W związku ze zgłaszanymi przez mieszkańców uwagami dotyczącymi braku połączeń komunikacyjnych Spławie/Szczepankowo a Franowo lub Górny Taras Rataj, radna prosi o weryfikację siatki połączeń wskazanych obszarów. Zdaniem Moniki Danelskiej po zmianie planowanych tras autobusowych znaczna część mieszkańców została odcięta w tym m.in. młodzież ucząca się, od bezpiecznych bezpośrednich dojazdów do szkół, jak chociażby Liceum Mistrzostwa Sportowego czy Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 4. Radna zwraca się o rozważenie poszerzenia/zmiany tras oraz o informację, czy możliwe jest stworzenie połączeń minibusowych dla tego obszaru.
Urząd Miasta w odpowiedzi przypomina, że trasa linii autobusowej nr 154 zmieniała się wielokrotnie z powodu remontów tras tramwajowych prowadzonych w latach 2020-2023. Z tego względu wariant linii łączący Szczepankowo z os. Czecha oraz przebiegający dalej ulicami: Piaśnicką, Inflancką, Milczańską i Brneńską nie był docelowym rozwiązaniem.
Ostatnia zmiana trasy i skierowanie linii nr 154 przez tzw. Trasę Katowicką bezpośrednio do ronda Rataje wynikała głównie z ponownego uruchomienia komunikacji tramwajowej na trasie od os. Lecha do Kórnickiej, a także z konieczności ujednolicenia i wzmocnienia linii obsługujących gminę Kleszczewo. Ma to zapobiec odnotowywanemu dotychczas nadmiernemu zatłoczeniu, a nawet przepełnieniu autobusów obsługujących linie nr 431, 432 i 435.
W związku z rozbieżnymi opiniami dotyczącymi przebiegu nowej trasy (część pasażerów wnioskowała o jej przywrócenie, inni pozytywnie odnieśli się do zmian, preferując bezpośredni, szybki dojazd do ronda Rataje), Zarząd Transportu Miejskiego w pierwszym kwartale 2024 roku przeprowadzi szczegółowe obserwacje ruchu pasażerskiego na liniach autobusowych nr 154, 431, 432 i 435. Brane pod uwagę jest także przeprowadzenie badań ankietowych odnośnie kierunków podróży. Potencjalne zmiany tras i rozkładów jazdy będą możliwe po zebraniu danych i reprezentatywnych opinii pasażerów.
oprac. red.