PwC opublikował raport o polskich metropoliach w obliczu zagrożeń ekologicznych i uciążliwości ruchu drogowego pt. "Walka o lepsze powietrze". W raporcie przedstawiono 12 polskich metropolii wraz z 12 obszarami metropolitalnymi ukształtowanymi wokół nich, w tym 5 największcyh polskich miast: Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa i Wrocław.
Oszacowany według metodologii PwC indeks stanu środowiska naturalnego, bazujący na ocenie jakości wody, obciążeniu odpadami, jakości powietrza i powierzchni zieleni, w Poznaniu osiąga wartość 101,5 i jest wyższy niż średnia dla 12 metropolii i najwyższy w grupie największych polskich miast. Poznański obszar metropolitalny został oceniony na poziomie 87,7 czyli poniżej średniej.
W raporcie PwC oszacowano indeks jakości powietrza bazując na średniorocznych stężeniach pyłu PM2,5; pyłu PM10; dwutlenku siarki i dwutlenku azotu. Dla Poznania indeks ten wynosi 94,3 i jest niższy niż średnia dla 12 metropolii jednak najwyższy spośród największych polskich miast co oznacza, że jakość powietrza w mieście jest lepsza niż w pozostałych największych metropoliach. Taką sama wartość indeksu przyjęto w raporcie dla poznańskiego obszaru metropolitalnego.
Pod względem indeksu uciążliwości ruchu drogowego Poznań (95,4) znajduje się poniżej średniej dla 12 metropolii jednak najwyżej w grupie największych polskich miast. Oznacza to, że uciążliwość ruchu drogowego w Poznaniu jest mniejsza niż w pzoostałych najwiekszych polskich miastach. Poznański obszar metropolitalny został oceniony na poziomie 89,4 czyli poniżej średniej. Indeks uciążliwości ruchu drogowego oparto na liczbie samochodów na km2 powierzchni, uciążliwości korków, uciążliwości ruchu w centrum w godzinach szczytu.
Oszacowany według metodologii PwC indeks transportu przyjaznego środowisku został oparty na wskaźnikach infrastruktury rowerowej, transportu publicznego i transportu ekologicznego. Pod tym względem Poznań został oceniony poniżej średniej dla 12 metropolii (wartość indeksu 97,6) i najniżej w grupie największych polskich miast. Poznański obszar metropolitalny został oceniony na poziomie 110,0 czyli powyżej średniej.
W raporcie PwC zaprezentowano także przykłady dobrych praktyk wdrożonych przez oceniane metropolie. W Poznaniu zaliczono do nich:
- uruchomienie systemu car-sharing, który zachęca mieszkańców do pozostawienia własnych samochodów w domach
- intensywnie i efektywnie przeprowadzoną kampanię konsultacji społecznych w sprawie wprowadzenia nowych działań proekologicznych
- "Program ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Poznania".
Zobacz również

Niski poziom bezrobocia w Poznaniu

Przeciętne trwanie życia w Poznaniu

Wysoki rating Poznania potwierdzony
