Chełmoński, Chmielowski, Witkiewicz Pracownia w Hotelu Europejskim w Warszawie (1874-1883)

21.03 – 06.06.2010

Chełmoński, Chmielowski i Witkiewicz - trzej wielcy artyści o różnych osobowościach. Ich kilkuletnie spotkanie w Pracowni Hotelu Europejskiego w Warszawie było szczególnym momentem dla polskiego malarstwa końca XIX wieku.

Ów moment natchnął Henryka Sienkiewicza do napisania noweli Ta trzecia, a teraz inspiruje również Muzeum Narodowe w Poznaniu. O spotkaniu trzech artystów w pracowni, o tym, co je poprzedziło i o jego artystycznych skutkach opowiada ekspozycja Wystawa zakłada rekonstrukcję tego szczególnego momentu w sztuce polskiej.
Składa się ona z trzech wzajemnie powiązanych części. Jej część najważniejszą stanowi ekspozycja obrazów namalowanych w Pracowni, wraz z dziełami zaginionymi pokazywanymi na wystawie w postaci wielkoformatowych wydruków. Pokazane są tutaj obrazy znane z galerii największych polskich muzeów a także prace z kolekcji prywatnych, również zagranicznych, dotąd nie pokazywane w Polsce, czasami uznane za zaginione. Ponad czterdzieści obrazów współtworzących malarską historię Pracowni, stało się materiałem dla narracji poświęconych kategoriom artystycznego warsztatu, malarskiego stylu, ekspresji osobowości twórczych, wzajemnych wpływów i odrębności, temu wszystkiemu, co mieści się pomiędzy artystycznym indywidualizmem a wspólnotą tworzenia.
Tak skonstruowaną część centralną poprzedza Prolog ukazujący najbliższą obrazową tradycję dla dzieł powstałych w Warszawie: ku dziełom Pracowni prowadzić będą wybrane obrazy z wczesnej, związanej z Monachium twórczości malarzy a także kompozycje Juliusza Kossaka, Józefa Brandta, Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Przede wszystkim zaś obrazy Maksymiliana Gierymskiego, z którego malarstwem w szczególny sposób skonfrontowano twórczość malarzy z Europejskiego. Epilog - ostatnia część wystawy - złożony jest z dzieł powstałych z inspiracji obrazami Pracowni. Znajdą się tu płótna takich wybitnych twórców jak m. in. Jacek Malczewski, Władysław Podkowiński, Kazimierz Sichulski, pokazując atrakcyjność dzieł z Europejskiego dla następnych pokoleń, pozwalając jednocześnie zobaczyć młodopolskie dzieła w nowych, dotąd nie powoływanych perspektywach. Twórcze, międzypokoleniowe związki najsilniej na wystawie uwidoczni relacja pomiędzy wielką Czwórką Chełmońskiego, uznawaną za szczytowe osiągniecie realizmu a otwierającym polski symbolizm Szałem uniesień Podkowińskiego.

Zobacz www.mnp.art.pl