grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Oznakowanie biletomatów

Radny Artur Gumny wystosował interpelację w sprawie oznakowania biletomatów na terenie miasta. Pyta też o ich aktualną ilość w mieście oraz plany na przyszłość związane z siecią biletomatów.

pulpit biletomatu do sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w Poznaiu - grafika artykułu
Fot. ZTM Poznań

Radny zwraca uwagę, że biletomaty znajdują się w różnych lokalizacjach. Część z nich zainstalowana jest na przystankach tramwajowych lub autobusowych, a inne w bliskim sąsiedztwie przystanków. Biletomaty, które nie znajdują się bezpośrednio na przystankach są - zdaniem Artura Gumnego - słabo oznakowane, głównie te stojące tyłem do platformy przystankowej.

Przykład biletomatu jaki spowodował zainteresowanie się radnego tą sprawą - to biletomat znajdujący się na ul. Królowej Jadwigi na wysokości przystanku tramwajowego Półwiejska. Biletomat stoi tyłem do platformy przystankowej co może sugerować pasażerom stojącym na przystanku, że może to być skrzynka energetyczna/teletechniczna. Radny zwraca się do władz Miasta o lepsze, bardziej widoczne oznakowanie tego biletomatu tak, aby pasażerowie stojący na przystanku wiedzieli o jego istnieniu. Apeluje też o dokonanie przeglądu biletomatów w całym mieście pod kątem ich dostępności, lokalizacji oraz oznakowania. Pyta też o plany związane z rozwijaniem sieci biletomatów w roku 2024 oraz Ile łącznie w całym mieście znajduję się biletomatów.

Urząd Miasta informuje radnego, że operatorami biletomatów stacjonarnych w aglomeracji poznańskiej są Mennica Polska S.A. oraz Mera Serwis SGL Sp. z o.o. SKA. Biletomaty są głównym sposobem sprzedaży biletów w aglomeracji. Zarząd Transportu Miejskiego, wybierając lokalizację biletomatów, przeanalizował dostępność sieci sprzedaży biletów, potrzebę utworzenia nowych punktów, liczbę przemieszczających się pasażerów, bliskość przystanków, bezpieczeństwo pasażerów, możliwości techniczne oraz dostępność dla osób o szczególnych potrzebach. W celu zwiększenia komfortu korzystania z biletomatu przy ustawianiu urządzenia w wybranych lokalizacjach uwzględniono również kwestie nasłonecznienia. Oznakowanie i kolorystyka biletomatów stacjonarnych zostały ustalone wspólnie z Pełnomocnikiem Prezydenta ds. Estetyki Miasta.

Lokalizacja wspomnianego w interpelacji biletomatu przy ul. Królowej Jadwigi, podyktowana jest znacznym zatłoczeniem przystanków w obu kierunkach. Obie platformy przystankowe mają tylko po 3 m szerokości, przy jednocześnie jednym z największych ruchów pasażerów w skali miasta. Do ZTM nie wpłynęły dotąd informacje, które wskazywałyby na trudność w zidentyfikowaniu biletomatu. Niemniej jednak, wspólnie z operatorem biletomatu, ZTM przeanalizuje możliwość zastosowania prostszej identyfikacji urządzenia. Wypracowane rozwiązanie zostanie wykorzystane również w przypadku innych automatów biletowych, zlokalizowanych poza platformami przystankowymi.

Sieć biletomatów stacjonarnych obejmuje 130 automatów biletowych, z czego 19 urządzeń znajduje się w gminach objętych porozumieniem transportowym. W drugim kwartale 2023 r. ZTM rozbudował sieć sprzedaży biletów o dodatkowych 8 automatów bezgotówkowych, zlokalizowanych w gminach ościennych. Aktualna lista punktów sprzedaży biletów, w tym wykaz biletomatów znajduje się na stronie internetowej ZTM. Lokalizację automatów można także znaleźć na stronie internetowej Geopozu. Dodatkowo, ich lokalizacja umieszczona jest na schematach sieci tramwajowej znajdujących się w wiatach przystankowych.

Operatorzy biletomatów dokładają wszelkich starań, aby automaty biletowe działały sprawnie, a na zaistniałe usterki reagują na bieżąco. Urządzenia są bardzo mocno eksploatowane, często też w niewłaściwy sposób, zatem zdarzają się awarie i usterki. Latem 2021 r. w mieście doszło do aktów wandalizmu na kilkanaście biletomatów stacjonarnych. Skala oraz charakter zniszczeń spowodowały, że operatorzy dokonali demontażu 17 urządzeń. Naprawa i przywrócenie ich do pełnej funkcjonalności okazały się skomplikowanym i długotrwałym procesem, również ze względu na opóźnienia w dostawach niezbędnych komponentów, które pojawiły się w czasie pandemii COVID-19.

W opinii ZTM obecna liczba biletomatów wydaje się być wystarczająca dla zaspokojenia podstawowych potrzeb mieszkańców na terenie Poznania i aglomeracji. Aktualnie ZTM nie planuje w kolejnych latach dalszego rozwoju tej formy sprzedaży. Choć biletomaty stacjonarne są bardzo popularne i cenione przez pasażerów, to ZTM stawia obecnie na nowoczesne narzędzia sprzedażowe, które są mniej awaryjne oraz generują mniejsze koszty związane z ich obsługą. Poza automatami biletowymi ZTM posiada również szeroko rozbudowaną, alternatywną sieć dystrybucji biletów komunikacji miejskiej. W miejscach głównych węzłów komunikacyjnych w Poznaniu rozmieszczonych jest 11 Punktów Obsługi Klienta. Punkty takie zlokalizowane są także w wybranych gminach. Zakupu biletów papierowych, okresowych, doładowań tPortmonetki dokonać można w 200 Punktach Sprzedaży Biletów (sklepy, kioski, placówki handlowe). Pasażerom udostępniono również możliwość zakupów biletów online na stronie internetowej PEKA oraz za pośrednictwem aplikacji PEKA. ZTM we wszystkich pojazdach komunikacji publicznej zamontował terminale do zakupu jednorazowych biletów czasowych lub 24-godzinnych, przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej lub smartfona. Każdego roku rośnie liczba pasażerów kupujących bilety jednorazowe przez telefon komórkowy, za pomocą wygodnych oraz aplikacji mobilnych.

oprac. red.