Handel (archiwum)

Poznań należy do miast o najlepiej rozwiniętej sieci handlowej w kraju, jest czołowym piątym pod względem wielkości rynkiem handlowym w Polsce, zarówno dla handlu tradycyjnego jak i wielkopowierzchniowego. Wskaźnik nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową wynosi 866 m2 na 1000 mieszkańców.

Według danych GUS, w Poznaniu funkcjonuje ponad 1,8 tys. sklepów oraz 78 stacji paliw (w których pracuje powyżej 9 osób). Poza małymi sklepami o różnorodnym asortymencie (łącznie z owocowo-warzywnymi i rybnymi), które stanowią jedną czwartą poznańskich sklepów, dominują sklepy wyspecjalizowane, szczególnie prowadzące sprzedaż wyrobów odzieżowych, ogólnospożywcze oraz piekarniczo-ciastkarskie i mięsne. Pracuje w nich 16,9 tys. osób, w tym najwięcej (blisko jedna trzecia) w sklepach ogólnospożywczych. Sklepy zajmują w Poznaniu powierzchnię sprzedażową liczącą 698 tys. m2. W mieście działają 22 duże domy handlowe, towarowe i hipermarkety oraz 129 supermarketów, o łącznej powierzchni sprzedażowej 253 tys. m2, zatrudniające 6 tys. osób.Magazyny handlowe zajmują łącznie powierzchnię 1,7 mln m2, w tym ponad połowę stanowi powierzchnia magazynów zamkniętych i zadaszonych. Roczne obroty handlu detalicznego wynoszą blisko 16 mld zł, a hurtowego blisko 27 mld zł. W strukturze sprzedaży detalicznej największy udział mają dobra trwałego użytku: meble, sprzęt rtv i agd (28%) oraz pojazdy samochodowe, motocykle i części (14%).

Rynek handlowy w Poznaniu jest zdominowany przez tradycyjne centra handlowe (83% powierzchni handlowej) z 2,1 tys. sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych, w których blisko 30% stanowią najemcy z branży mody. Najbardziej rozwiniętą ofertę handlową dysponują Avenida Poznań, Centrum Biznesu i Sztuki Stary Browar, Galeria Malta, Galeria Posnania. W mieście działają duże centra i obiekty handlowe należące do największych polskich i zagranicznych sieci handlowych: Auchan, Castorama, Carrefour, Decathlon, IKEA, Intermarche, Jula, Leroy Merlin, Media Markt, Neinver, OBI, Piotr i Paweł, Praktiker, Tesco. Największymi wielkopowierzchniowymi obiektami handlu hurtowego są niemieckie Makro Cash&Carry i Selgros oraz holenderski Eurocash. Część obiektów handlowych oferuje także usługi rekreacyjne i kulturalne. Segment FMCG reprezentuje ponad 100 dużych sieciowych sklepów spożywczych. Najliczniej (ponad 50 sklepów) posiada portugalska sieć Biedronka, licznie reprezentowane sa także: niemiecka sieć Lidl (15 sklepów), polska sieć Piotr i Paweł (13), duńska sieć Netto (10), polska sieć Stokrotka (8), brytyjska sieć Tesco (7). W Poznaniu swoją siedzibę mają 4 największe krajowe sieci handlowe FMCG: Grupa Muszkieterów, Selgros Sp. z o.o., Żabka Polska Sp. z o.o. oraz Piotr i Paweł SA.

W Poznaniu działa nowoczesny, spełniający europejskie standardy, hurtowy rynek owoców, warzyw, kwiatów żywych i sztucznych oraz artykułów spożywczych - Wielkopolska Gildia Rolno-Ogrodnicza, rozwijająca się od 1992 r. Jest ona przykładem modelowego rozwiązania organizacji obrotu produktami spożywczymi, ogrodniczymi i rolniczymi w dużej aglomeracji miejskiej.

Ważną rolę w zaopatrzeniu mieszkańców w produkty żywnościowe pełnią także miejskie targowiska. W Poznaniu działa 18 targowisk stałych i sezonowych (w tym 17 z przewagą handlu drobnodetalicznego) z 2,5 tys. miejscami sprzedażowymi, zajmujących powierzchnię 176 tys. mkw.  Największym zarządcą targowisk jest miejska spółka "Targowiska" Sp. z o.o., dysponująca 1,7 tys. miejsc (82% ogólnej liczby miejsc na targowiskach detalicznych). Zarządza ona 10 targowiskami detalicznymi stałymi zlokalizowanymi na rynkach Jeżyckim, Wildeckim, Łazarskim, na placach Wielkopolskim, Bernardyńskim oraz przy ulicach: Dolna Wilda, Olimpijskiej, Świt, Urbanowskiej i Racjonalizatorów, a także targowiskiem sezonowym przy ul. Bukowskiej.