Kontynuacja Programu Centrum: zmiany w organizacji ruchu od 29 marca

Trwają przygotowania do rozpoczęcia przebudowy odcinka ul. Św. Marcin pomiędzy ul. Ratajczaka i Al. Marcinkowskiego oraz fragmentu Al. Marcinkowskiego od ul. Św. Marcin do placu Wolności. Od poniedziałku, 29 marca, zmieniła się organizacja ruchu na obszarze, na którym będą prowadzone roboty budowlane. Zmiany nie dotyczą komunikacji publicznej.

Schemat - grafika artykułu
Schemat organizacji ruchu na ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego od 29 marca

Rozpoczynająca się inwestycja jest kontynuacją realizacji współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej Programu Centrum. Celem jest odnowa znaczącej części śródmieścia Poznania. W odnowionym centrum, przyjaznym dla wszystkich jego użytkowników, kluczową rolę będzie odgrywał sprawny transport publiczny, ruchy pieszy i rowerowy. Dzięki zmianom nową szansę otrzymają okoliczny handel i usługi.

Zasadnicze roboty budowlane, związane z realizacją kolejnego etapu Programu Centrum, będą mogły rozpocząć się po zakończeniu przesadzania zieleni na Al. Marcinkowskiego, instalacji tymczasowego toru oraz sieci trakcyjnej na pl. Wiosny Ludów, a także wykonaniu przejazdów technicznych potwierdzających możliwość ich użytkowania. 

Na drugą dekadę kwietnia planowane jest zamknięcie ruchu na placu budowy. O szczegółach tymczasowej organizacji ruchu, która będzie obowiązywała w czasie prowadzenia robót, będziemy informowali z odpowiednim wyprzedzeniem. Docelowo na placu budowy zachowane mają być jedynie dojścia do posesji oraz możliwość wjazdu na wewnętrzne parkingi dla mieszkańców kamienic. Utrzymana zostanie "droga życia" i możliwość przejazdu samochodów uprzywilejowanych, a także - w określonych godzinach - dostaw do lokali użytkowych i sklepów.

Według harmonogramu zaplanowane prace mają zakończyć się w trzecim kwartale 2022 roku. W ich efekcie pomiędzy ul. Ratajczaka i Podgórną zostanie wprowadzona strefa zamieszkania, czyli przestrzeń publiczna łączącą funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Na pozostałym odcinku ruch odbywać się będzie z maksymalną prędkością 30 km/h. Poprzez rozbudowę sieci monitoringu wizyjnego zwiększy się również bezpieczeństwo. 

W ramach inwestycji poszerzone zostaną chodniki, przebudowana jezdnia, wymienione i przesunięte zostanie torowisko tramwajowe, wyznaczony zostanie ciąg przeznaczony dla ruchu rowerowego, infrastruktura podziemna ulegnie modernizacji i wymianie, pojawi się nowe oświetlenie i zieleń.

Przebudowany fragment ul. Św. Marcin będzie miał jednokierunkową jezdnię, jedno torowisko tramwajowe (drugie, dziś nieczynne, zostanie zlikwidowane) i szerokie chodniki. Nawierzchnia jezdni, torowiska, chodnika i kontrapasa rowerowego będzie nawiązywała wzorem do odnowionego wcześniej odcinka ulicy, ale zostanie wykonana z kostki kamiennej z granitu strzelińskiego. Na południowym odcinku chodnika, od ul. Piekary do kościoła pod wezwaniem św. Marcina, będzie nawiązywała do układu nawierzchni przed kościołem. Wykonana zostanie z kostki bazaltowej i płyt granitowych.

Nawierzchnię jezdni torowiska, chodnika i kontrapasa rowerowego Al. Marcinkowskiego od ul. Św. Marcin do Podgórnej pokryje - podobnie jak na przebudowywanym odcinku ul. Św. Marcin - granit strzeliński. Nowy tor tramwajowy pomiędzy ul. Św. Marcin a pl. Wolności przebiegał będzie w linii prostej.

Odbudowane zostaną też schody przy kościele pod wezwaniem św. Marcina, obok którego powstanie aluminiowy pylon z przeszkloną gablotą., W niej umieszczona zostanie makieta kościoła wraz z historyczną wieżą, zrekonstruowaną na podstawie materiałów archiwalnych. Zwieńczenie pylonu stanowić ma reflektor, rzucający po zmroku w górę słup światła.

Naprzeciwko kościoła, u zbiegu ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego, na słupie oświetleniowo-trakcyjnym zaplanowano montaż projektora mappingu świetlnego. Będzie wyświetlał rysunek rzutu historycznej wieży kościelnej na posadzkę i schody przed kościołem.

RB, PIM, BKPiRM