Trwa metamorfoza ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego

Postępuje przebudowa ulicy Św. Marcin - na odcinku od ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego. Ułożone zostało już torowisko tramwajowe, trwa remont infrastruktury podziemnej, układana jest nawierzchnia jezdni i chodników, zaawansowane są również prace związane z siecią trakcyjną. Dzięki inwestycji mieszkańcy i turyści zyskają wygodną przestrzeń. 

Galeria zdjęć przedstawia prace na ul. Św. Marcin. - grafika artykułu
Postępuje przebudowa ulicy Św. Marcin - na odcinku od ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego

- Na obu fragmentach ulic ułożone zostało torowisko tramwajowe. Na Al. Marcinkowskiego bardzo zaawansowane są również prace związane z siecią trakcyjną, równolegle przygotowywane są wykopy na specjalne komory antykompresyjne dla nowych drzew, które pojawią się pobliżu Galerii MM. Z kolei na ul. Św. Marcin, przy kościele, rozpoczynamy roboty polegające na układaniu nawierzchni - mówi Tomasz Płóciniczak, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie.

FILM

Na plac budowy sprowadzona została już kostka, która pochodzi z Żytomierza w Ukrainie. Z uwagi na działania wojenne, dostawa nie była możliwa w założonym pierwotnie terminie. Brak materiału mocno zakłócił harmonogram prac, gdyż kostka ta była przewidziana na jezdnię i torowisko. Wykonawca przystąpił do prac nawierzchniowych rozpoczynając od układania krawężników po północnej i południowej stronie ul. Św. Marcin.

Na Al. Marcinkowskiego wykonawca zamontował już większość słupów trakcyjno-oświetleniowych, pierwsze z nich pojawiły się także na ul. Św. Marcin. Na ok. 90 procent powierzchni jezdni ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego wykonano podbudowę, na której układana będzie nawierzchnia z kostki kamiennej. W połowie zrobiono także podbudowę chodników. Natomiast układanie kostki kamiennej w torowisku w ul. Podgórnej i Al. Marcinkowskiego osiągnęło już ok. 85 proc. zaawansowania.

Ważnym zadaniem jest także przebudowa sieci infrastruktury podziemnej, która jest kluczowa w codziennym życiu mieszkańców. Zaawansowanie prac związanych z przebudową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej sięga 95 proc. Wykonawca zmierza również do zakończenia prac związanych z sieciami teletechniczną i elektroenergetyczną wraz przyłączami do poszczególnych posesji.

Na Al. Marcinkowskiego pojawi się nowa zieleń. Na placu budowy są już skrzynie antykompresyjne, czyli specjalne miejsca, w których posadzone zostaną drzewa. Montowany jest także system nawadniania zieleni - został wykonany już w ok. 80 procentach. Docelowo na Al. Marcinkowskiego pojawi się 36 dębów kolumnowych, będą są również m.in. berberysy i irgi, pod muzeum założony zostanie kwietnik, przewidziane są też trawniki. Z kolei na przebudowanym odcinku ul. Św. Marcin, gdzie dotychczas nie było żadnej zieleni, stanie 10 donic z kwitnącymi roślinami. Wąska zabudowa ulicy Św. Marcin na tym odcinku i występujące liczne sieci podziemne uniemożliwiają posadzenie w gruncie.

Podczas prac wykonawca jest zobowiązany zachować odpowiednie ciągi dla pieszych. Nadal można dojść do pobliskich lokali i korzystać z oferty przedsiębiorców. Ponadto na pobliskim pl. Wolności ruszyła strefa z punktami gastronomicznymi, które na stałe działają na Starym Rynku. Na pl. Wolności można też posłuchać koncertów, obejrzeć spektakle dla najmłodszych i pokazy filmowe lub pojeździć na historycznej karuzeli. Przebywający na pl. Wolności mogą korzystać z bezpłatnej toalety, która działa w budynku Arkadii od godz. 8 do 23, a w weekendy do północy.

Za sprawą przebudowy, ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego będą przestrzenią przyjazną dla przechodniów, również dla osób z niepełnosprawnościami. Poszerzane są chodniki, przebudowie podlega jezdnia, wymienione na nowe i przesunięte zostało torowisko tramwajowe. Przewidziany jest ciąg przeznaczony dla ruchu rowerowego, pojawi się nowe oświetlenie. Pomiędzy ul. Ratajczaka i Podgórną zostanie wprowadzona strefa zamieszkania, czyli przestrzeń publiczna  łączącą funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Na pozostałym odcinku inwestycji ruch odbywać się będzie z maksymalną prędkością 30 km/godz. Poprzez rozbudowę sieci monitoringu wizyjnego zwiększy się również bezpieczeństwo na terenie objętym inwestycją.

PIM