Pakiet Viva Senior znów działa

Po przerwie, wprowadzonej na skutek wybuchu pandemii Covid19, ponownie rusza pakiet usług Poznań Viva Senior. Najstarsi mieszkańcy miasta będą mogli znów skorzystać z większości zawartych w nim propozycji. Wszystkie działania realizowane będą w reżimie sanitarnym, który nadal obowiązuje.

Usługi będą realizowane z zachowaniem reżimu sanitarnego - grafika artykułu
Usługi będą realizowane z zachowaniem reżimu sanitarnego

Od poniedziałku, 15 czerwca, uruchomione zostaną drobne naprawy domowe czyli "złota rączka". Tydzień później, czyli od 22 czerwca, seniorzy będą mogli uzyskać pomoc w myciu okien, natomiast bardzo oczekiwana usługa podologiczna wznowiona zostanie od 29 czerwca.

W pierwszej kolejności realizowane będą te zamówienia, których nie udało się wykonać w marcu ze względu na wybuch pandemii. Miasto szacuje, że usługi dla nowych zainteresowanych, którzy dotąd nie zgłosili na nie zapotrzebowania, ruszą realnie od początku lipca.

Testy i reżim sanitarny

Realizacja wszystkich usług będzie przebiegała zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego, opracowano szczegółowe procedury świadczenia usług w trakcie trwania epidemii.  Zarówno seniorzy, jak i osoby, które realizują usługi, będą zobowiązane do ochrony ust i nosa oraz  dezynfekcji rąk.  Koordynatorzy projektów przed ostatecznym zleceniem usługi wykonawcom przeprowadzą z seniorami krótką rozmowę, by przypomnieć o obowiązujących zasadach sanitarnych.

- Usługi będą realizowane z zachowaniem wysokich standardów sanitarnych - mówi Magdalena Pietrusik-Adamska, dyrektor Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych UMP. - Osoby wykonujące usługi, czyli mające bezpośredni kontakt z seniorami, przed podjęciem zadań będą poddane testom na obecność wirusa SARS-CoV2. To ważna informacja dla mieszkańców i istotna forma zabezpieczenia obu stron przed rozprzestrzenieniem się wirusa.

Wymazy będą przeprowadzone na koszt Miasta, bezpośrednio przed uruchomieniem konkretnej usługi dla seniorów.

Jakie zabezpieczenia - poza obowiązkową ochroną ust i nosa oraz dezynfekcją rąk - będą obowiązywały w praktyce? Na przykład przed wizytą podologa senior, w miarę możliwości, zobowiązany będzie do przygotowania stanowiska do zabiegu. Powinien przygotować własny ręcznik i puf lub inne niskie krzesełko, blisko źródła prądu. Dzięki temu podolog nie będzie musiał dotykać dodatkowych przedmiotów.

Zaleca się, by senior miał też przygotowany własny długopis, który przyda się do podpisania wymaganych dokumentów i wypełnienia krótkiej ankiety. Ta będzie wymagana po zrealizowaniu wizyty. Opiekun osoby starszej - jeśli będzie obecny podczas realizacji usługi - również koniecznie powinien osłonić nos i usta.

Osoby wykonujące usługi muszą pamiętać o konieczności dezynfekowania rąk po przyjściu do domu seniora oraz o stosowaniu środków ochrony indywidualnej: rękawiczek, maseczek, przyłbic oraz fartucha ochronnego. Muszą też tak zorganizować pracę, by dotykać jak najmniej przedmiotów w mieszkaniu seniora.

Uwaga: usługa nie zostanie zrealizowana jeśli senior ma objawy zakaźnej choroby, jest w trakcie obowiązkowej izolacji lub kwarantanny (lub mieszka z taką osobą), jak również jeśli w ciągu dwóch tygodni przed usługą miał kontakt z kimś podejrzanym o zakażenie, zachorowanie lub skierowanym do izolacji.

Wraca "Książka dla seniora", zawieszone "Zakupy"

8 czerwca Biblioteka Raczyńskich wznowiła również usługi "Książka dla seniora'' i "Czytanie bez barier", kierowane do seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Bibliotekarze będą zaopatrzeni w maseczkę i rękawiczki, a odwiedzany czytelnik jest zobowiązany do zasłonięcia ust i nosa na czas wizyty. Zwracane do biblioteki książki będą podlegać 7-dniowej kwarantannie.

Na czas wakacji zostanie zawieszona usługa "Zakupy dla seniora". To działanie, z którego w ostatnich tygodniach korzystali najstarsi i samotni mieszkańcy i mieszkanki miasta oraz osoby z niepełnosprawnościami. Pomoc dotyczyła zakupu leków, żywności oraz środków czystości.

- Obecnie zainteresowanie tą usługą jest mniejsze ze względu na otwarte sklepy i bez przeszkód działające ryneczki - mówi Dorota Potejko, zastępca dyrektora Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych UMP. - Jeśli sytuacja epidemiczna będzie się zmieniała w stronę wprowadzenia ograniczeń, usługa "zakupy dla seniora" zostanie ponownie wprowadzona. Osoby będące w bardzo trudnej sytuacji mogą zadzwonić do Centrum Inicjatyw Senioralnych, tel.  61 847 21 11, by zgłosić swoje potrzeby.  Będziemy wspólnie z MOPR i Caritas szukać odpowiednich rozwiązań.

Przypominamy też, że podczas pandemii seniorzy mogą nadal skorzystać z jednorazowego uporządkowania grobu lub nagrobka osoby bliskiej na jednym z miejskich cmentarzy.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Uwaga: ważne, by mieszkańcy i mieszkanki Poznania zachowali ostrożność i nie wpuszczali do domu nieupoważnionych osób. W przypadku każdej usługi zgłoszenia zawsze dokonuje senior pod numerem telefonu Poznań Kontakt 61 646 33 44. Następnie kontaktuje się z nim koordynator projektu, posługujący się unikatowym numerem usługi. Wszystkie niepokojące sytuacje należy zgłaszać policji, dzwoniąc pod numer 112.

Pakiet usług Viva Senior cieszy się dużą popularnością i jest jednym z flagowych projektów skierowanych do mieszkańców Miasta, z którego czerpią inne samorządy w kraju. Od 2017 r. łącznie wykonano 5 099 drobnych napraw domowych w ramach oferty tzw. złotej rączki. Od czerwca 2018 r. łącznie wykonano 4 132 usługi pielęgnacji stóp, a w 2019 roku - 438 razy usługę mycia okien dla seniorów.

AW

sieci społecznościowe