grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Czas na nowe komisje?

Takiego zdania jest klub radnych Wspólny Poznań, który proponuje powołanie nowych komisji stałych oraz nowe uszeregowanie obszarów tematycznych w istniejących strukturach komisyjnych.

Fot. Wspólny Poznań - grafika artykułu
Fot. Wspólny Poznań

Obecnie w Radzie Miasta działa jedenaście stałych komisji merytorycznych:

  • Budżetu, Finansów, Przedsiębiorczości i Nadzoru Właścicielskiego
  • Kultury Fizycznej i Turystyki
  • Kultury i Nauki
  • Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej
  • Oświaty i Wychowania
  • Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji
  • Promocji Miasta i Relacji Zewnętrznych
  • Rodziny, Polityki Społecznej i Zdrowia
  • Skarg, Wniosków i Petycji
  • Transportu i Polityki Mieszkaniowej
  • Współpracy Lokalnej, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego

Zdaniem klubu Wspólny Poznań, w obecnej strukturze istnieją dwa podstawowe problemy: pierwszy - zbyt mała liczba komisji, drugi: brak przejrzystego podziału obszarów tematycznych, którymi powinny się zajmować. "Nie zdaje egzaminu łączenie olbrzymich zagadnień transportu z polityką mieszkaniową, zbyt mało uwagi poświęca się kwestiom bezpieczeństwa, ochrony środowiska, zmian klimatycznych, turystyki oraz sprawom rad osiedli. Zdarza się, że posiedzenia komisji trwają ponad 4 godziny, a i tak nie udaje się omówić wszystkich zaplanowanych zagadnień z pożądaną starannością." - czytamy na stronie internetowej klubu.

Wspólny Poznań proponuje zmianę tego stanu rzeczy poprzez stworzenie dodatkowych komisji stałych oraz uszeregowanie kilka innych obszarów tematycznych w istniejących strukturach. Jak dokładnie miało by to wyglądać?

  • Rozdzielenie Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej na: Komisję Transportu, która powinna zająć się sprawami stricte transportowymi, rozumianymi również w kontekście aglomeracji oraz regionu (kolej aglomeracyjna, sprawy dworca kolejowego Poznań Główny) oraz Komisję Gospodarki Komunalnej i Polityki Mieszkaniowej. Obie tematyki są niezmiernie rozwojowe, dochodzą nowe zagadnienia, szczególnie w obszarze transportu, rozumianego coraz bardziej w szerszym kontekście mobilności. Łączenie transportu i mieszkalnictwa w jedną komisję nie zdaje egzaminu.
  • Rozdzielenie Komisji Współpracy Lokalnej, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego na: Komisję Samorządową z wiodącym tematem spraw osiedli oraz Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego. Plan pracy komisji na 2021 zakłada około 30 obszernych tematów. Do tego dochodzą sprawy stałe, takie jak omawianie projektów uchwał czy sprawy bieżące. Nie ma możliwości porządnego potraktowania tematów przy takim przeładowaniu tematycznym.
  • Ponadto, by wzmocnić turystykę, Wspólny Poznań, proponuje przenieść ją do bliższej tej tematyce Komisji Promocji Miasta i Relacji Zewnętrznych, zamieniając ją w Komisję Promocji Miasta i Turystyki. Pozwoli to na synergię zagadnień promocji i turystyki. Jednocześnie da możliwość Komisji Kultury Fizycznej zajęcia się tylko sprawami sportu. Może to mieć wybitne znaczenie w dobie walki z konsekwencjami pandemii koronawirusa (spadek aktywności fizycznej społeczeństwa, konieczne będą działania promujące sport, zarówno ten wyczynowy jak i amatorski).
  • Z kolei przeniesienie gospodarki komunalnej do Komisji Polityki Mieszkaniowej pozwoli na uporządkowanie tematów oraz skupienie się na problemach zmian klimatycznych i ochrony środowiska, retencji czy walki ze smogiem w ramach Komisji Ochrony Środowiska i Zieleni.
  • Wspólny Poznań proponuje również utworzenie Komisji ds. Zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego celem kompleksowego spojrzenia na współczesne wyzwania urbanistyczne, środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne, by wypracować jak najlepszy dokument dla polityki przestrzennej Miasta.

Dodatkowe komisje nie oznaczają drastycznego wzrostu kosztów, a jedynie więcej pracy dla radnych. Klub radnych Wspólny Poznań powstał jesienią ubiegłego roku. Nikt z tego klubu nie przewodniczy obecnie istniejącym komisjom merytorycznym.

oprac. red.