Reanimacja ul. Św. Marcin

3 września rozpocznie się przebudowa ul. Św. Marcin. Będzie to pierwszy etap "Projektu Centrum", w ramach którego do 2022 roku powstanie również tramwaj na ulicy Ratajczaka. Miasto zainwestuje niemal ćwierć miliarda złotych w rewitalizację śródmieścia, tworząc przestrzeń nowoczesną i przyjazną mieszkańcom, przedsiębiorcom oraz turystom.

Wizualizacja - grafika artykułu
Wizualizacja

- Ulica Święty Marcin to historycznie główna i reprezentacyjna arteria centrum Poznania. Przez lata poprzednie władze miasta nie reagowały w sposób faktyczny na proces wymierania tej ulicy. Teraz czas na jej reanimację - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Miasta Poznania. - Celem przebudowy jest wygospodarowanie dodatkowych przestrzeni dla pieszych w obrębie ulicy Św. Marcin, a także zwiększenie jej atrakcyjności - dodaje Mariusz Wiśniewski.

Prace przygotowujące inwestycję rozpoczną się z 2 na 3 września. Remont obejmie odcinek od ul. Gwarnej do ul. Ratajczaka. Po jego zakończeniu zmieni się nawierzchnia, pojawi mała architektura, a także planowane jest nasadzenie nowej zieleni. Całość sprawi, że obszar projektu zyska nową jakość. Wszystkie działania w ramach tej inwestycji wpłyną na większą dostępność oraz rewitalizację ścisłego centrum miasta. Realizacja projektu przyczyni się do podniesienia komfortu wszystkich użytkowników tej przestrzeni, w tym także osób niepełnosprawnych. Nie zmniejszy się również ilość miejsc parkingowych dla samochodów. Przed skrzyżowaniem z ul. Ratajczaka powstanie przystanek wiedeński, który ułatwi komunikację w momencie uruchomienia trasy tramwajowej wzdłuż Ratajczaka.

- Nad przebudową ul. Św. Marcin pracowano od 2015 roku. Była ona konsultowana z mieszkańcami i architektami - wyjaśnia prezydent Wiśniewski.

Inwestycję na ul. Św. Marcin zrealizuje firma Budimex S.A., z którą 11 sierpnia Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisały umowę. Zakończenie prac planowane jest do połowy 2019 roku, jednak tramwaje mają wrócić na ul. Św. Marcin wcześniej, bo pod koniec 2018 roku.

Jak dojechać?

Na czas prac modernizacyjnych opracowano plan objazdów. Jadąc od strony Kaponiery objazd prowadzony będzie ulicami: T. Kościuszki, Powstańców Wielkopolskich, Ogrodową i Piekary do ul. Święty Marcin. Zmieni się ruch na ul. 27 Grudnia - pas rowerowy zostanie przeniesiony na chodnik i będzie ona przejezdna od placu Wolności aż do ul. Fredry skąd dalej, przez ul. Kościuszki, będzie można dojechać do ul. Św. Marcin. Na ulicach: Ratajczaka (pomiędzy 27 Grudnia i Św. Marcin oraz Św. Marcin i ul. Taczaka), Kantaka, Garncarskiej, a także ul. Św. Marcin (pomiędzy ul. Ratajczaka i ul. Piekary) ruch pojazdów będzie odbywać się w dwóch kierunkach. Ma to umożliwić dojazd mieszkańcom do swoich posesji.

- W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców i przedsiębiorców powstaną dodatkowe miejsca postojowe, związane z realizacją dostaw, w pobliżu wyłączonego z ruchu odcinka ul. Św. Marcin. Będą one służyć do postoju na czas rozładunku. - informuje Katarzyna Parysek-Kasprzyk, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.

24 sierpnia zostaną zainstalowane tablice prezentujące tymczasową organizację ruchu. Znaki informacyjne zlokalizowane zostaną w trzech miejscach: na ul. Św. Marcin koło Zamku, na al. Marcinkowskiego - na wysokości Muzeum Narodowego oraz na al. Marcinkowskiego, pomiędzy ul. Podgórną i Paderewskiego. W kolejnych dniach będą instalowane pozostałe znaki oraz demontowane elementy kolidujące z objazdami. Mieszkańcy ul. Św. Marcin i ulic wokół niej, na których zmieni się organizacja ruchu, otrzymają ulotki informujące o zmianach.

Zmiany komunikacji miejskiej

Przez pierwsze dwa tygodnie, równolegle z przebudową ul. Św. Marcin, odbywać się będzie remont torowiska na skrzyżowaniu ul. 27 Grudnia z ul. Gwarną.

- Remont ten jest niezbędny z punktu widzenia wzmożonego ruchu tramwajowego w związku z objazdami. Z tego powodu przez dwa tygodnie wyłączone z użytkowania zostaną przystanki: "Plac Wolności", "Gwarna", "Zamek". Po zakończeniu prac przystanki te zostaną przywrócone. - wyjaśnia Bartosz Trzebiatowski z Zarządu Transportu Miejskiego.

Załączniki