Innowacje w poznańskich przedszkolach

Antresole i podesty, wyciszająca kolorystyka, przesuwane drzwi łączące sale dydaktyczne - takie rozwiązania zostały wprowadzone w kilku miejskich przedszkolach. Dzieci mogą też korzystać z naturalnych placów zabaw w ogródkach przedszkolnych. To efekt pilotażowego projektu "Aktywne sposoby uczenia się w edukacji przedszkolnej", realizowanego przez Miasto Poznań.

Ogrody przedszkolne zmodernizowano według koncepcji tzw. naturalnych placów zabaw/ fot. Piotr Bedliński - grafika artykułu
Ogrody przedszkolne zmodernizowano według koncepcji tzw. naturalnych placów zabaw/ fot. Piotr Bedliński

Dobiega końca trzyletni pilotażowy projekt dotyczący innowacyjnych rozwiązań w przestrzeni poznańskich przedszkoli. We wnętrzach wybranych placówek wprowadzono nowatorskie elementy aranżacji sal dydaktycznych. Wyciszono kolorystykę pomieszczeń i wybudowano antresole i podesty. Sale dydaktyczne zostały połączone za pomocą przesuwanych drzwi, umożliwiając otwartą pracę z dziećmi. 

Ogrody przedszkolne zmodernizowano według koncepcji tzw. naturalnych placów zabaw, tak aby lepiej zaspokajały potrzeby dzieci. Starą asfaltową nawierzchnię zastąpiono naturalną, tj. trawą i piaskiem. Urządzenia zabawowe zostały wykonane z naturalnych materiałów. Jako miejsce do zabaw służą też naturalne elementy ogrodu - pagórek ziemny, drewniane kłody i pieńki, naturalne ścieżki ziemne, labirynty z krzewów itp. 

W projekcie uczestniczyły trzy miejskie placówki - wildeckie Przedszkole nr 42 (ul. Prądzyńskiego 15a) i Przedszkole nr 87 (ul. Św. Czesława 6a) oraz Przedszkole nr 46 (ul. Księżycowa 10) na Grunwaldzie. Realizacja projektu odbywała się w merytorycznej współpracy z ekspertkami z Instytutu Małego Dziecka im. Astrid Lindgren oraz architektami z pracowni Atelier Starzak Strebicki i pracowni k. 

Bezpośrednią inspiracją dla wprowadzonych zmian były wizyty studyjne w berlińskich przedszkolach. Przeprowadzony pilotaż pozwolił na stworzenie w Poznaniu miejsc pokazowych, z których pozostałe placówki mogą czerpać inspirację. We współpracy z architektami opracowano też dwa poradniki dla przedszkoli, pomocne w planowaniu przestrzeni dla dzieci - sal dydaktycznych i ogródków. W listopadzie 2018 r. i 2019 r. odbyły się dwie konferencje promujące rozwiązania wypracowane w ramach projektu. Towarzyszyły im warsztaty dla kadry przedszkolnej. 

Realizacją projektów zajmuje się Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta. 

Więcej informacji na temat programu można znaleźć na stronie: https://www.poznan.pl/mim/rewitalizacja/innowacje-w-edukacji-przedszkolnej,p,46898,46907.html

AJ/BKPiR