Komisja Polityki Przestrzennej na ostatnim posiedzeniu przeanalizowała wyniki "Kompleksowej analizy obszaru centrum miasta Poznania pod kątem optymalizacji parkowania i budowy systemu parkingów kubaturowych", która została podzielona na trzy etapy. Podczas pierwszego etapu badania zinwentaryzowano zapotrzebowanie miejsc na Starym Mieście. W drugim oceniono możliwości realizacji parkingów w kilkunastu lokalizacjach. Badania były przeprowadzone we wrześniu ubiegłego roku o różnych porach dnia. Natomiast w trzecim etapie analizy przedstawiono szczegółowe propozycje parkingów kubaturowych dla 3 lokalizacji: Aleje Marcinkowskiego, skrzyżowanie Garbary/Piaskowa oraz przy ul. Kantaka.
Jak podkreślał zastępca dyrektora Wydziału Transportu i Zieleni Jan Gosiewski miejsc parkingowych na Starym Mieście jest łącznie ponad 16 500, z czego najwięcej: na parkingach płatnych (5528), na parkingach zamkniętych (4735) oraz w pasach drogowych w ramach strefy płatnego parkowania (4717). Podkreślano, że łącznie na Starym Mieście zostało wydanych 3844 identyfikatorów do parkowania w strefie płatnego parkowania, natomiast na obszarze Starego Miasta jest łącznie zarejestrowanych ponad 49 tys. pojazdów.
Wyniki analizy spotkały się z krytyką ze strony radnych oraz mieszkańców Starego Miasta. Zarówno jedni, jak i drudzy podkreślali, że nikt z przygotowujących analizę tak naprawdę nie kontaktował się bezpośrednio z mieszkańcami. Przewodniczący Rady Miasta Grzegorz Ganowicz zwracał uwagę, że badania zostały przeprowadzone we wrześniu, kiedy nie ma studentów, dzięki którym od października wrasta ruch.
Po burzliwej dyskusji przewodniczący Komisji Łukasz Mikuła zapowiedział, że do tematu parkingów komisja powróci w marcu.
Jagoda Haloszka
© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2018