Zrównoważony transport, nie obsesja cz. 2

UMP - grafika artykułu
UMP

Rozpoczęliśmy proces stwarzania udogodnień dla autobusów i tramwajów (nowe pojazdy, buspasy, remonty torowisk, planowanie nowych tras tramwajowych). Bez tych działań nie odzyskamy równowagi komunikacyjnej, a hasło "zrównoważony transport" pozostanie pustym frazesem. Podobnie jak w miastach europejskich, musimy doprowadzić do wzrostu liczby mieszkańców korzystających z komunikacji publicznej czy roweru, a redukować liczbę tych przemieszczających się po Poznaniu autem. I to nie dlatego, że z moim zastępcą Maciejem Wudarskim jesteśmy przeciwnikami jazdy samochodem! Jedna osoba więcej na rowerze to więcej miejsca na drodze dla tych za kierownicą. To, że rower zajmuje mniej miejsca niż samochód w ruchu czy na parkingu to przecież oczywista oczywistość... Każdy, kto wybiera komunikację publiczną, pozostałym kierowcom ułatwia zarówno jazdę, jak i parkowanie.

Tymczasem media w dramatycznym tonie donoszą o wydzielaniu z jezdni (oczywiście kosztem kierowców) kolejnych centymetrów dla rowerzystów. Podobnie "alarmująco" brzmią doniesienia o likwidacji kilku miejsc parkingowych. Dla liczby 350 tysięcy aut to i tak nie ma znaczenia, a te działania to właśnie pierwsze kroki do osiągania zrównoważonego transportu, który determinuje jakość życia w mieście. Gdy dominuje ten indywidualny samochodowy, tracą na tym wszyscy, a najbardziej kierowcy. Będę dążył do tego, by więcej mieszkańców wybierało tramwaj, autobus czy rower. Dziś w dużych miastach nie ma innego rozwiązania. Jeśli ktoś nie pojmuje lub nie chce zrozumieć, że nadmierny ruch samochodowy degraduje tkankę miejską, a ludzie chcą przyjaznej przestrzeni publicznej, to polecam Wikipedię:

Transport zrównoważony - idea transportu efektywnego, spełniającego oczekiwania społeczeństwa, korzystnego ekonomicznie, minimalizującego jednocześnie szkodliwy wpływ środków transportuna środowisko. Skupia się zarówno na kontroli emisji szkodliwych związków występujących w spalinach, jak również (w dłuższej perspektywie czasowej) na przejściu ze środków transportu opartych na spalaniu paliw kopalnych do pojazdów wykorzystujących energię odnawialną. Transport zrównoważony zakłada także zmniejszenie skali niszczenia przestrzeni (szczególnie miejskiej) wskutek dominacji indywidualnego transportu samochodowego  (wielkie parkingi lub samochody zajmujące chodniki i inną przestrzeń dla pieszych). Środkami, poprzez które można osiągnąć bardziej zrównoważony transport są przede wszystkim: rozwój i propagowanie komunikacji rowerowej i transportu publicznego, promowanie pieszych podróży i grupowych dojazdów, budowa systemów Parkuj i Jedź oraz edukacja mieszkańców w zakresie zanieczyszczeń 
i transportu drogowego. Wszystkie te działania mają na celu ograniczanie popytu na transport.

Nic dodać, nic ująć, prawda?Spodziewam się jednak natychmiast pytania: a co z parkingami Park&Ride na obrzeżach miasta? Zachęciłyby przecież do przesiadki na tramwaj czy autobus... 

Czytaj dalej...