65 lat temu na terenach Międzynarodowych Targów Poznańskich zorganizowano pierwszą po wojnie krajową wystawę "Odzież i Dom"

Po latach rozkwitu Targów w latach międzywojennych, w okresie okupacji hitlerowskiej wystawiennicze funkcje hal zmieniono na produkcyjne, tworząc w nich zakłady montażu samolotów Focke-Wulf. Naloty w 1944 r. i działania wojenne w 1945 r. spowodowały zniszczenia około 80% krytej powierzchni ekspozycyjnej Targów. Ponowny start był więc wyjątkowo trudny. W lipcu 1945 r. władze miejskie podjęły decyzję o odbudowaniu i reaktywowaniu działalności przez Międzynarodowe Targi Poznańskie. Już we wrześniu 1946 r. zorganizowano pierwszą powojenną wystawę o zasięgu krajowym o nazwie "Odzież i Dom". Rok później - już corocznie odbywały się Międzynarodowe Targi Poznańskie, które coraz bardziej przypominały nie tyle przedsięwzięcia handlowe, co propagandowe. W latach 1951 - 1954 zawieszono działalność MTP, co wiązało się z zimną wojną oraz wprowadzeniem w bloku państw socjalistycznych wzajemnej wymiany towarowej w ramach RWPG. Wreszcie po czteroletniej przerwie w 1955 r. wznowiono działalność MTP. Targi otrzymały status imprezy czysto handlowej, podporządkowanej decyzjom i potrzebom polskiego handlu zagranicznego. Targi zawsze, a w okresie PRL-u szczególnie były oknem na świat dla poznaniaków. Ale nie tylko mieszkańcy Poznania dowiadywali się dzięki Targom co dzieje się za "żelazną kurtyną" - działało to też w odwrotnym kierunku, czego przykładem są wypadki czerwcowe, kiedy to podczas XXV MTP goście zagraniczni stali się świadkami słynnych wydarzeń poznańskich. Przez cały okres powojenny najbardziej rozległą ekspozycję miały kraje demokracji ludowej, spośród których dominował pawilon należący do ZSRR - od 1961 roku była nią hala 17. W latach 70. zbudowano wiele nowych pawilonów, jednak liczba wystawców w tym okresie prawie czterokrotnie zmalała. Także notowany od 1980 roku głęboki kryzys gospodarczy nie sprzyjał rozwojowi Targów. Przeobrażenia systemowe przełomu lat 80 i 90. oznaczały też istotne zmiany dla MTP. W 1991 r. Międzynarodowe Targi Poznańskie stały się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której udziałowcem w 60% jest Skarb Państwa, a w 40% Miasto Poznań. Zmiana ta spowodowała, że zarząd spółki zdecydował się przeznaczać większość środków na inwestycje. Obecna na świecie ewolucja formuł imprez targowych polegająca na tym, że ekspozycjom coraz częściej towarzyszą konferencje i seminaria została dostrzeżona i w Poznaniu. W tym celu wybudowano w pawilonie nr 23 salę konferencyjną na 1.220 osób - jedną z najnowocześniejszych w kraju. Realizowana jest również dalsza rozbudowa i modernizacja bazy wystawienniczej, która zapewniłaby wysoki standard świadczonych usług targowych i miejskich. Pogłębiająca się konkurencja na rynku ekspozycyjnym wymusza nie tylko udostępnianie wystawcom nowoczesnej powierzchni ekspozycyjnej, ale i poszerzenie oferty targów, pogłębienie branżowej specjalizacji oraz pełne zabezpieczenie potrzeb telekomunikacyjnych, informatycznych i bankowych wystawców. W 2005 r. Międzynarodowe Targi Poznańskie zorganizowały 41 imprez o charakterze międzynarodowym, w których uczestniczyło 11.066 wystawców z 63 krajów. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się imprezy typowo biznesowe, kierowane do konkretnych branż. Do najbardziej popularnych wśród wystawców należą: BUDMA, POLAGRA-FOOD, POLEKO, POLAGRA- FARM, TAROPAK, TOUR SALON, MEBLE. Według danych Polskiej Korporacji Targowej w 2005 r. MTP utrzymały swoją czołową pozycję na rynku targowym w Polsce. Udział wielkości sprzedanej powierzchni wystawienniczej wynosił 53%. MTP zajmują również pierwsze miejsce pod względem liczby wystawców (42,2%) oraz liczby zwiedzających (34,3%).

sieci społecznościowe