grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Korekta nowego układu linii tramwajowych

Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził zmiany do projektu nowego układu linii tramwajowych planowanego do wdrożenia od początku 2024 r. Jest to odpowiedź na postulaty mieszkańców. W tej sprawie interpelowali również radni miejscy - Paweł Sowa i Tomasz Stachowiak.

Zadaszony peron przystanku tramwajowego, po obu stronach peronu stoją tramwaje, nad peronem tablica świetlna z rozkładem jazdy - grafika artykułu
Fot. ZTM Poznań

Zgodnie z wprowadzonymi przez ZTM zmianami linia nr 15 pozostanie na trasie z Piątkowa do Junikowa, natomiast linia nr 3 połączy Naramowice i Winogrady z centrum oraz z Ratajami i Chartowem. W pierwotnym projekcie uwagi pasażerów wzbudził zamiar zmiany trasy nr 15. Były w tej sprawie negatywne opinie rad osiedli, liczne zgłoszenia indywidualne, złożona została także petycja podpisana przez blisko 7 tys. osób. Interpelacje w sprawie zmiany zaproponowanego układu składali radni miejscy: Paweł Sowa i Tomasz Stachowiak.

Skorygowany projekt uwzględnia postulaty pozostawienia na obecnej trasie linii nr 15, łączącej bezpośrednio Piątkowo i Winogrady z Junikowem. Równocześnie dla wzmocnienia komunikacji pomiędzy północą Poznania a centrum i osiedlami położonymi po wschodniej stronie Warty zmieniona zostanie trasa tramwaju linii nr 3, która pojedzie z Naramowic przez Winogrady i rondo Kaponiera do centrum, a następnie przez most Św. Rocha, trasę kórnicką i os. Lecha do pętli Unii Lubelskiej. W przeciwnym kierunku pojedzie od Al. Marcinkowskiego przez 27 Grudnia i Fredry. Przy odpowiednim zsynchronizowaniu rozkładów jazdy linii nr 3 i 15 osiągnięty zostanie efekt wzmocnienia komunikacji w relacji obsługiwanej przez linię nr 16, tj. pomiędzy trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, a centrum i Polanką.

Na swoją stałą trasę sprzed rozpoczęcia rewitalizacji centrum wróci linia nr 16. Tramwaje kursujące z Os. Sobieskiego trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju pojadą przez most Teatralny, ulice Fredry i Gwarną do centrum, a następnie przez ul. Św. Marcin, most Św. Rocha i trasę kórnicką na Franowo. Z kolei linia nr 13 wróci na swoją dawną trasę, łączącą Starołękę z Junikowem, a linia nr 6 ponownie dojeżdżać będzie do Budziszyńskiej.

ZTM planuje, że nowy układ linii tramwajowych wejdzie w życie na początku 2024 roku.

oprac. red.