przedziałach cenowych są towary, sprawdzimy jacy klienci byli aktywni dokonywali zakupów w wybranych przedziałach czasowych. Zajmuje to dosłownie kilka sekund. grupowanie według etykiet dat, grupowanie według etykiet liczb, grupowanie według etykiet tekstów
Wykresy przestawne
jeżeli już uzyskamy interesujące nas raporty i zestawienia, warto je przedstawić na wykresie. Wykres przemawia do nas bardziej niż tabela pełna liczb. Dzięki wykresom przestawnym, modyfikacja samego wykresu i tabeli przestawnej jest dziecinnie prosta i szybka. Wstawianie wykresu przestawnego, wykres przestawny i wykres standardowy - różnice.
Funkcja WEŹDANETABELI
ta zaawansowana formuła pozwala pobierać z tabeli przestawnej interesującą nas wartość nie zależnie jak będziemy zmieniać układ tabeli. Typowa formuła pobiera wartość z komórki o określonym adresie, funkcja WEŹDANETABELI, podąża za wybranym wynikiem i niezależnie gdzie się znajdzie w tabeli, potrafi ją poszukać i pobrać jej wynik.
- działanie funkcji WEŹDANETABELI
- włączanie i wyłączanie funkcji WEŹDANETABELI
- budowa funkcji WEŹDANETABELI
- blokada dodawania, odkrywania arkuszy
- Fragmentator
- sprawdzanie poprawności danych
Narzędzia wspomagające tabele przestawne Wstawianie tabeli przestawnej
dowiadujemy się jak właściwie przygotować dane źródłowe do utworzenia tabel przestawnych, tworzymy pierwszą tabelę przestawną, poznajemy jak działa - testujemy podstawowe zasady działania tabel przestawnych. wstawianie w arkusz pola tabeli przestawnej, zmiana układu tabeli przestawnej.
Zmiana wyglądu tabel przestawnych
sam raport w tabeli przestawnej to jedno, ale właściwe przedstawienie uzyskanych wyników sprawia, że tabela przestawna jest czytelna. Uczymy się też zmieniać jej projekt tak, aby przedstawiane dane były jak najbardziej dla nas czytelne. pokazywanie i ukrywanie elementów tabeli przestawnej sumowanie - domyślne obliczenie, zmiana wyglądu tabel przestawnych
Zmiana ustawień pól
siłą tabel przestawnych tkwi w szybkości jej działania i prostocie użytkowania. W tej części dowiadujemy się jak dokonywać zmiany obliczeń: suma, średnia, minimum, maksimum i inne.
- zmiana ustawień pola wartości
- zmiana ustawień innych pól
Prezentacja danych
uzyskane wyliczenia możemy prezentować na wiele ciekawych sposobów, w tym celu poznajemy opcję Pokaż wartości jako. Obliczenia które za pomocą formuł będziemy wykonywać przez długi czas, tu uzyskamy za pomocą kilku kliknięć myszy.
- pokarz wartości jako
- filtrowanie i sportowanie danych w tabeli przestawnej
Aktualizacja danych źródłowych tabeli przestawnej
działanie tabeli przestawnej różni się nieco od działania typowych tabel lub formuł. Nie wystarczy tylko zmienić wartości w tabeli źródłowej. Sprawdzamy jak prawidłowo zasilać tabelę przestawną nowymi danymi, ja zmieniać źródło danych.
- odświeżanie danych
- sprawdzenie i zmiana źródła danych
Automatyczne przetwarzanie wszystkich plików z jednego katalogu.
Kolejny sposób na automatyzację i przyspieszenie pracy w Excelu. Przykładowa sytuacja: w jednym katalogu gromadzimy pliki z danymi, np. z różnych okresów, produktów, raporty od różnych osób, itp. Przy próbie analizy takich danych, w typowym podejściu wszystkie skoroszyty Excela musimy po kolei otworzyć, skopiować z nich dane, następnie wkleić do jednego skoroszytu, gdzie gromadzimy wszystkie informacje. Czynność musimy powtarzać, ilekroć informacje w plikach się zmieniają lub dochodzą nowe. Tą samą czynność możemy wykonać w ciągu mniej niż sekundy, niezależnie czy będą zmieniać się te pliki które już tam są, lub ile plików dołożymy do katalogu. Pomoże użycie odpowiednich mechanizmów jakie daje Excel.
- Przygotowanie tabel do analizy
- Proste użycie zapytań i połączeń za pomocą Power Query
- Odświeżanie danych z połączonych źródeł