Zespół dla osiedli

W październiku odbyło się pierwsze spotkanie Zespołu Konsultacyjnego ds. jednostek pomocniczych Miasta - osiedli. Jego utworzenie jest próbą stworzenia nowej formuły współpracy osiedli niż dotychczas działające porozumienie.

Zespół został powołany zarządzeniem Prezydenta Miasta. Mogą do niego przystąpić przewodniczący zarządów osiedli lub wskazani przez nich zastępcy. W skład zespołu wchodzi również przewodniczący Rady Miasta, który jest jednocześnie przewodniczącym takiego zespołu, w tym przypadku jest nim Grzegorz Ganowicz. Przewodniczący zespołu zwołuje posiedzenia, przewodniczy obradom i czuwa nad ich prawidłowym przebiegiem, podpisuje dokumenty związane z działalnością zespołu. Głównym zadaniem zespołu jest przygotowywanie opinii w sprawach o charakterze ogólnomiejskim, przekazanych przez Prezydenta i Radę Miasta. Zespół ma wyłącznie charakter opiniodawczy i doradczy.

W poprzednich latach funkcjonowało porozumienie rad osiedli, które było ciałem nieformalnym, uczestniczyło w nim średnio około połowy z 42 rad osiedli istniejących w Poznaniu. Jednocześnie ze względu na stale wzrastającą rolę jednostek pomocniczych w realizacji zadań Miasta, w tym miejskich programów, strategii i uregulowań dotyczących jego obszaru, zaistniała potrzeba stworzenia bardzie formalnego i reprezentatywnego forum wymiany opinii i konsultacji. Stąd formuła zespołu konsultacyjnego.

Do zespołu przystąpiło na razie 41 osiedli. Na pierwszym spotkaniu w październiku obecni byli przedstawiciele ponad 30 osiedli, co jest znacznie wyższą frekwencją od notowanej podczas spotkań porozumienia. Przyjęto m.in. regulamin zespołu, wybrano wiceprzewodniczących, a także wyznaczono przedstawiciela zespołu do kontaktów z Komendą Miejską Policji. Posiedzenia zespołu mają charakter tematyczny i będą zwoływane w zależności od potrzeb. Na posiedzenia mogą być zapraszani pracownicy merytoryczni Urzędu Miasta i miejskich jednostek. Obsługę administracyjno-organizacyjną zapewnia Wydział Wspierania Jednostek Pomocniczych Miasta.

*

Komisja Współpracy Lokalnej, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego powoła podkomisję, która przyjrzy się dotychczasowemu funkcjonowaniu osiedli od czasu reformy w 2011 roku i zaproponuje ewentualne korekty. Do końca roku Wydział Wspierania Jednostek Pomocniczych Miasta przygotuje analizę za lata 2011-2019, a prawdopodobnie na początki 2020 roku rozpocznie prace podkomisja Rady Miasta.

mat.