Nawigacja
Most biskupa Jordana
Galerie zdjęć
Most biskupa JordanaWarto przejść mostem Cybińskim ze Śródki na Ostrów Tumski z uwagi na świetny widok na katedrę otoczoną od wschodu wieńcem kaplic. Wieczorem, kiedy katedra i most są oświetlone, widok staje się wyjątkowo efektowny.
Przeprawa łącząca Ostrów Tumski i Śródkę istniała już tysiąc lat temu. Pierwszy drewniany most przez Cybinę, dzięki któremu Ostrów Tumski (wówczas siedziba książęca i biskupia) zyskiwał stałe połączenie z Gnieznem i Ostrowem Lednickim, postawiono za Mieszka I. W XII w. łączył Ostrów z szybko rozwijającą się Śródką. Pierwszy raz przeprawa przez Cybinę została utrwalona na XVII-wiecznym widoku Poznania F. Brauna i G. Hogenberga - była wówczas drewniana, broniona przez dwie strażnice. W XIX w., kiedy przeprowadzano nieodzowne remonty mostu Cybińskiego, ruch odbywał się przez most na śluzie stanowiącej część umocnień fortowych wybudowanych przez Prusaków (zobacz: fortyfikacje).
W początkach XX w., gdy z roku na rok wzrastała ilość przewożonych mostem towarów, Prusacy zdecydowali o budowie mostu żelaznego; stanął on w 1905 r. Po sześciu latach z powodu wadliwej konstrukcji, która narzucała ograniczenia w ruchu drogowym, trzeba było go wymienić na nowy. Jego budowę zakończono w 1913 r. Co ciekawe, tory tramwajowe biegły przez most tuż koło chodnika, stwarzając zagrożenie dla pieszych.
5 września 1939 r. wycofujące się wojsko polskie wysadziło most, a Niemcy w to miejsce wybudowali przeprawę drewnianą. Po wojnie most odbudowano: miał stalowe dźwigary i drewnianą jezdnię. Przetrwał do 1970 r., kiedy go rozebrano.
Na miejsce, które zajmował od tysiąca prawie lat, most Cybiński "wrócił" 7 grudnia 2007 r. Przy jego budowie wykorzystano znane dobrze poznaniakom eleganckie przęsło starego mostu Rocha, który służył mieszkańcom od 1913 do 2002 r.