Cyberbezpieczni w Poznaniu
Z badań prezentowanych przez CEBOS i Ministerstwo Zdrowia[1] wynika, że z cyber-problemami boryka się ponad 15% dzieci i młodzieży oraz bardzo dynamicznie rośnie liczba ofiar cyberprzemocy i innego rodzaju zagrożeń. Rośnie także czas spędzany w sieci we wszystkich grupach wiekowych. Zgodnie z raportem NordVPN z sierpnia 2021 r., przeciętny Polak spędza w Internecie średnio aż 51 godzin tygodniowo.
Uczestnicy projektu "Cyberbezpieczni w Poznaniu" mogą zapoznać się z zagrożeniami oraz konsekwencjami związanymi z nadmiernym korzystaniem z nowoczesnych technologii, nawiązywaniem znajomości przez Internet czy dystrybucją informacji w sieci. Dowiedzą się także o możliwościach rzeczywistego, a nie jedynie pozornego rozwoju osobistego za pośrednictwem gier. Mają też szansę zapoznania się z fizycznymi i psychicznymi konsekwencjami uzależnienia oraz nauczenia się jak rozpoznawać oraz zwalczać cyberprzemoc i hejt. Obecnie, uczniom nieobce są także zagadnienia związane z mikropłatnościami, cyfrowym hazardem, a nawet kryptowalutami i inwestowaniem w sieci. Dzięki zajęciom przeprowadzonym przez specjalistów z wieloletnim doświadczeniem, specjalizujących się w tematyce bezpiecznego korzystania z sieci i nowoczesnych technologii, młodzież zapozna się z problematyką dotyczącą oszustw finansowych, a także wszelkich innych zagrożeń związanych ze zdrowiem psychicznym i fizycznym.
Jako Fundacja chcemy zadziałać w szczególności prewencyjnie i uczulić uczniów na sygnały mogące świadczyć nie tylko o własnych problemach, ale także kolegów i koleżanek. Często bowiem na spotkaniach z młodzieżą słyszymy, że znają osobę z "problemami cyfrowymi", ale nie wiedzą jak lub boją się zareagować. Widoczne jest niestety także to, że uczniowie obawiają się dzielić swoimi spostrzeżeniami z nauczycielami, a zaproszenie na zajęcia specjalistów Fundacji niejako niweluję tę barierę. W ramach naszego projektu zaplanowaliśmy zarówno zajęcia edukacyjne z uczniami, jak i opracowaliśmy edukacyjny poradnik dotyczący bezpieczeństwa w sieci. Bardzo liczymy na pozytywny odzew ze strony uczniów oraz nauczycieli i zapraszamy serdecznie do współpracy z Fundacją LexCultura - opowiada Pan Krzysztof Pławecki, Prezes Fundacji LexCultura.
Projekt jest realizowany w formie lekcji w grupach zajęciowych. Taki wybór wynika z doświadczenia członków Fundacji, wskazującego, że klasa - grupa rówieśnicza, spełnia funkcję bardzo ważnego środowiska społecznego. Często uczniowie boją się zgłaszać problemy bliskim czy nauczycielom. Zaproszenie specjalistów oraz kameralne grono podczas zajęć, może więc pomóc uczniom w przełamaniu barier, otworzeniu się i rozmowie.
W ramach projektu, został także przygotowany poradnik tematyczny w wersji PDF (e-book), dotyczący cyberbezpieczeństwa. Pozwoli on nie tylko utrwalić zdobytą podczas lekcji wiedzę, ale także umożliwi korzystanie z informacji w nim zawartych już po zakończeniu projektu, zarówno przez uczniów, nauczycieli jak i ich najbliższych. Poradnik zawiera również przydatne dane kontaktowe do głównych organizacji, które świadczą bezpłatną pomoc dla użytkowników sieci.
Wydział Oświaty UMP oraz Fundacja LexCultura serdecznie zachęcają do korzystania z przygotowanego poradnika.
[1] Nowoczesne technologie a nasze dzieci, 2018, Ministerstwo Zdrowia i Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.