grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Miliony na oświatę

Koniec roku szkolnego sprzyja podsumowaniom. Podczas posiedzenia Komisji Oświaty i Wychowania w dniu 26 maja, radni zapoznali się z prowadzonymi remontami i inwestycjami w miejskich szkołach. Zajęto się również kwestią nauczycieli wspomagających w klasach integracyjnych.

Szkoła Podstawowa nr 40 - grafika artykułu
Szkoła Podstawowa nr 40

Komisja Oświaty i Wychowania

Grażyna Lisiecka z Wydziału Oświaty zaprezentowała radnym podsumowanie inwestycji przeprowadzonych w latach 2010-2011 w infrastrukturę obiektów oświatowych. Łącznie na ten cel Miasto w 2010 roku wydało sumę 40,1 mln zł. Ponad połowę tej sumy pochłonęła budowa nowego kompleksu szkolnego na Strzeszynie przy ul. Hezjoda, która kosztowała 24 mln zł. Nowe Przedszkole nr 46 przy ul. Księżycowej wybudowano zaś za 5,2 mln zł. Natomiast w roku 2011 planuje się wydać łącznie 25,5 mln zł na różnego rodzaju inwestycje w obiekty poznańskiej oświaty. W kwocie tej m.in. 2,6 mln zł to wkład w powstanie kompleksów sportowych typu "Orlik". Termodernizacja będzie kosztować 2,75 mln zł, remonty i budowa nowych placów zabaw 1,3 mln zł, zakupy inwestycyjne 3,2 mln, a inwestycje w ramach funduszy unijnych to suma 3,58 mln zł. Zarezerwowano także 4,7 mln zł na budowę teatru przy szkole "Łejerów" oraz 1,6 mln zł na świetlicę w Ogrodzie Jordanowskim nr 2. Większość poznańskich szkół, w których organem prowadzącym jest Miasto, a gdzie było to niezbędne, zostało już ocieplonych, w sumie na docieplenie 45 budynków w latach 2004-2010 wydano 41,5 mln zł. Dzięki temu w takich obiektach spadło zużycie ciepła w okresie grzewczym o 30-40%, co dało wymierne oszczędności dla funkcjonowania placówek. Ponadto szkoły prowadziły remonty dachów, dziedzińców, czy likwidację barier architektonicznych. Od tego roku nie będzie natomiast remontów boisk szkolnych, gdyż wszystkie szkoły podlegające władzom Miasta mają już boiska ze sztuczną nawierzchnią.

W dalszej części posiedzenia podjęto temat nauczycieli wspomagających w klasach integracyjnych. Stanowisko Wydziału Oświaty w tym temacie przedstawił zastępca dyrektora Wydziału Piotr Mróz oraz Irena Anioł. Zdaniem wicedyrektora planowane działania Wydziału, polegające na ograniczaniu godzin lekcyjnych w klasach integracyjnych dla nauczycieli wspomagających, wynikają tylko z potrzeby uporządkowania tego zagadnienia z powodu zmian demograficznych, i dotyczą zaledwie kilku szkół. Jednak radni nie przyjęli tego tłumaczenia, gdyż w ich opinii i tak jest za mało godzin lekcyjnych w klasach integracyjnych z nauczycielem wspomagającym. W opinii radnego Przemysława Alexandrowicza, powinni oni być na wszystkich lekcjach w ciągu całego tygodnia, gdyż jest to niezbędne, aby klasy integracyjne realizowały swój cel. Niezbędne zatem jest przywrócenie siatki godzin dla nauczycieli wspomagających, jak to było na początku funkcjonowania klas integracyjnych. Obecny na posiedzeniu zastępca prezydenta Sławomir Hinc zapewnił radnych, iż projekt zmian odnośnie nauczycieli wspomagających jest dopiero przygotowywany, dlatego na razie nie ma ostatecznych rozstrzygnięć. Radni postanowili wrócić do tej tematyki na następnym posiedzeniu Komisji Oświaty i Wychowania. (jg)