grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Jakie plany na trasie PST?

Radny Paweł Sowa zapytał w interpelacji jakie działania podejmie Miasto, by lepiej wykorzystać potencjał trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Szczegółowej odpowiedzi udzielił wiceprezydent Mariusz Wiśniewski.

Fot. Miasto Poznań - grafika artykułu
Fot. Miasto Poznań

Paweł Sowa przypomina, że trasa PST jest jednym z największych sukcesów w historii transportu publicznego w Polsce, a jednocześnie to najbardziej obłożona pod względem ruchu pasażerskiego trasa w Poznaniu. Sprawia to, że w godzinach szczytu komunikacyjnego występują trudności związane z przepełnieniem tramwajów. Problemy te mogą się potęgować w związku z planami nowej zabudowy mieszkaniowej w bliskim sąsiedztwie PST. Stąd radny interesuje się czy Miasto planuje takie działania jak: zakup dłuższych tramwajów do obsługi trasy PST, remont torów na tej trasie, przebudowę przystanków, planowany wskaźnik parkingowy dla nowych inwestycji mieszkaniowych, w obrębie 1 km od trasy PST.

Wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski w odpowiedzi wyjaśnia, że zakup nowych tramwajów (w tym o długości 42-45 m) uzależniony jest od możliwości pozyskania przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne dofinansowania zewnętrznego, a także od wysokości tego dofinansowania. W przyszłości rozważane jest wprowadzenie tramwajów o długości 42-45 m dla linii nr 16 - kursującej trasą PST.

Przebudowa torowiska na trasie PST planowana jest do realizacji w 2022 lub 2023 roku. Dokładny termin uzależniony jest od uzyskania dofinansowania z Rządowego Funduszu "Polski Ład", w ramach którego Miasto Poznań zawnioskowało o dofinansowanie w wysokości 25,5 mln zł. W przypadku jego uzyskania, przebudowa torowiska na trasie PST możliwa będzie już w 2022 roku. Natomiast jeżeli Miasto nie uzyska dofinansowania, inwestycja będzie musiała zostać w pełni sfinansowana z budżetu Miasta Poznania i jej realizacja możliwa będzie nie prędzej niż w 2023 roku.

Równolegle do przebudowy torowiska wykonane zostaną najpilniejsze prace na przystankach, które obejmą: wymianę krawędzi peronów, modernizację instalacji niskiego napięcia oraz wymianę oświetlenia. Modernizacja i remonty ścian przystanków powiązane są z przebudową wiaduktów zlokalizowanych nad przystankami. Dotychczas taka przebudowa przeprowadzona została na przystanku "Szymanowskiego", a stan techniczny pozostałych wiaduktów będzie determinował przeprowadzenie kolejnych prac. W 2020 roku Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie opracowała kompletną dokumentację projektową dla przebudowy wiaduktu w ciągu ulicy Słowiańskiej. Realizacja prac budowlanych będzie możliwa po zabezpieczeniu środków finansowych w budżecie oraz wieloletniej prognozie finansowej Miasta Poznania. Obecnie to zadanie nie ma zapewnionego finansowania.

Jeśli chodzi o liczbę wymaganych stanowisk postojowych dla samochodów osobowych i rowerów została ona określona w zarządzeniu Nr 375/2019/P Prezydenta Miasta Poznania z dnia 17 kwietnia 2019 r. Określono w nim zróżnicowane standardy wskaźników parkingowych w zależności od strefy miasta i dostępu do przystanków tramwajowych. Trasa PST przebiega zarówno w obszarze strefy funkcjonalnego śródmieścia, jak i poza nią. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się niestosowanie zasad i wytycznych ustalonych w zarządzeniu dotyczącym standardów wskaźników parkingowych w odniesieniu do projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji w sprawie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.

oprac. red.

Zobacz także: