Spotkanie prezydenta z mieszkańcami Zielonego Dębca

Budowa Kolei Dużych Prędkości i związane z tym problemy, przedłużenie Wartostrady oraz konieczność zadbania o miejsca parkingowe  - to najważniejsze kwestie, jakie mieszkańcy Dębca poruszali podczas spotkania z Jackiem Jaśkowiakiem, prezydentem Poznania. 

Na zdjęciu Jacek Jaśkowiak trzymający mikrofon, obok niego siedzi 3 mężczyzn, na pierwszym planie publiczność - grafika artykułu
Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, spotkał się z mieszkańcami Osiedla Zielony Dębiec

- Dziękuję za Państwa obecność - przywitał zebranych Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.  - Dębiec jest dla mnie miejscem szczególnym: tu spędziłem swoje dzieciństwo i młodość. Nadal często odwiedzam to osiedle, bo mieszka na nim moja mama. Dzięki temu już od lat obserwuję, jak zmienia się Dębiec. Dla mnie to niezmiennie jedno z najpiękniejszych miejsc w Poznaniu. 

Wśród zebranych mieszkańców osiedla duże emocje wzbudziła kwestia parkowania - zwłaszcza kierowców, którzy zostawiają swoje samochody na chodnikach przy boisku piłkarskim. Sporo wątpliwości wzbudziły też plany związane z budową Kolei Dużych Prędkości i Centralnym Portem Komunikacyjnym. Poznaniacy i poznanianki chcieli wiedzieć, czy grożą im wyburzenia domów oraz jaki Miasto ma wpływ na inwestycje kolejowe. Pytali również, czy jest możliwe ograniczenie hałasu, jaki powodują przejeżdżające przez Dębiec pociągi.

- Spółka CPK przygotowała spotkania z mieszkańcami - wyjaśniała Agnieszka Górczewska, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP. - Każdy może wypełnić ankietę na temat tej inwestycji. My wniesiemy swoje uwagi, zachęcam również Państwa do włączenia się w ten proces. Jako Miasto mamy niestety niewielki wpływ na jego przebieg. Na stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego można znaleźć cztery warianty trasy i mapy, na których można poznać dokładne ich położenie.

Choć za ustawienie ekranów akustycznych przy istniejących już torach odpowiada kolej,  Miasto dostrzega jednak problem hałasu. 

- Wiem, jak bardzo może on być uciążliwy. Właśnie dlatego w centrum Poznania podczas budowy, czy wymiany torowisk inwestujemy w technologie, które ograniczają drgania i dźwięki emitowane przez tramwaje - mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. - Tworzymy właśnie mapę akustyczną Poznania. Gdy prace nad nią zostaną ukończone, będziemy mogli działać systemowo, by skutecznie ograniczyć problem hałasu.

Mieszkańcy Dębca pytali również o plany wybudowania tramwaju na ich osiedle. Niestety nie będzie to możliwe co najmniej przez kolejne pięć lat. Emocje budziło również przedłużenie Wartostrady. Popularna trasa ma pobiec w kierunku na południe od mostu Przemysła I przebiegać przez użytki ekologiczne Dębina I i Dębina II. Ma być wykonana z tworzyw naturalnych. Na tym obszarze nie zostanie również wprowadzone sztuczne oświetlenie, które mogłoby zakłócać dobowy rytm żyjących tam zwierząt. Tylko fragment w okolicy mostu Przemysła I (do granicy użytku Dębina I) ma mieć nawierzchnię bitumiczną i  zostać oświetlony. Wszystko po to, by ograniczyć wpływ inwestycji na dziką przyrodę i nie powodować większej ingerencji człowieka w cenne tereny 

- Obecnie przez Dębinę biegnie turystyczny szlak rowerowy - przypomniał Jacek Jaśkowiak. - Nie wszyscy jednak znają ten teren na tyle, by swobodnie się po nim poruszać. Chcemy, by ta trasa była dostępna dla wszystkich i lepiej oznaczona. To pomoże poprawić warunki dla rowerzystów i pieszych.  Wartostrada jest dla mnie ważna, ale zapewniam, że nie zostanie zrealizowana kosztem przyrody.

Inwestycje na Zielonym Dębcu

Wartostrada to nie jedyna inwestycja, jaka realizowana jest na Dębcu. W ostatnich latach ulice tego osiedla systematycznie zmieniały się na lepsze. W czerwcu tego roku Zarząd Dróg Miejskich wyremontował chodnik na ul. Azaliowej. Nowa nawierzchnia została ułożona na odcinku od drogi osiedlowej do ul. Łozowej. Dzięki temu piesi mogą poruszać się w bardziej komfortowych warunkach i wygodnie dojść do przystanków komunikacji publicznej, sklepów czy przedszkola. Wcześniej, wypiękniała także ul. Jaworowa. Zbudowano tam chodnik i dostosowano układ drogowy dla potrzeb parkingowych. Wyznaczono 10 miejsc dla aut, a droga dla pieszych powstała po południowej stronie ulicy, wzdłuż bloku. Mieszkańcy zyskali też ławki i stojaki rowerowe. Koszt inwestycji wyniósł blisko pół miliona złotych. Powstał też brakujący, 360-metrowy odcinek drogi dla rowerów wzdłuż ul. Dolna Wilda (między ul. Czechosłowacką a Piastowską). Trasą wzdłuż ul. Dolna Wilda można już przejechać od granic Poznania do centrum miasta.

Konsekwentnie poprawiają się również warunki pasażerów komunikacji miejskiej. W planach jest budowa pętli autobusowej Dębiec PKM przy ulicy Opolskiej. Jest to możliwe, ponieważ Miasto pozyskało dodatkowe tereny przyległe do obecnej pętli. Powstanie tam nowe, przyjazne dla pasażerów miejsce przesiadkowe. Będzie ono wyposażone w wiaty czy inne elementy małej architektury. Ponadto pojawi się też punkt socjalny dla kierowców.

Ważną kwestią jest bezpieczeństwo na Dębcu. W listopadzie ubiegłego roku do systemu miejskiego monitoringu włączono pięć nowych urządzeń zlokalizowanych na tym osiedlu. Zostały one umiejscowione w okolicy skrzyżowań: ul. Kasztanowej z Łozową i 28 Czerwca 1956 r., a także ul. Dolna Wilda i 28 Czerwca 1956 r. W ramach inwestycji zbudowano też infrastrukturę teletechniczną, niezbędną do zapewnienia transmisji obrazu z kamer do centrów monitoringu oraz zwiększenia przestrzeni do archiwizacji nagrań. Inwestycja została przeprowadzona we współpracy z radą osiedla.

Poprawia się też jakość placówek oświatowych i opiekuńczych - trwają prace termomodernizacyjne w Technikum nr 19 i Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2. Zmienia się także żłobek Żurawinka, w którym zmodernizowany został taras, zamontowano nowe ogrodzenie i bramę wjazdową.

Na Zielonym Dębcu znajduje się drugi - po ratajskim - park w Poznaniu, który budowany był zupełnie od podstaw. Leży u zbiegu ulic Dolna Wilda i Orzechowej, a w 2019 r. został oficjalnie otwarty i otrzymał nazwę parku Bambrów Poznańskich. Ma powierzchnię 2,6 ha. Stał się miejscem wypoczynku i rekreacji dla okolicznych mieszkańców. Na obrzeżach, w części północnej zlokalizowany został tor agility z miejscem do wyprowadzania psów. W strefie dziecięcej aktywności ruchowej urządzono plac zabaw. Łącznie posadzono w nim 268 drzew, 6803 krzewów, 1020 sztuk bylin i traw ozdobnych oraz założono 19 300 mkw. trawników.

AW