Rusza przebudowa kolejnego odcinka ul. Św. Marcin

W najbliższy weekend rozpocznie się metamorfoza ul. Św. Marcin na odcinku między ul. Gwarną i mostem Uniwersyteckim. Pierwsze zmiany organizacji ruchu zostaną wprowadzone 6 listopada. Pojawią się wtedy lokalne zawężenia jezdni oraz nie będzie możliwości parkowania na odcinku ul. Św. Marcin od ul. Gwarnej do ul. Kościuszki.

Widoczna droga rowerowa przcinająca aleję Niepodległosci.Przez skrzyżowanie przejeżdża tramwaj i 2 samochody. - grafika artykułu
Poglądowa wizualizacja ul. Św. Marcin po przebudowie - skrzyżowanie z ul. Niepodległości i Towarową

- Rozpoczynająca się przebudowa to kontynuacja metamorfozy ulicy Św. Marcin w ramach szerszego projektu rewitalizacji śródmieścia. Celem jest stworzenie w centrum Poznania przyjaznej przestrzeni - przede wszystkim dla pieszych, ze sprawnym transportem publicznym i większą ilością zieleni - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

FILM

Inwestycja obejmuje m.in. przebudowę jezdni, torowiska, chodników i infrastruktury podziemnej. Pojawi się więcej roślin, nowe przejście dla pieszych i przystanek tramwajowy przy CK Zamek.

- 6 listopada przekażemy wykonawcy część placu budowy, między ul. Gwarną a al. Niepodległości. Od tego czasu należy liczyć się z pierwszymi utrudnieniami. Inwestycja obejmuje przebudowę torowiska, dlatego w połowie miesiąca zostanie ono wyłączone z ruchu tramwajowego. Zakończenie wszystkich prac planujemy na pierwszy kwartał 2023 r. - mówi Tomasz Płóciniczak, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Zmiany wprowadzane etapami

Nadchodzące zmiany organizacji ruchu zostały podzielone na etapy. W pierwszym wykonawca inwestycji wraz z przejęciem placu budowy rozpocznie prace przygotowawcze. Z tego powodu należy spodziewać się zawężeń jezdni prowadzącej w stronę ronda Kaponiera na odcinku ul. Św. Marcin między Gwarną a al. Niepodległości. Mieszkańcy swobodnie będą mogli uczestniczyć w wydarzeniach zorganizowanych w ramach tegorocznych Imienin Ulicy Św. Marcin, czyli 11 listopada.

Drugi etap wprowadzony zostanie 15 listopada. Wtedy to całkowicie wyłączony zostanie ruch tramwajowy z uwagi na rozbiórkę, a następnie gruntowną przebudowę torowiska na ul. Św. Marcin i fragmencie ul. Towarowej. Wraz z rozpoczęciem demontażu szyn, wyłączone z użytku zostaną środkowe, przylegające do torowiska, pasy ruchu ul. Św. Marcin między Gwarną a mostem Uniwersyteckim, ale z pominięciem skrzyżowań z ul. Kościuszki i al. Niepodległości. Na tych pasach ruchu frezowana będzie również nawierzchnia. Wprowadzone zostanie ograniczenie prędkości do 30 km na godz., a także niedostępna będzie część miejsc parkingowych. O szczegółowych zmianach tras tramwajów wynikających z wyłączenia torowiska będzie informował Zarząd Transportu Miejskiego.

W trzecim etapie, planowanym na przełom listopada i grudnia, wykonawca prac przystąpi m.in. do robót związanych z sieciami podziemnymi. Konieczne będą wtedy kolejne zmiany organizacji ruchu, które szczegółowo opisany zostanie w oddzielnym komunikacie.

Podczas prac budowlanych wykonawca zapewni dojazd do posesji, w tym m.in. pobliskich uczelni, a także służb ratowniczych. Piesi będą mogli poruszać się wyznaczonymi ciągami.

Nowy przystanek i przebudowa torowiska

Zmiany na ul. Św. Marcin realizowane są w ramach Programu Centrum. Pierwszy odnowiony został fragment ul. Św. Marcin pomiędzy Gwarną a Ratajczaka, a obecnie roboty budowlane toczą się na odcinku od ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego oraz na Al. Marcinkowskiego od ul. Św. Marcin do placu Wolności.

Ruszająca w tym miesiącu kolejna odsłona inwestycji będzie finalnie nawiązywać wyglądem do pozostałych fragmentów ul. Św. Marcin i tworzyć spójną całość. Odcinek między ul. Gwarną a Kościuszki pokryje granit, którego wzór będzie stopniowo zmieniał się tak, by powstało płynne przejście do nawierzchni odcinka między ul. Kościuszki a mostem Uniwersyteckim. Tam na jezdni przewidziana jest klasyczna nawierzchnia drogowa.

Podobnie jak na pozostałych odcinkach ul. Św. Marcin, torowisko od Gwarnej do mostu Uniwersyteckiego zostanie gruntownie przebudowane z zastosowaniem technologii poprawiającej bezpieczeństwo i ograniczającej hałas. Nowością będzie rozbudowa skrzyżowania z ul. Towarową o infrastrukturę umożliwiającą skręt w prawo - z ul. Towarowej w ul. Św. Marcin. Takie rozwiązanie pozwoli odciążyć węzeł Kaponiera, zwiększy pulę wariantów tras np. w czasie objazdów, a w przyszłości może stanowić element przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory. Wprowadzenie nowego skrętu wiąże się z przesunięciem przystanków tramwajowych na ul. Towarowej, które także zostaną przebudowane. Położony u zbiegu ul. Towarowej i al. Niepodległości cypel parku Romana Maciejewskiego przejdzie remont nawierzchni, pojawi się również więcej zieleni i miejsc wypoczynku przy fontannie Felderhoffa.

Podróże tramwajem usprawni nowy przystanek przy Zamku, odpowiednik tego dla pasażerów poruszających się w stronę centrum. Dziś brakuje tam bliźniaczego dla tramwajów jadących w stronę ronda Kaponiera. Wszystkie przystanki objęte inwestycją zostaną przebudowane i wyposażone w nowe wiaty i infrastruktury przystankowej, w tym tablice ITS.

Więcej zieleni i miejsca dla pieszych

Przebudowie ulegnie także układ drogowy. Zmieni się nawierzchnia jezdni i chodników. Ułatwieniem będzie nowe przejście dla pieszych z przejazdem rowerowym, które połączy Akademię Muzyczną i plac Mickiewicza. Z myślą o pieszych na fragmencie ul. Św. Marcin pomiędzy ulicami Kościuszki i Gwarną zaplanowano przestrzeń łączącą funkcje ulicy, deptaku i parkingu - podobnie jak na przebudowanym już odcinku od Gwarnej do Ratajczaka. Piesi będą mogli korzystać z całej szerokości ulicy, a parkowanie będzie możliwe tylko na wyznaczonych miejscach. Prędkość zostanie ograniczona do 20 km/h. Nawierzchnia tego odcinka będzie wykonana z kostki granitowej. Z kolei na fragmencie ul. Św. Marcin pomiędzy al. Niepodległości a ul. Kościuszki obowiązywać będzie strefa Tempo 30. Zaplanowano tam także pasy rowerowe po obu stronach ulicy. Od al. Niepodległości do mostu Uniwersyteckiego trasy rowerowe wyodrębnione będą z powierzchni chodnika i jezdni. W ramach robót na tym odcinku m.in. aktualnie dość wąski chodnik wzdłuż budynku Poczty Polskiej będzie poszerzony. 

Nie zabraknie również nowej zieleni. Na wysokości Zamku oraz budynków Uniwersytetu Ekonomicznego, w centralnym pasie ulicy wzdłuż torów tramwajowych, zaplanowano kompozycję dwóch szpalerów drzew. W planach są także nasadzenia zieleni niskiej. Wzdłuż chodnika przed Aulą Uniwersytecką i Collegium Iuridicum, po północnej stronie ul. Św. Marcin, pojawi się również zieleń wysoka w postaci szpaleru drzew. Wykonane zostaną nasadzenia zieleni niskiej, w tym m.in. róże, berberysy, irgi.

Ponadto inwestycja obejmuje przebudowę i budowę sieci uzbrojenia podziemnego, a także wymianę oświetlenia ulicy i wyposażenie jej w elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.

RB, PIM

sieci społecznościowe