Wystawa plakatów Apolonii Bronakowskiej.
POSTEReotypy, lęki, niepokoje - made in Poland.
O Polakach, o naszych przekonaniach i przyzwyczajeniach.
O tym, że "oczywiste oczywistości" nie zawsze są prawdą, a pozory często mylą.
W czasach, kiedy będąc w muzeum, na oglądanie jednego dzieła poświęcamy średnio 8 sek., niełatwo zainteresować widza plakatem społecznym, który z reguły nie przyciąga wzroku wielkim napisem "promocja". Stąd pomysł wciągnięcia odbiorcy w grę za pomocą użycia stereogramu - obrazu 3D, wychodzącego z różnobarwnej mozaiki i widocznego dopiero po odpowiednim skupieniu wzroku. Oglądanie plakatu ma stanowić dla widza swoistą rozrywkę, docelowo skłaniając go do głębszej refleksji. Do zainteresowania tematem, wobec którego zazwyczaj przechodzimy obojętnie.
Tematyka? Kwestie społeczne, o których raczej nie mówimy na co dzień. Wnioski oparte na odpowiednich badaniach. Ukrywany alkoholizm wśród kobiet, przemoc w szkole czy w domu (wobec... mężczyzn), dopuszczalny społecznie antysemityzm, ksenofobia... To, co siedzi w głowie Polaka, okraszone mądrościami ludowymi i statystykami renomowanych instytutów badawczych. Bez oceniania. Jurorem problemu jest widz.
Oceniamy powierzchownie. Lubimy popatrzeć, jak ktoś jest ubrany, co robi rząd, a w domu ponarzekać. Dla zasady i bez analizy tematu, bo nie mamy czasu (chęci) na zgłębianie jego istoty.
Ideą wystawy jest poszukiwanie drugiego dna i walka ze stereotypami.
Projekt nagrodzony w konkursie (WY)STAWA Open Call dla Artystów.
Wernisaż wystawy 23 VI o godz. 19:00.
Wystawa trwa od 24 VI do 13 VII.
oprac.LT