Niewielka liczba złożonych deklaracji. Zamiast 50 000 złożono tylko 7 000.

Wydział Gospodarki Komunalnej informuje o bardzo niskim wskaźniku złożonych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Według danych na dzień 2.12.2021 r. otrzymaliśmy ich (tj. po dwóch miesiącach od uruchomienia procesu składania deklaracji) jedynie ok. 7 700. To oznacza, że zaledwie 15% mieszkańców Poznania dopełniło swojego obowiązku. Aby zapewnić ciągłość usług odbioru odpadów, do Urzędu Miasta powinno wpłynąć wg szacunków ok. 50 000 deklaracji.

czerwony wykrzyknik na białym tle - grafika artykułu
Komunikat

Z dniem 1 stycznia 2022 r. Miasto Poznań wystąpi ze Związku Międzygminnego GOAP. Mając to na uwadze już od 1 października 2021 r. Urząd Miasta umożliwił przyjmowanie deklaracji w ramach poznańskiego systemu gospodarowania odpadami.

Obowiązkiem złożenia deklaracji objęci są właściciele nieruchomości zamieszkanych, działek i domków letniskowych, a także nieruchomości niezamieszkanych - np. biur czy restauracji, które znajdowały się w systemie ZM GOAP. W przypadku osób mieszkających w blokach czy kamienicach, zadanie to spoczywa na spółdzielniach lub wspólnotach mieszkaniowych.

Aby uprościć komunikację z urzędem od dnia 1.10.2021 r. uruchomiona została możliwość składania deklaracji za odpady przez Internet poprzez platformę Przyjazne Deklaracje www.przyjazne-deklaracje.pl/poznan/. Jest to najważniejsze narzędzie stanowiące nowość w obsłudze deklaracji odpadowych w stosunku do systemu, który funkcjonował w GOAP. Kreator, który w łatwy sposób pozwala na złożenie deklaracji za pośrednictwem profilu Zaufanego. Dlaczego warto z niego skorzystać i złożyć deklarację online?

Zalety dla mieszkańca:

  • Oszczędność czasu - prostą deklarację od mieszkańca z domku jednorodzinnego można wypełnić w dogodnym czasie - ok. 5 minut,
  • Mniejsze ryzyko popełnienia błędów, ponieważ intuicyjny kalkulator opłaty podpowiada jakie dane należy podać w deklaracji i sam automatycznie wylicza opłatę,
  • Brak konieczności stania w kolejkach do urzędu,
  • Brak konieczności umawiania się na wizytę do urzędu,
  • Bezpieczeństwo podczas trwającego obecnie stanu zagrożenia epidemicznego,
  • Możliwość zachowania na komputerze wysłanego druku deklaracji i jego wczytania przy kolejnych zmianach (przyspieszenie wypełnienia nowej deklaracji).

Zalety dla Urzędu Miasta:

  • Skrócenie czasu obsługi jednej deklaracji przez pracownika merytorycznego z 20 do nawet 1 minuty, deklaracja elektroniczna zaczytywana jest automatycznie do systemu Miasta, dzięki czemu jest ona praktycznie bezobsługowa (gdy nie wymaga żadnych uzupełnień),
  • Wysoka jakość wpływających do Urzędu deklaracji (mniejsze nakłady administracyjne na czynności sprawdzające),
  • Oszczędność środków przeznaczonych na masową wysyłkę pocztową dla systemu gospodarki odpadami związaną z przejściem na elektroniczną korespondencję poprzez skrzynkę E-puap,
  • Przejście na rozwiązania ekologiczne w związku z odejściem od korespondencji papierowej,
  • Oszczędność na powierzchni niezbędnej do archiwizowania dokumentacji papierowej.

Dla tych mieszkańców którzy nie mają dostępu do Internetu lub mogą nie posiadać profilu zaufanego, Urząd uruchomił także Punkty Obsługi Klienta w 4 lokalizacjach - łącznie 7 stanowisk. Punkty te obsługiwane są poprzez system kolejkowy umożliwiający zachowanie sprawnej i efektywnej obsługi przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka gromadzenia się dużej liczby osób. POK-i znajdują się w następujących lokalizacjach:

  • ul. 3 Maja 46,
  • ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 404,
  • ul. Wszystkich Świętych 1 - PCŚ (punkt czynny do 31 grudnia 2021 r.),
  • ul. Małachowskiego 10 - PCŚ (punkt czynny do 31 grudnia 2021 r.).

Aby skorzystać z ww. Punktów Obsługi Klienta należy najpierw dokonać rezerwacji terminów w systemie kolejkowym na stronie: https://www.poznan.pl/mim/rezerwacje/ lub za pośrednictwem Infolinii Miasta - Poznań Kontakt pod numerem telefonu 61 646 33 44.

Deklaracje można wysyłać także na adres: Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Poznania, ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 404, 61-441 Poznań lub dostarczyć do każdego z punktów podawczych Urzędu Miasta Poznania.

Aby dotrzeć z powyższą informacją do jak największej liczby mieszkańców, Wydział Gospodarki Komunalnej przygotował i uruchomił od 1 października 2021 r. kampanię informacyjną dotyczącą konieczności złożenia PIERWSZEJ deklaracji za odpady w Urzędzie Miasta Poznania. W ramach kampanii szczególny nacisk położony został na korzystanie z przyjaznych deklaracji. Kampania zaplanowana została na okres 3 miesięcy (październik - grudzień). W ramach trwającej kampanii Wydział dociera do mieszkańców poprzez:

  • ekspozycję plakatów, na nośnikach typu Citylight na terenie Miasta Poznania - lokalizacje w sąsiedztwie zabudowy jednorodzinnej oraz najbardziej uczęszczanych miejscach Miasta,
  • komunikację miejską MPK: emitowane są spoty telewizyjne na ekranach LCD (spot Miasta Poznania oraz Spot Przyjazne Deklaracje - wymiennie), odtwarzane są komunikaty głosowe, w ramkach umieszczone zostały plakaty, na 16 autobusach z tyłu umieszczona jest reklama Fullback,
  • emisję spotów reklamowych w telewizji WTK, TVP Poznań - emitowane są wymiennie spot Miasta Poznania oraz Spot Przyjazne Deklaracje - 102 emisje TVP3, 89 emisji WTK,
  • lokalne stacje radiowe - emitowany jest spot radiowy w następujących rozgłośniach: Radio Poznań - 175 emisji, Radio Eska- 226 emisji, Radio Złote Przeboje Poznań, Rock Radio, Radio Pogoda Poznań - 394 emisji, Meloradio - 341 emisji,
  • publikację postów i spotów na profilu mediów społecznościowych Miasta Poznania, jednostek miejskich i Rad Osiedli, na kanale YouTube Miasta Poznania oraz na stronie internetowej Miasta Poznania,
  • aplikację Smart City - zamieszczono informacje dot. poznańskiego systemu i konieczności składania deklaracji, regularnie rozsyłane są wiadomości do użytkowników aplikacji,
  • Infolinię Miejską Poznań Kontakt - emitowana jest zapowiedź informująca o zmianach dla mieszkańców oczekujących na połączenie z konsultantem,
  • publikacje w mediach: prasa, telewizja, portale internetowe,
  • ulotki - rozmieszczone we wszystkich lokalizacjach UMP, ulotki przekazano także firmom odbierającym odpady, które będą dystrybuować ulotki wśród właścicieli nieruchomości jednorodzinnych,
  • wiadomości mailowe rozsyłane za pośrednictwem Wydziałów Urzędu Miasta, do szkół i innych placówek oświatowych z prośbą o dystrybucję wśród rodziców dzieci - za pośrednictwem dzienników elektronicznych, Rad Osiedla czy przedsiębiorstw,
  • nawiązanie kontaktu z parafiami na terenie Miasta z prośbą o wsparcie w rozpropagowaniu informacji,
  • konferencję prasową z udziałem Z-cy PMP Bartosza Gussa,
  • informacje przekazywane podczas organizowanych przez Miasto imprez i wydarzeń kulturalnych.

Jednak mimo podjęcia ww. działań mieszkańcy oraz pozostali kontrahenci czekają z decyzją o złożeniu deklaracji do ostatniego momentu. 

Taka sytuacja może nieść za sobą następujące konsekwencje dla właścicieli nieruchomości:

  • mogą pojawić się problemy z odbiorem odpadów - na podstawie złożonych deklaracji Wykonawcy tworzą harmonogramy odbioru odpadów. Zwlekanie zatem ze złożeniem deklaracji może finalnie doprowadzić do problemów z terminowym odbiorem odpadów w pierwszych tygodniach funkcjonowania systemu tj. po dniu 1 stycznia 2022 r.,
  • brak stabilności opłaty za gospodarowanie odpadów, gdyż im mniej podmiotów w systemie gospodarki odpadami tym koszty proporcjonalnie mogą wzrosnąć. Koszty będą musiały zostać podzielone na mniejszą liczbę mieszkańców, do czasu otrzymania przez Miasto wszystkich deklaracji lub wydania decyzji o wysokości opłaty (w przypadku braku złożenia deklaracji, Miasto wydaje decyzję).

Utrzymanie obecnego trendu - niskiego przyrostu liczby deklaracji i odkładanie ich złożenia na ostatni moment przełoży się najprawdopodobniej na masowe składanie deklaracji na przełomie 2021/2022 roku oraz w I kwartale 2022 roku, co znacznie utrudni ich szybką obsługę administracyjną. Abyśmy osiągnęli wartość docelową ok 50.000 deklaracji musimy zmobilizować dziennie ponad 1 370 mieszkańców do składania deklaracji poprzez portal www.przyjazne-deklaracje.pl/poznan/ począwszy od dnia 1 grudnia 2021 r. w przeciwnym wypadku ich obsłużenie na czas będzie niemożliwe.

W związku z powyższym Wydział Gospodarki Komunalnej zwraca się z prośbą o wsparcie w przekazywaniu informacji dotyczącej konieczności jak najszybszego wypełnienia obowiązku złożenia deklaracji za odpady przez zobowiązanych do tego właścicieli nieruchomości.

Więcej szczegółów na www.poznan.pl/odpady