grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Nowa polityka reklamowa

Urząd Miasta zaprezentował nową Koncepcję Polityki Reklamowej na obszarze Starego Miasta. W jej ramach powstał Katalog Dobrych Praktyk w kwestii reklam. Nowa polityka reklamowa sukcesywnie będzie włączana do uchwalanych planów zagospodarowania przestrzennego i ma zmienić reklamowy chaos panujący w wielu miejscach.

fot. C. Omieljańczyk - grafika artykułu
fot. C. Omieljańczyk

Prace nad dokumentem trwały od dwóch lat, koordynowała je Miejska Pracownia Urbanistyczna, a brały w nich udział Zarząd Dróg Miejskich, Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków i Wydział Urbanistyki Urzędu Miasta.  - W efekcie tych prac opracowano koncepcję polityki reklamowej dla Starego Miasta - powiedział prezydent Ryszard Grobelny. - Teraz zostanie ona przekazana do Rady Miasta by ta ją uchwaliła - dodał. Projekt był poddany konsultacjom, ale wciąż jest możliwe wprowadzenie zmian.

Nowa polityka ma dotyczyć obszaru Starego Miasta otoczonego ulicami Al. Marcinkowskiego, Solną, Garbarami, Placem Bernardyńskim i ul. Podgórną. - Przede wszystkim stworzyliśmy pojęcia definiujące to czym są reklamy, bowiem poza Kodeksem Drogowym, nie istnieje w polskim prawie taka definicja - wyjaśniała Małgorzata Kędziora z MPU. Autorzy sprawdzili też doświadczenia innych miast polskich i zagranicznych w kwestii uporządkowania reklamowego chaosu. - W Polsce system, który w tej chwili obowiązuje  powoduje estetyczny bałagan, bo oparty jest on na wielkiej dowolności w kwestii reklamy - mówił Ryszard Grobelny. Nowa polityka miejska ma to zmienić.

Ale żeby ta nowa polityka w sprawie reklam mogła obowiązywać, musi ona stać się elementem miejscowych planów zagospodarowania przestrzenni na obszarze Starego Miasta, to może zająć nawet kilka lat, bo procedura ich zmiany jest bardzo czasochłonna. Dlatego urzędnicy stworzyli Kodeks Dobrych Praktyk, w którym wskazują jak powinny wyglądać wzorcowe szyldy, reklamy, tablice ogłoszeń. - Dużą wagę przywiązujemy do tego katalogu, bo on sprzyja właścicielom zachęcając do uporządkowania chaosu, przez co ich reklamy będą bardziej czytelne - tłumaczył prezydent. O ile nowe przepisy nie zmienią od razu zastanego stanu rzeczy, o tyle będą one miały znaczenie dla miejskich służb, które wydają zgody na remonty i nowe inwestycje. Warunkiem udzielonych przez nich zgody będzie to, czy wnioskodawca w swojej inwestycji uwzględni zapisy polityki reklamowej.

Obszar obowiązywania tego dokumentu dotyczyć będzie tylko wyznaczonej części miasta, jego zapisy uwzględniają bowiem jego architektoniczną wyjątkowość. - Ten dokument nie może obowiązywać w innych częściach miasta, bo są one po prostu inne, pod wieloma względami - tłumaczył prezydent Ryszard Grobelny. To, że właśnie teraz opracowano tą koncepcje, jest związane z tym, że sukcesywnie są nowelizowany miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Starego Miasta. (jg)