Zakład Naprawy Autobusów sp. z.o.o powstał w październiku 1998 roku, na skutek przekształcenia części zakładu budżetowego MPK. W tej chwili generuje szczątkowe przychody, płynące jedynie z prowadzonej stacji kontroli pojazdów.
- Koszty prowadzenia tej spółki nie wydają się zasadne i celowe z punktu widzenia budżetu miasta - referowała członkom Komisji Beata Kocięcka, dyrektor biura nadzoru właścicielskiego Urzędu Miasta.
Miasto kontra Wojewoda
Kolejną sprawą, jaka podlegała Komisji był projekt uchwały w sprawie wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z połowy stycznia. Spór dotyczy przyznania nieruchomości jednej z poznańskich fundacji, która wynajęła teren na którym znajdują się m.in. budynek szkoły, boisko sportowe czy plac zabaw po to, by prowadzić na nim działalność oświatową. Według Wojewody uzasadnienie przyznania pierwszeństwa najmu akurat temu podmiotowi było niewystarczające.
- Naszym zdaniem decyzja miasta jest zgodna z prawem, bo uchwała nie miała charakteru merytorycznego - mówiła Alicja Dąbkowska, radca prawny. - Poza tym w uchwale pojawia się wspomniane uzasadnienie, a rozstrzyganie kwestii pierwszeństwa nie należy do kompetencji wojewody - dodała.
Linia nr 834
Radni przychylili się również do zmian w porozumieniu międzygminnym pomiędzy Poznaniem a Gminą Rokietnica i Szamotuły w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Chodzi m.in. o wprowadzenie nowej linii autobusowej na trasie Poznań-Ogrody-Rokietnica-Żydowo-Przecław, która powstanie z połączenia kursów linii 833 i 893 czy likwidację tzw. wjazdu kieszeniowego na pętlę w Kiekrzu na liniach nr 833 i 834 w godzinach największego szczytu komunikacyjnego i w godzinach, gdy pętla jest obsługiwana przez linię nr 56.
Wszystkie proponowane zmiany opierają się na badaniach ankietowych przeprowadzonych na grupie 500 pasażerów i dotyczą takich spraw jak wprowadzenie większych autobusów, skracanie czasu przejazdu, wprowadzenie linii nocnej czy synchronizacja przesiadek.
Koszt proponowanych modyfikacji to o 150 tys. zł więcej niż dotychczas dla budżetu Poznania, ale to środki, które zostały już zabezpieczone w budżecie. Łącznie dla tych trzech gmin koszt obsługi autobusowej wzrośnie o ponad 460 tys zł.
Komunikacją miejską za darmo
Radni pozytywnie zaopiniowali też projekt uchwały, która ma pozwolić uczestnikom trzech dużych, międzynarodowych imprez, które w tym roku odbędą się w Poznaniu, na bezpłatne przejazdy komunikacją miejską. Chodzi konkretnie o trzy wydarzenia: mecz piłkarski Polska-Serbia (23 marca), obchody 1050-lecia Chrztu Polski (14-16 kwietnia) i Dni Diecezjalne w ramach Światowych Dni Młodzieży (22-24 lipca). Według projektu, w tych dniach uczestnicy każdego z nich mogliby korzystać z przejazdów tramwajami i autobusami na podstawie biletu kupionego na mecz czy identyfikatorów przyznawanych po rejestracji na dwa pozostałe wydarzenia.
Na wtorkowej sesji (9.02) okaże się, czy Rada Miasta równie przychylnie przegłosuje projekty tych uchwał. (as)