"Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w Poznaniu" Raport z badań ankietowych ESPAD 2007

W 2007 roku w ramach Europejskiego Programu Badań Ankietowych w Szkołach na temat Używania Alkoholu i Narkotyków (ESPAD) zrealizowano po raz czwarty w Poznaniu badanie dotyczące używania alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną. Idea prowadzenia badań ankietowych powtarzanych cyklicznie co cztery lata, prowadzonych przy użyciu wystandaryzowanych narzędzi badawczych, powstała wśród badaczy problematyki uzależnień skupionych wokół Rady Europy (Co-operation Group to Combat Drug Abuse and Illicit Trafficking in Drugs - Pompidou Group). Badanie przeprowadzone w 1995 r. objęło 26 krajów europejskich, w tym Polskę, a zrealizowanie ich według ustalonej i wystandaryzowanej metodologii czyniło wyniki porównywalnymi. W tym roku również zrealizowano pierwsze badanie ESPAD, w którym populację badaną stanowili młodzi mieszkańcy Poznania.

Przedmiotowe badanie w Poznaniu w 2007 roku objęło młodzież w wieku 15 - 16 lat i 17 - 18 lat, a wielkość próby wynosiła ponad 2 400 osób (w sumie 112 klas szkolnych gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych). Efektem badania było opracowanie raportu z badań. W raporcie obok oszacowań rozpowszechnienia używania substancji psychoaktywnych przez młodzież szkolną oraz identyfikacji czynników sprzyjających sięganiu po te substancje znalazły się również m.in. rekomendacje dla polityki wobec tych substancji na poziomie lokalnym. Wszystkie zagadnienia poruszone w badaniu ESPAD zostały poddane pomiarowi ilościowemu w celu dokonania oszacowań dla całej populacji uczniów Poznania i porównania z wynikami ogólnopolskimi. Włączenie się Miasta Poznania w badania ESPAD umożliwia nam ocenę rozmiarów zjawiska, ocenę dynamiki zjawiska i jego analizę na tle sytuacjiw Polsce i w innych krajach.

Czwarta edycja badania ESPAD daje Miastu możliwość pełniejszego spojrzenia na problematykę profilaktyki w skali Poznania oraz podstawy do planowania skutecznych działań profilaktycznych na jego terenie.

Załączniki

sieci społecznościowe