Przebudowa ronda Rataje na ostatniej prostej

Przebudowa układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje jest już bardzo zaawansowana. Aktualnie prace toczą się na odcinku między rondem a mostem Królowej Jadwigi. Obejmują zarówno torowisko tramwajowe, jak i jezdnię oraz chodniki z trasami rowerowymi.

Rondo Rateje - widok z góry. - grafika artykułu
Przebudowa ronda Rataje na ostatniej prostej fot. PIM

- Do końca zbliża się już budowa konstrukcji torowiska i jezdni na rondzie, a także konstrukcji jezdni ul. Krzywoustego do ul. Jurackiej i Serafitek, co pozwala przystąpić do ostatniej fazy prac drogowych, czyli układania warstwy ścieralnej. Niesie to za sobą potrzebę krótkotrwałych, ale dynamicznych zmian organizacji ruchu, po których przejazd w tym rejonie będzie dużo płynniejszy. Ponadto dobrze widoczne jest już przebudowane torowisko między rondem a mostem, gdzie wkrótce też rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej. Mieszkańcy mogą już korzystać z wybudowanego od nowa chodnika z drogą rowerową po stronie os. Piastowskiego, między rondem a ul. Juracką - mówi Tomasz Płóciniczak, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie.

FILM

Prace polegające na układaniu ostatniej warstwy nawierzchni rozpoczęły się w czwartek na południowej jezdni ul. Krzywoustego między rondem Rataje a ul. Juracką. Obejmują część drogi niedostępnej aktualnie dla kierowców, dlatego prace te nie wiążą się ze zmianami organizacji ruchu. Te planowane są na 19 listopada (piątek), kiedy to ostatnia warstwa będzie układana na drugiej części jezdni. Nadal jednak dostępne będą dwa pasy ruchu, zmiana będzie polegać jedynie na przesunięciu toru jazdy z aktualnie przejezdnych dwóch pasów na te, gdzie już ułożona będzie nowa nawierzchnia.

Wybudowanie konstrukcji torowiska oraz jezdni na ostatnim fragmencie ronda Rataje (od strony centrum) oznacza także, że i tam będzie układana docelowa warstwa nawierzchni. W pierwszym etapie prace prowadzone będą na wewnętrznych pasach wyłączonych z ruchu, ale następnie układana będzie też nawierzchnia na pasie zewnętrznym, który aktualnie jest użytkowany. Wiąże się to ze znaczącymi, ale krótkotrwałymi zmianami organizacji ruchu w nadchodzącym tygodniu, o czym będziemy informować w kolejnym komunikacie.

Ze względów technologicznych docelowe oznakowanie poziomie (na jezdni) wprowadzone zostanie po kilku dniach, dlatego kierowcy są proszeni o zachowanie szczególnej ostrożności i odpowiedniej prędkości w rejonie prac. Po wykonaniu oznakowania udostępniane będą kolejne pasy ruchu dla kierowców.

Wyłączone w sierpniu z użytku torowisko tramwajowe między mostem Królowej Jadwigi a rondem zostało całkowicie rozebrane, a w jego miejscu budowane jest nowe, z zastosowaniem technologii ograniczającej hałas.

Odcinek pomiędzy rondem Rataje a mostem Królowej Jadwigi jest już ostatnim przewidzianym do przebudowy w ramach inwestycji. Prace na ul. Jana Pawła II pomiędzy rondem a ul. Kórnicką zakończyły się wiosną tego roku, a następnie zrealizowano roboty na ul. Zamenhofa na odcinku do ul. Piłsudskiego i Wioślarskiej, co pozwoliło na uruchomienie torowiska dla tramwajów kursujących w relacji północ-południe. Przebudowany został także fragment ul. Krzywoustego od strony Kórnika, gdzie nie ma torowiska tramwajowego.

Po przebudowie z torowiska tramwajowego będą korzystać także autobusy, co usprawni przesiadki na współdzielonych przystankach. Inwestycja obejmuje także infrastrukturę podziemną, jezdnię, drogi rowerowe i chodniki. W kolejnych miesiącach pojawią się także nowe nasadzenia zieleni, zarówno na tarczy ronda jak i przylegających ulicach. Koniec wszystkich robót planowany jest na wiosnę 2022 roku.

PIM

sieci społecznościowe