Forum Nowej Edukacji w Brukseli
Premier Jerzy Buzek na wstępie zaznaczył, że samorządność, zatrudnienie i oddziaływanie prawodawstwa w zakresie edukacji to trzy obszary, które muszą być ze sobą blisko spokrewnienione, aby stawić czoła ciągle zmieniającej się ekonomii i społecznym potrzebom.
Ważnym tematem poruszanym na konferecji były umiejętności transwersalne. Żyjemy w epoce zmiany. Kilka lat temu zmiana pracy nie była tak powszechna jak dziś. Dzisiaj oprócz zmian zatrudnienia często będziemy musieli uczyć się nowych umiejętności i to kilka razy w naszym życiu zawodowym. W tym scenariuszu kompetencje przekrojowe stają się kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju umiejętności. Obecnie pracodawcy szukają pracowników o zdolnościach adaptacyjnych, którzy są proaktywni, z łatwością pracują w zespołach, rozwiązują problemy i myślą twórczo. W jaki sposób można skutecznie wspierać współpracę międzysektorową i wzmocnić procesy uczenia się, aby je dostosować do oczekiwań pracodawców? Czy formalny system edukacji odpowiada na te wymagania? Czy mamy odpowiednie programy nauczania, które pozwalają sprostać wyzwaniom rynku pracy w XXI w.? Na te tematy dyskutowano w Brukseli.
Dyrektor Wydziału Oświaty Przemysław Foligowski w swojej prezentacji przedstawił bieżące działania w obszarze edukacji, nad którymi pracuje Miasto Poznań.
Miasto Poznań jest liderem w nieustannym podejmowaniu wielu działań zmierzających w stronę rozwoju rynku pracy w Poznaniu i Aglomeracji Poznańskiej oraz poprawy jakości kształcenia, także zawodowego. Od wielu lat znakomicie promuje wiedzę o zawodach i szkolnictwie zawodowym, a kampania "Szacun dla zawodowców" jest już znana także poza granicami stolicy Wielkopolski. Cykl konferencji w ramach New Education Forum, które odbyły się w Poznaniu, doskonale wpisuje się zatem w szereg inicjatyw poświęconych bieżącym problemom edukacji (nie tylko zawodowej) młodego pokolenia. Dzięki nim Poznań ma szansę podzielić się swoim bogatym doświadczeniem i wyrazić opinię na arenie europejskiej. Trzy podmioty, jakimi są lokalne samorządy, pracodawcy i szkoły, niewątpliwie wpływają na istotny rozwój szkolnictwa, w tym szkolnictwa zawodowego. Pomimo znaczących osiągnięć w tym zakresie to nadal nasz priorytet i tym samym wielkie wyzwanie. Dlatego też podjęcie dyskusji na temat kompetencji nauczycieli w dobie ery szybkiej cyfryzacji, a także radzenia sobie w nowej, stale zmieniającej się rzeczywistości, wydaje się wyjątkowo istotne dla rozwoju oświaty. Jaki jest dziś wzorzec nauczyciela? Z jakimi problemami styka się on w pracy pedagogicznej czy wychowawczej? Zarówno Miasto Poznań, jak i Centrum Innowacyjnej Edukacji chcą zwiększyć działania wspierające nauczycieli, pokazać więcej dobrych przykładów z zagranicy i znaleźć sposób na zaangażowanie nauczycieli w dalsze ambitne wzbogacanie ich wiedzy i umiejętności.
Na konferencji nie zabrakło ważnego tematu, jakim jest ekologia i świadomość młodych, że to właśnie oni mają realny wpływ na zmiany w tym obszarze.
Więcej o tym, o czym rozmawialiśmy w tym roku w Poznaniu, w ramach wydarzenia znajdziecie Państwo tu: