Rusza przebudowa torowisk na Wierzbięcicach

Ruszają prace związane z przebudową torowisk w ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. Roboty rozpoczną się w poniedziałek, 17 sierpnia. Cała inwestycja dotyczyć będzie odcinka trasy od dawnego dworca PKS do skrzyżowania z ulicami Krzyżową i Kilińskiego. Kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej czeka zmiana organizacji ruchu.

Wierzbięcice - widok na torowisko z lotu ptaka - grafika artykułu
Po zakończeniu prac torowisko i towarzysząca mu infrastruktura techniczna będą spełniały współczesne standardy

W pierwszej kolejności prace obejmą ul. Wierzbięcice na odcinku od dawnego dworca PKS do skrzyżowania z ul. 28 Czerwca 1956 r. wraz z węzłem rozjazdowym przy rynku Wildeckim. 

- To kolejna duża inwestycja w transport zbiorowy w Poznaniu - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Dzięki niej tramwaje pojadą nie tylko ciszej niż obecnie, ale też szybciej. Nie będą blokowane przez samochody. Skróci się czas przejazdu i trasa z Dębca i Wildy do Centrum. To wszystko sprawi, że poprawi się jakość komunikacji miejskiej, co wpłynie pozytywnie na ruch samochodowy w centrum Poznania. Mniej aut to większy komfort dla pieszych i kierowców, czystsze powietrze i lepsza jakość życia w mieście.

Efekty przebudowy

Po zakończeniu prac torowisko i towarzysząca mu infrastruktura techniczna będą spełniały współczesne standardy. Dzięki temu poprawi się komfort podróżowania komunikacją zbiorową i bezpieczeństwo ruchu. Za kilka lat zmodernizowany odcinek zostanie przedłużony i tramwaje pojadą dalej, ulicami Niezłomnych i Ratajczaka. 

Ruch samochodów zostanie odseparowany od torowiska (poza odcinkiem przebiegającym przez rynek Wildecki). Nowa trasa dla tramwajów będzie bardziej cicha niż dotychczas i w dużej mierze zielona, z własnym systemem nawadniania. Sieć trakcyjna zostanie zdjęta z budynków i zawieszona na słupach trakcyjno-oświetleniowych.

Przy ul. św. Czesława powstaną przystanki wiedeńskie, a przy rynku Wildeckim - w wyniku przeniesienia przystanków z ul. Wierzbięcice i Górna Wilda - zintegrowany węzeł przesiadkowy w formie antyzatok. Wszystkie odnowione przystanki na przebudowywanym odcinku zostaną wyposażone w tablice informacji pasażerskiej.

Zmieni się również układ drogowy. Po obu stronach torowiska powstanie jednopasowa jezdnia uwzględniająca ruch rowerowy, na której będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h. Na chodnikach z kamiennych płyt pojawią się elementy naprowadzające dla osób niewidomych.

Wymienione zostaną elementy małej architektury: ławki, kosze na śmieci oraz stojaki rowerowe. Na przebudowywanym odcinku zaprojektowano 78 równoległych do jezdni miejsc parkingowych oraz 13 miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami.

Skoordynowane prace

 - Na wykonanie prac na ul. Wierzbięcice wykonawca będzie miał 300 dni od podpisania umowy. Po zakończeniu przebudowy ul. Wierzbięcice prace przeniosą się na ul. 28 Czerwca 1956 r., do skrzyżowania z ul. Kilińskiego i Krzyżową. Według harmonogramu realizacja tego etapu zajmie 210 dni. Na przeprowadzenie całości zaplanowanych robót budowlanych przewidziane jest więc 510 dni od podpisania umowy. Obejmą one również prace związane z przebudową sieci, które dzięki podpisanym porozumieniom, będą realizowane przez Poznańskie Inwestycje Miejskie w imieniu Aquanetu oraz Polskiej Spółki Gazownictwa. Koordynacja działań inwestycyjnych zminimalizuje czas trwania związanych z nimi utrudnień - mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. 

Wykonawcą przebudowy torowisk w ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r., na odcinku od dawnego dworca PKS do skrzyżowania z ul. Krzyżową i Kilińskiego, jest wybrane w postępowaniu przetargowym konsorcjum spółek Tormel i Terlan. Umowa opiewa na niemal 85 mln zł. Inwestycja uzyskała ponad 27,2 mln zł unijnego dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

W 2021 roku inwestycja zostanie skoordynowana z planowanym wspólnie z MPK Poznań remontem torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej na dalszej części ul. 28 Czerwca 1956 roku - od ul. Krzyżowej do ul. Hetmańskiej. Poza wymianą infrastruktury torowo-sieciowej przebudowane zostaną przystanki Kosińskiego oraz Pamiątkowa. Oba zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Zmiany w organizacji ruchu

W związku z planowanym poniedziałkowym rozpoczęciem przebudowy, już w weekend od 14 do 16 sierpnia (od piątku do niedzieli) rozpoczną się prace mające na celu wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu w rejonie ul. Wierzbięcice. Prosimy o stosowanie się do oznakowania. W najbliższych dniach przedstawimy przebieg objazdów, które zostaną zorganizowane na czas robót i związanego z nimi zamknięcia ulicy.

W  trakcie remontu ulicą Wierzbięcice nie będą kursować pojazdy komunikacji miejskiej. Tramwaj linii nr 10 od 17 sierpnia (poniedziałek) pojedzie objazdem ulicami Górna Wilda i Królowej Jadwigi. 

Linia nr 10

DĘBIEC - 28 Czerwca 1956 r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Matyi -  Most Dworcowy - Rondo Kaponiera - Most Teatralny - Fredry - pl. Ratajskiego - pl. Wielkopolski - Małe Garbary - Rondo Śródka - Jana Pawła II - trasa Kórnicka - FRANOWO

Na ulicy Górna Wilda (za ulicą Niedziałkowskiego) zostaną zlokalizowane tymczasowe przystanki "Półwiejska", z których będą korzystały tramwaje linii nr 2, 9, 10.

Zmieniona zostanie także trasa autobusowej linii nocnej numer 243. Autobus z ulicy Towarowej pojedzie przez al. Króla Przemysła II, Przemysłową, Roboczą, Fabryczną oraz w jednym kierunku ul. Kosińskiego i Prądzyńskiego - jak linia nr 171.

Linia nr 243

RONDO KAPONIERA - Fredry - al. Niepodległości - Towarowa - al. Króla Przemysła II - Przemysłowa - Robocza - Fabryczna - 28 Czerwca 1956 r. - Rolna - Wspólna - Dolna Wilda - Czechosłowacka - Łozowa - 28 Czerwca 1956 r. - OS. DĘBINA/LUBOŃ/WIRY