Forum Nowej Edukacji w Brukseli

W dniach 9-11 grudnia w Brukseli w Parlamencie Europejskim odbyło się podsumowanie działań w ramach przedsięwzięć związanych z New Education Forum, czyli Forum Nowej Edukacji. NEF w Brukseli corocznie skupia specjalistów, ekspertów z dziedziny edukacji z Europy, którzy na spotkaniach mogą wymieniać się doświadczeniami. Jest to doskonały czas na podsumowania i wyznaczanie nowych trendów w edukacji. W tym roku w Brukseli podsumowano również dwie poznańskie edycje (2018,2019) tego wydarzenia.

NEF-- Bruksela - grafika artykułu
NEF - Bruksela

Premier Jerzy Buzek na wstępie zaznaczył, że samorządność, zatrudnienie i oddziaływanie prawodawstwa w zakresie edukacji to trzy obszary, które muszą być  ze sobą blisko spokrewnienione, aby stawić czoła ciągle zmieniającej się ekonomii i społecznym potrzebom.

Ważnym tematem poruszanym na konferecji były umiejętności transwersalne. Żyjemy w epoce zmiany. Kilka lat temu zmiana pracy nie była tak powszechna jak dziś. Dzisiaj oprócz zmian zatrudnienia często będziemy musieli uczyć się nowych umiejętności i to kilka razy w naszym życiu zawodowym. W tym scenariuszu kompetencje przekrojowe stają się kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju umiejętności. Obecnie pracodawcy szukają pracowników o zdolnościach adaptacyjnych, którzy są proaktywni, z łatwością pracują w zespołach, rozwiązują problemy i myślą twórczo. W jaki sposób można skutecznie wspierać współpracę międzysektorową i wzmocnić procesy uczenia się, aby je dostosować do oczekiwań pracodawców? Czy formalny system edukacji odpowiada na te wymagania? Czy mamy odpowiednie programy nauczania, które pozwalają sprostać wyzwaniom rynku pracy w XXI w.? Na te tematy dyskutowano w Brukseli.

Dyrektor Wydziału Oświaty Przemysław Foligowski w swojej prezentacji przedstawił bieżące działania w obszarze edukacji, nad którymi pracuje Miasto Poznań.

Miasto Poznań jest liderem w nieustannym podejmowaniu wielu działań zmierzających w stronę rozwoju rynku pracy w Poznaniu i Aglomeracji Poznańskiej oraz poprawy jakości kształcenia, także zawodowego. Od wielu lat znakomicie promuje wiedzę o zawodach i szkolnictwie zawodowym, a kampania "Szacun dla zawodowców" jest już znana także poza granicami stolicy Wielkopolski. Cykl konferencji w ramach New Education Forum, które odbyły się w Poznaniu, doskonale wpisuje się zatem w szereg inicjatyw poświęconych bieżącym problemom edukacji (nie tylko zawodowej) młodego pokolenia. Dzięki nim Poznań ma szansę podzielić się swoim bogatym doświadczeniem i wyrazić opinię na arenie europejskiej. Trzy podmioty, jakimi są lokalne samorządy, pracodawcy i szkoły, niewątpliwie wpływają na istotny rozwój szkolnictwa, w tym szkolnictwa zawodowego. Pomimo znaczących osiągnięć w tym zakresie to nadal nasz priorytet i tym samym wielkie wyzwanie. Dlatego też podjęcie dyskusji na temat kompetencji nauczycieli w dobie ery szybkiej cyfryzacji, a także radzenia sobie w nowej, stale zmieniającej się rzeczywistości, wydaje się wyjątkowo istotne dla rozwoju oświaty. Jaki jest dziś wzorzec nauczyciela? Z jakimi problemami styka się on w pracy pedagogicznej czy wychowawczej? Zarówno Miasto Poznań, jak i Centrum Innowacyjnej Edukacji chcą zwiększyć działania wspierające nauczycieli, pokazać więcej dobrych przykładów z zagranicy i znaleźć sposób na zaangażowanie nauczycieli w dalsze ambitne wzbogacanie ich wiedzy i umiejętności.

Na konferencji nie zabrakło ważnego tematu, jakim jest ekologia i świadomość młodych, że to właśnie oni mają realny wpływ na zmiany w tym obszarze.

Więcej o tym, o czym rozmawialiśmy w tym roku w Poznaniu, w ramach wydarzenia znajdziecie Państwo tu:

http://www.poznan.pl/mim/oswiata/news/17-18-10-2019-new-education-forum-kompetencje-xxi-wieku-i-wyzwania-edukacji,138091.html