Wykład otwarty: "Perfezione della moderna musica". Italian Ornamentation at the end of the XVI century between "Prima e Seconda Prattica"

Instytut Instrumentalistyki Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Pozaniu oraz Miasto Poznań zapraszają na wykład Prof. Olivii Centurioni pt. "Perfezione della moderna musica". Italian Ornamentation at the end of the XVI century between "Prima e Seconda Prattica". Wykład odbędzie się 22 listopada o godz. 18.00, w Sali Prezydenckiej w Akademii Muzycznej.  

plakat zapraszajacy na wykład otwarty - grafika artykułu
Prof. Olivia Centurioni

Olivia Centurioni pierwsze lekcje gry na skrzypcach pobierała u swoich rodziców Paolo Centurioniego i Margaret Martin. W 1984 roku została przyjęta do klasy Alfredo Fiorentiniego w Konserwatorium S. Cecilia w Rzymie. Następnie od 1992 roku kontynuowała naukę w Konzertklasse prof. Adeliny Oprean w Musik Akademie der Stadt Basel. Dwa lata później, w związku z rosnącym zainteresowaniem muzyką dawną, zdała do klasy skrzypiec barokowych prof. Chiary Banchini w Scholi Cantorum Basiliensis.

Jej kariera w świecie muzyki dawnej zaowocowała współpracą z wieloma prestiżowymi zespołami: Ensemble 415 (Chiara Banchini), Concerto Vocale (R. Jacobs), Le Concert des Nations i Hesperion XX (J. Savall), Concerto Italiano (R. Alessandrini), Ensemble La Fenice (J. Tubery), Le Poeme Harmonique (V. Dumestre). Olivia Centurioni była również koncertmistrzynią tak znanych i cenionych zespołów jak: Ensemble Zefiro (A. Bernardini), Ensemble Elyma (G. Garrido), Les Musiciens du Louvre (M. Minkowsky), Al Aire Espanol (L. Banzo), Complesso Barocco (A. Curtis), La Risonanza (F. Bonizzoni), Orquesta de la Comunidad de Madrid, Divino Sospiro (E. Onofri), Orquesta Barroca de Sevilla, Les Agrements, Ensemble Cantatio (J. Duxbury), Orquesta Barroca Catalana. Od 2009 roku jest koncertmistrzynią orkiestry Academia Montis Regalis prowadzonej przez Alessandro De Marchiego. Prowadzi także gościnnie projekty zespołów Camerata Bern, Camerata Antigua de Curitiba, Orquesta Barroca Catalana, Altberg Ensemble.

Nagrywała dla wielu wytwórni płytowych: Harmonia Mundi (Niemcy/Francja/Hiszpania), Sony, RCA, Zig-Zag, Stradivarius, Supraphon, Ars Musici, Pierre Verany, Alia Vox, Atma Classic, Archiv, K617, Virgin Veritas, Glossa.

 Uczyła gry na skrzypcach barokowych w Konserwatorium Giuseppe Verdiego w Turynie, Konserwatorium S. Pietro a Majella w Neapolu, Konserwatorium Alfredo Caselli w L'Aquili i Konserwatorium Boulogne-Billancourt w Paryżu. Obecnie wykłada w Konserwatorium Guido Cantellego w Novarze. Prowadziła liczne kursy mistrzowskie skrzypiec barokowych, m.in. w Guadassuar (Walencja), Granadzie, Pampelunie, Montfrin, Warszawie, Orte, Łodzi.

Olivia Centurioni aktywnie wykłada i uczy również podczas kursów mistrzowskich muzyki kameralnej i orkiestrowej: tutor orkiestry i kameralistyki w Orchestra de l'Académie Baroque Européenne d'Ambronay w 2000 roku (Monteverdi "Vesper") i w 2006 roku (Cavalli "Ercole Lover"), wykładowca w "Centre Culturel de rencontres" w Ambronay wraz z Gabrielem Garrido (repertuar poświęcony muzyce włoskiej początku XVII wieku). Prof. Centurioni prowadzi i pracuje nad interpretacją repertuaru barokowego z Orkiestrą Opery w Heidelberdze. Jest regularnie zapraszana do dyrygowania Młodzieżową Orkiestrą Academia Montis Regalis.

 Gra na skrzypcach Egidiusa Klotza z 1764 roku.

Prof. Olivia Centurioni oprócz nauczania w Konserwatorium Guido Cantellego w Novarze regularnie wykłada podczas wielu kursów mistrzowskich (Guadassuar, Granada, Pampeluna, Montfrin, Warszawa, Orte, Łódź). W swojej pracy skupia się głównie na zagadnieniach związanych z wczesnobarokowym repertuarem włoskim, sztuce ornamentacji i traktatach skrzypcowych.