Praktyczne zastosowanie Excela w pracy zawodowej

Poznań Biznes Partner i MY IT sp. z o.o. zapraszają na bezpłatny cykl szkoleń online pt. Praktyczne zastosowanie Excela w pracy zawodowej.

. - grafika artykułu
Praktyczne zastosowanie Excela w pracy zawodowej

Terminy szkolenia:

10, 17, 24 maj 2021 r.

Godziny do 18:00 do 20:00

Szkolenie online z Excela z wybranych zagadnień z poziomu podstawowe, średniego oraz zaawansowanego. Wszystko co usprawni twoją codzienna pracę. 6 dni szkoleniowych od 18:00 do 20:00. Można wziąć udział w całości spotkań lub zapisać się tylko na wybrany dzień. Możliwość otrzymania certyfikatu tylko dla uczestników, którzy będą obecni na wszystkich spotkaniach.

Przed każdym spotykaniem będzie wysłany link oraz materiały szkoleniowe. Uwaga liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisy: https://forms.office.com/r/05jUHtFeZd

Trener

Michał Nykiel

trener MS Office oraz Office 365

wdrożeniowiec Office 365

Szkoleniowiec oraz wdrożeniowiec Office 365 oraz Windows Serwer. Specjalista MS Excel, MS Word, MS PowerPoint. Przeszkolił ponad 7000 osób, zrealizowanych ponad 15 tysięcy godzin szkoleniowych

Program szkolenia:

DZIEŃ 4 - 10 maj od 18:00 do 20:00 Wyszukaj pionowo, wyszukaj poziomo    

narzędzia bez których nie można się obyć przy wyszukiwaniu danych, aktualizacji cenników, porównywania danych w arkuszach. Sprawdzimy, jak działają te funkcje, jak za ich pomocą wyszukać w tabelach interesujące nas dane, jak unikać błędów w używaniu tych formuł i jak wykorzystać praktycznie błąd #N/D który często generują te funkcje.

  • Wyszukaj pionowo
  • Wyszukaj poziomo
  • Użycie funkcji jeżeli.błąd

Zaawansowane użycie funkcji tekstowych w połączeniu z innymi funkcjami tekstowymi i nie tylko

w tej części poznamy ciekawe możliwości funkcji tekstowych, dzięki czemu będziemy mogli wyciągać fragment tekstu, dzielić tekst automatycznie na fragmenty wg. określonego schematu, na podstawie danych tworzyć schematy tekstowe, np. kody towarów. Będziemy też "wyciągać" z listy imiona i nazwiska nawet jeżeli jedna osoba ma kilka imion. Sprawdzimy, jak utworzyć unikatową listę z dostarczonych danych, a jeżeli pozycja się powtórzy jak automatycznie zmienić nazwę na unikatową, np. dodając do jej nazwy kolejny numer

  • Prawy, lewy
  • Fragment tekstu
  • Znajdź
  • Podstaw
  • &

Zaawansowane i niestandardowe użycie funkcji obliczeniowych

dowiesz się, co można "wycisnąć" z tych formuł, jak użyć ich możliwości w finansach, logistyce, jak dzięki nim kontrolować i porównywać złożone zbiory między sobą.

  • suma.jeżeli
  • licz.jeżeli
  • suma.warunków
  • licz.warunki

Funkcje wyszukujące w połączeniu z funkcjami logicznymi

tutaj pobawimy się formułami w zaawansowanym sposób, tak aby wydobyć z nich jak najwięcej korzyści, np. będziemy automatyzować funkcję wyszukaj pionowo i poziomo tak aby móc jednym kliknięciem uzyskać wynik wyszukiwania z różnych kolumn w całej tabeli, będziemy też przeszukiwać kilka tabel w oparciu o dodatkowe warunki. Usprawnimy też funkcję poprawność danych, np. rozwijana lista będzie automatycznie się aktualizować.  

  • Wyszukaj pionowi, wyszukaj poziomo z kilku tabel
  • Pozycja
  • Podaj pozycję
  • Indeks
  • Adres pośredni
  • Występująca najczęściej wartość
  • Wybierz

Użycie narzędzi przejdź do i przejdź do - specjalnie...          

niezbędne narzędzia pomocnicze do szybkiego poruszania się wewnątrz struktur i elementów Excela. Narzędzia pozwalają też wyszukiwać i wypełniać puste komórki, zaznaczać komórki z określoną zawartością.     Poruszana tematyka:

  • Przechodzenie do obiektów w skoroszycie
  • Przechodzenie do wybranych miejsc w skoroszycie
  • Zaznaczanie obiektów i elementów za pomocą przejdź do - specjalnie...
  • Zaznaczanie pustych komórek
  • Wypełnianie pustych komórek wybranymi wartościami
  • Wyszukiwanie różnic w kolumnach i wierszach
  • Wyszukiwanie i zaznaczanie formatowań warunkowych
  • Wyszukiwanie i zaznaczanie poprawności danych

DZIEŃ 5 - 17 maj od 18:00 do 20:00 Import danych

jak doskonale wiesz dane do Excela można pobierać z wielu źródeł, np. innych plików Excel, tekstowych lub z Internetu. Sprawdzimy, jak to działa i czym się różni linkowanie od połączenia, jak naprawić utracone linki np. wskutek zmiany nazwy pliku. Pobierzemy też informacje ze stron internetowych (kursy walut), i zautomatyzujemy ich pobieranie. Dane będziemy pobierać z:

  • Plików tekstowych, CSV
  • Z tabel
  • Z plików Excela (linkowanie i połączenie - dwa różne sposoby pobierania danych
  • Sprawdzanie i zmiana ustawień istniejących połączeń
  • Naprawa uszkodzonych linków i połączeń
  • Sprawdzanie właściwości danych zewnętrznych

Filtrowanie zaawansowane  

jeżeli tradycyjne filtrowanie jest dla ciebie niewystarczające, np. zbyt mało możliwości, to filtrowanie zaawansowane powinno spełnić Twoje wymagania. Możesz w nim używać wielu parametrów filtracji wykorzystując do tego celu nawet formuły.      

  • Przykłady działania filtrowania zaawansowanego
  • Użycie wielu warunków filtrowania
  • Automatyczne przenoszenie wyniku filtrowania do nowej tabeli

Analiza warunkowa    

analizując dane przetwarzamy ich wyniki historyczne. A co, jeśli chcesz sprawdzić jakie będą wyniki w przyszłości? Z pomocą mogą przyjść narzędzia analizy warunkowej dzięki którym możesz prognozować wyniki na podstawie istniejących informacji, możesz też przygotować kilka scenariuszy, np. uwzględniając zmiany cen kosztów, usług, energii, dzięki którym stworzysz własne scenariusze kalkulacji.         Poruszana tematyka:

  • Arkusz prognozy
  • Scenariusze
  • Szukaj wyniku

Formatowanie warunkowe zaawansowane, wstawianie, zarządzanie, modyfikowanie

sprawdzamy, jak użyć w formatowaniu warunkowym formuł, jak automatycznie zmieniać format liczb, dowiadujemy się jak użyć formatowania warunkowego odnosząc się do wartości w innych komórkach.       Ukrywanie błędów w komórkach

  • Zmiana formatu liczb
  • Tworzenie cennika, który będzie zmieniał symbol walut i format liczb i dokonywał przeliczenia wg. Wskazanego kursu walut
  • Wykorzystanie formatowania warunkowego do oznaczania przedziałów wartości
  • formatowanie warunkowe z użyciem formuł

Tworzenie katalogu z automatycznym wstawieniem zdjęcia

Wybierając i czytając opis produktu lub jakiejś części, warto wiedzieć, jak on wygląda. Oczywiści możemy to zrobić to w Excelu - nauczymy się jak pobrać opis produktu, jak wstawić automatycznie zdjęcie wybranego przedmiotu:

  • Tworzenie tabel automatycznych
  • Tworzenie list wyboru
  • Tworzenie zależnych od siebie list wyboru
  • Zaawansowane użycie funkcji indeks, podaj pozycję
  • Wybór grafiki na podstawie wyboru z listy

DZIEŃ 6 - 24 maj od 18:00 do 20:00 Grupowanie danych    jedną z ciekawszych funkcjonalności tabel przestawnych jest grupowanie danych.

Dzięki temu, szybko sprawdzimy w jakich przedziałach cenowych są towary, sprawdzimy jacy klienci byli aktywni dokonywali zakupów w wybranych przedziałach czasowych. Zajmuje to dosłownie kilka sekund.        grupowanie według etykiet dat, grupowanie według etykiet liczb, grupowanie według etykiet tekstów

Wykresy przestawne  

jeżeli już uzyskamy interesujące nas raporty i zestawienia, warto je przedstawić na wykresie. Wykres przemawia do nas bardziej niż tabela pełna liczb. Dzięki wykresom przestawnym, modyfikacja samego wykresu i tabeli przestawnej jest dziecinnie prosta i szybka. Wstawianie wykresu przestawnego, wykres przestawny i wykres standardowy - różnice.

Funkcja WEŹDANETABELI  

ta zaawansowana formuła pozwala pobierać z tabeli przestawnej interesującą nas wartość nie zależnie jak będziemy zmieniać układ tabeli. Typowa formuła pobiera wartość z komórki o określonym adresie,  funkcja WEŹDANETABELI, podąża za wybranym wynikiem i niezależnie gdzie się znajdzie w tabeli, potrafi ją poszukać i pobrać jej wynik.          

  • działanie funkcji WEŹDANETABELI
  • włączanie i wyłączanie funkcji WEŹDANETABELI
  • budowa funkcji WEŹDANETABELI
  • blokada dodawania, odkrywania arkuszy
  • Fragmentator
  • sprawdzanie poprawności danych

Narzędzia wspomagające tabele przestawne     Wstawianie tabeli przestawnej

dowiadujemy się jak właściwie przygotować dane źródłowe do utworzenia tabel przestawnych, tworzymy pierwszą tabelę przestawną, poznajemy jak działa - testujemy podstawowe zasady działania tabel przestawnych. wstawianie w arkusz pola tabeli przestawnej, zmiana układu tabeli przestawnej.

Zmiana wyglądu tabel przestawnych

sam raport w tabeli przestawnej  to jedno, ale właściwe przedstawienie uzyskanych wyników sprawia, że tabela przestawna jest czytelna. Uczymy się też zmieniać jej projekt tak, aby przedstawiane dane były jak najbardziej dla nas czytelne. pokazywanie i ukrywanie elementów tabeli przestawnej       sumowanie - domyślne obliczenie, zmiana wyglądu tabel przestawnych

Zmiana ustawień pól  

siłą tabel przestawnych tkwi w szybkości jej działania i prostocie użytkowania. W tej części dowiadujemy się jak dokonywać zmiany obliczeń: suma, średnia, minimum, maksimum i inne.     

  • zmiana ustawień pola wartości
  • zmiana ustawień innych pól

Prezentacja danych

uzyskane wyliczenia możemy prezentować na wiele ciekawych sposobów, w tym celu poznajemy opcję Pokaż wartości jako. Obliczenia które za pomocą formuł będziemy wykonywać  przez długi czas, tu uzyskamy za pomocą kilku kliknięć myszy.

  • pokarz wartości jako
  • filtrowanie i sportowanie danych w tabeli przestawnej

Aktualizacja danych źródłowych tabeli przestawnej

działanie tabeli przestawnej różni się nieco od działania typowych tabel lub formuł. Nie wystarczy tylko zmienić  wartości w tabeli źródłowej.  Sprawdzamy jak prawidłowo zasilać tabelę przestawną nowymi danymi, ja zmieniać źródło  danych.      

  • odświeżanie danych
  • sprawdzenie i zmiana źródła danych

Automatyczne przetwarzanie wszystkich plików z jednego katalogu.

Kolejny sposób na automatyzację i przyspieszenie pracy w Excelu. Przykładowa sytuacja: w jednym katalogu gromadzimy pliki z danymi, np. z różnych okresów, produktów, raporty od różnych osób, itp. Przy próbie analizy takich danych, w typowym podejściu wszystkie skoroszyty Excela musimy po kolei otworzyć, skopiować z nich dane, następnie wkleić do jednego skoroszytu, gdzie gromadzimy wszystkie informacje. Czynność musimy powtarzać, ilekroć informacje w plikach się zmieniają lub dochodzą nowe. Tą samą czynność możemy wykonać w ciągu mniej niż sekundy, niezależnie czy będą zmieniać się te pliki które już tam są, lub ile plików dołożymy do katalogu. Pomoże użycie odpowiednich mechanizmów jakie daje Excel.           

  • Przygotowanie tabel do analizy
  • Proste użycie zapytań i połączeń za pomocą Power Query
  • Odświeżanie danych z połączonych źródeł